mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?

Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?

Zarówno autostrada jak i droga ekspresowa posiada wielopoziomowe skrzyżowania bezkolizyjne, więc między węzłami nie ma innej możliwości włączenia się do tego układu. Po obu mogą jeździć tylko pojazdy samochodowe, których strumień toczy się na dużej odległości bez konieczności wstrzymywania ruchu.

Czym się różni droga ekspresowa od autostrady?
Zgodnie z definicją autostrada to droga publiczna „wyposażona przynajmniej w dwie trwale rozdzielone jednokierunkowe jezdnie", natomiast droga ekspresowa to droga publiczna „wyposażona w jedną lub dwie jezdnie".

Różnice są także w rozmieszczeniu węzłów. Na autostradach odstępy między nimi nie powinny przekraczać 15 km, a w sąsiedztwie dużych miast - 5 km, natomiast na drogach ekspresowych odpowiednio 5 i 3 km.

Szerokość pasów ruchu jest podobna - od 3,5 do 3,75 m. Ponadto droga ekspresowa ma mniejszy minimalny pas drogowy niż autostrada - 40 m zamiast 60. I tym właściwie różnią się te dwa rodzaje dróg, nie wspominając o różnym oznakowaniu.
Tematy w artykule: autostrady drogi ekspresowe

Podobne wiadomości:

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~Pemek 2013-04-18

No i jeszcze jedno. Na drodze szybkiego ruchu można holować pojazd, a na autostradzie już nie.

~astrolog 2013-04-15

Dodajmy ze nasze drogi ekspresowe (dwujezniowe) maja starndard nie gorszy niz niejedna autostrada na zachodzie, np starsze autostrady w Niemczech i Wloszech. Gdyby nie ostrzejsze luki i wieksze roznice w poziomach wlasciwie nie roznilyby sie specjalnie od autostrad. Z tego co wiem, potencjalna droga ekspresowa musi byc tak projektowana, by byla mozliwosc przerobienia jej na autostrade.

~Jotgie 2013-04-15

No i eSki mogą mieć nieco mniejsze promienie łuków poziomych ze względu na nieco mniejszą szybkość projektową. I - tu nie jestem już pewny - nieco węższe pobocza (chyba 2,0m wobec 2,5m)

~Kierowca 2013-04-15

No i najwazniejsza roznica. Autostrady sa platne, a drogi szybkiego ruchu nie. (ViaToll wylaczajac).

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Range Rover Velar - luksusowy brat F-Pace
Range Rover Velar - luksusowy brat F-Pace
Na stoisku Range Rovera w Genewie nie zabraknie gorącej premiery. Oto całkowicie nowy model z segmentu SUV, który wypełni lukę pomiędzy najmniejszym Evqoue, a dużym Sport.