mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby

DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby

Bez ostrych zakrętów, długie proste, a po drodze prawie żadnych zabudowań. Część drogi wojewódzkiej nr 214 z Warlubia do Łeby to niedokończona, przedwojenna autostrada.

DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby
DK nr 1 w Warlubiu nie przebiega prosto. Jadąc w stronę Gdańska trzeba po łamanym pierwszeństwie lekko odbić w prawo. Jadąc na wprost wjedzie się na DW nr 214. Po 400 metrach przecina ją linia kolejowa Bydgoszcz-Gdańsk. Tuż za przejazdem znajduje się zjazd na autostradę A1, która powstała w 2008 roku. Odcinek pomiędzy przejazdem a węzłem został ostatnio wyremontowany dzięki porozumieniu pomiędzy ZDW w Bydgoszczy, a konsorcjum budującym autostradę. Większa część kierowców korzysta najczęściej z tego krótkiego fragmentu. Jadąc dalej z pewnością byliby zaskoczeni. Dalej zaczyna się długa prosta. Jeśli zdarzają się zakręty to wyjątkowo łagodne. Po obu stronach kilkumetrowe pasy pobocza z płytkimi rowami. Po drodze prawie żadnych zabudowań, a w samochodzie co jakiś czas można usłyszeć charakterystyczny stukot kół, na łączeniu betonowych płyt, które tkwią pod asfaltem. Prawie jak na drodze szybkiego ruchu lub na autostradzie. - Bo to jest autostrada, tylko niestety niedokończona – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Prace przy niej rozpoczęły się w ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej. Odcinek, którym administrujemy miał być częścią autostrady Gdynia-Bydgoszcz- Łódź-Katowice, omijającej Wolne Miasto Gdańsk. Wówczas określenia autostrada miało trochę inne znaczenie. Taka trasa mogła mieć nieliczne skrzyżowania i wystarczała jedna jezdnia. W czasie wakacyjnych podróży warto na takie miejsca zwrócić uwagę.

Prace ziemne wykonano w latach 1937-38. Chociaż trasa kończy się tuż przed Skórczem nasypy ciągną się aż do Lubichowa. W 1939 rozpoczęto układanie betonowej nawierzchni o szerokości 6 metrów. Pracę przerwał wybuch wojny. Wówczas do zakończenia prac na odcinku Warlubie Skórcz pozostało jedynie kilka kilometrów. Niestety prac na kolejnym odcinku pomiędzy Skórczem a Lubichowem, które planowano na 1940 rok nigdy nie wznowiono. Prace przy trasie mającej usprawnić transport drogowy pomiędzy Śląskiem a portem w Gdyni toczyły się także na terenie obecnego  województwa pomorskiego. Przebudowano wówczas obecną DW nr 224 Nowa Karczma-Egiertowo oraz dobudowano odcinek obecnej DK nr 20 Tuchom-Chwaszczyno-Gdynia.

DW nr 214 mimo swoich 70 lat jest w dobrym stanie. – To przede wszystkim zasługa betonu, który dziś znajduje się pod warstwą asfaltu – tłumaczy kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Żołędowie, Sebastian Małkowski. - Tymczasem wiele dróg, które wybudowano w latach 60. i 70. ubiegłego wieku bez podbudowy, lub wysypując cienką warstwę wapienia dziś się rozpada.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 80 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Autostrada A2 - trzeci pas w przyszłym roku

Polskie drogi 2017-10-16

Komentuj:

~Alfista 2011-06-15

Zgadzam się z jumperem! Zmieńcie tytuł artykułu!

~jumper 2011-06-14

tytuł jest trochę mylący . obecnie DW214 to faktycznie droga do Łeby . Przedwojenna autostrada jako polski projekt kierowana byłaby na Gdynię . "Niedokończona autostrada nad Polskie morze", "Niedokończona przedwojenna polska autostrada" - chyba byłoby trafniejsze . Łeba była wtedy niemiecka .

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.