mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > DK 1 - megainwestycja drogowa w Tychach

DK 1 - megainwestycja drogowa w Tychach

Tychy mają już pieniądze na całkowitą przebudowę 6 kilometrowego odcinka DK 1 w obrębie miasta. „To będzie największa inwestycja drogowa w historii Tychów. Przyniesie korzyści nie tylko mieszkańcom miasta, ale również tysiącom kierowców jadących przez Tychy w kierunku Beskidów i Katowic” – podkreśla prezydent miasta Andrzej Dziuba. Remont tyskiego odcinka DK1 będzie kosztował niespełna  300 mln złotych. Ponad 253 mln  Tychy otrzymały z Funduszu Spójności. Harmonogram inwestycji zakłada, że prace budowlane na DK1 powinny się rozpocząć na przełomie kwietnia i maja 2011 roku. Trasa ma być gotowa pod koniec 2013 roku.

DK 1 - megainwestycja drogowa w Tychach
Tyski odcinek DK1 od lat nie spełniał żadnych wymogów bezpieczeństwa, jak i norm przepustowości. Liczne na tym odcinku skrzyżowania oraz światła nie dość, że sprzyjały tworzeniu się korków, to jeszcze przyczyniały się do wypadków, w których rocznie ginęło średnio 5-6 osób.

Remont tyskiego odcinka DK1 będzie kosztował niespełna  300 mln złotych. Ponad 253 mln  Tychy otrzymały z Funduszu Spójności resztę, czyli 46 mln złotych będzie musiało wyłożyć miasto. Projekt przewiduje kompleksową przebudowę drogi krajowej nr 1 na odcinku prawie 6,5 kilometra, od wyjazdu z lasu czułowskiego do granicy miasta z Kobiórem. Zakłada on przede wszystkim budowę bezkolizyjnych skrzyżowań, oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego oraz budowę kilku podziemnych przejść dla pieszych, a nawet ścieżek rowerowych. Największe zmiany pojawią się na  skrzyżowaniu DK 1 z aleją Niepodległości (na wysokości straży pożarnej). Dziś na tym skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna, która w godzinach szczytu powoduje ogromne zatory. Projekt przebudowy trasy przewiduje budowę dwupoziomowego skrzyżowania - górą poprowadzony zostanie ruch tranzytowy, a dołem lokalny. Utworzone pod wiaduktem rondo ułatwi mieszkańcom miasta wyjazd, jak również  przejazd z drugiej strony ul. Beskidzkiej do centrum miasta.

Zmian należy się również spodziewać na skrzyżowaniu prowadzącym na tereny przemysłowe, gdzie znajduje się tyska podstrefa Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Kierowcy będą tam mogli wyjeżdżać nie tylko w kierunku Bielska-Białej, jak jest obecnie, ale również w stronę Katowic. Na całym remontowanym odcinku zamontowane zostaną też bariery i ekrany dźwiękochłonne. Oprócz wymiany nawierzchni na całym 6,5 kilometrowym odcinku przewiduje się również wzmocnienie podbudowy. Podziemne przejścia dla pieszych i rowerzystów powstaną w rejonie ulic Targiela, Edukacji i Modrzejewskiego oraz w rejonie ulicy Przemysłowej. Poza tym projekt przebudowy DK1 zakłada budowę dwóch miejsc ważenia samochodów ciężarowych oraz rozbiórkę istniejącego wiaduktu kolejowego i budowę w jego miejsce dwóch nowych.

W najbliższych dniach (do połowy września) zostanie ogłoszony konkurs na Inżyniera Kontraktu. Przetarg na głównego Wykonawcę robót powinien się rozpocząć na początku listopada. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem firmę, która podejmie się prac budowlanych powinniśmy poznać w marcu. Harmonogram inwestycji zakłada, że pracę budowlane na DK1 powinny się rozpocząć na przełomie kwietnia i maja 2011 roku. Trasa ma być gotowa pod koniec 2013 roku.

Na czas remontu trasy nie przewiduje się całkowitego zamknięcia drogi beskidzkiej. Najpierw ma być remontowana jedna nitka trasy, a potem druga. Mimo to należy spodziewać się sporych utrudnień na DK1. Korków nie rozładują objazdy przez miasto, które zresztą będą dostępne tylko dla samochodów osobowych. Władze miasta planują przeprowadzenie akcji informacyjnej dla kierowców jadących w kierunku Bielska, by omijali jedynkę i jechali „wiślanką”.

Jednocześnie miasto planuje zorganizowanie objazdu dla Tirów jadących z Cieszyna w kierunku Oświęcimia. Korzystać będą z niego głównie ciężarówki zaopatrujące tyską fabrykę Fiata. Samochody te kierowane będą w ulicę Towarową, ta z kolei zostanie przedłużona do ul. Serdecznej, która doprowadzi już TIR-y do ulicy Oświęcimskiej. Niestety ten objazd będzie dostępny najwcześniej pod koniec 2011 roku.
Przebudowa Drogi Krajowej nr 1 to druga wielka inwestycja realizowana w Tychach ze środków Funduszu Spójności. W 2007 roku rozpoczęto tu roboty budowlane realizowane w ramach jednego z największych w Polsce programów budowy kanalizacji. W ramach programu „Gospodarka ściekowa w Tychach” w ciągu 3 lat wybudowano 333 kilometry kanalizacji sanitarnej i deszczowej,  27 przepompowni oraz uregulowano istniejące w Tychach rowy i potoki (32 km). Całość kosztowała w sumie 141 mln euro. Z Funduszu Spójności Tychy otrzymały  75 mln euro (około 300 mln złotych). W tym roku  planuje się zakończenie projektu. Doświadczenie  ludzi przygotowujących i nadzorujących realizację programu „Gospodarka ściekowa w Tychach”  zostanie wykorzystane przy realizacji projektu przebudowy DK nr 1.

Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~A co tam Euro 2012 2012-01-03

Nie ma na śląsku meczów, to rozkopujemy drogi :-)

~equest 2010-09-08

@~qwe na Euro 2012 w województwie śląskim będzie gotowa autostrada A1 która przejmie zapewne w całości ruch w kierunku Czech. Pzdr

~qwe 2010-09-08

Jakiz cudowny termin robót. W trakcie EURO 2012. Będą megakorki.

wojtekrogula 2010-09-08

A w Częstochowie nawet łopatą nie ruszą... Tychy jakoś umiały zorganizować pieniądze, Częstochowa patrzy i stoi w korkach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport