mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby

DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby

Bez ostrych zakrętów, długie proste, a po drodze prawie żadnych zabudowań. Część drogi wojewódzkiej nr 214 z Warlubia do Łeby to niedokończona, przedwojenna autostrada.

DW 214 – niedokończona autostrada do Łeby
DK nr 1 w Warlubiu nie przebiega prosto. Jadąc w stronę Gdańska trzeba po łamanym pierwszeństwie lekko odbić w prawo. Jadąc na wprost wjedzie się na DW nr 214. Po 400 metrach przecina ją linia kolejowa Bydgoszcz-Gdańsk. Tuż za przejazdem znajduje się zjazd na autostradę A1, która powstała w 2008 roku. Odcinek pomiędzy przejazdem a węzłem został ostatnio wyremontowany dzięki porozumieniu pomiędzy ZDW w Bydgoszczy, a konsorcjum budującym autostradę. Większa część kierowców korzysta najczęściej z tego krótkiego fragmentu. Jadąc dalej z pewnością byliby zaskoczeni. Dalej zaczyna się długa prosta. Jeśli zdarzają się zakręty to wyjątkowo łagodne. Po obu stronach kilkumetrowe pasy pobocza z płytkimi rowami. Po drodze prawie żadnych zabudowań, a w samochodzie co jakiś czas można usłyszeć charakterystyczny stukot kół, na łączeniu betonowych płyt, które tkwią pod asfaltem. Prawie jak na drodze szybkiego ruchu lub na autostradzie. - Bo to jest autostrada, tylko niestety niedokończona – mówi dyrektor ZDW w Bydgoszczy, Mirosław Kielnik. – Prace przy niej rozpoczęły się w ostatnich latach przed wybuchem II wojny światowej. Odcinek, którym administrujemy miał być częścią autostrady Gdynia-Bydgoszcz- Łódź-Katowice, omijającej Wolne Miasto Gdańsk. Wówczas określenia autostrada miało trochę inne znaczenie. Taka trasa mogła mieć nieliczne skrzyżowania i wystarczała jedna jezdnia. W czasie wakacyjnych podróży warto na takie miejsca zwrócić uwagę.

Prace ziemne wykonano w latach 1937-38. Chociaż trasa kończy się tuż przed Skórczem nasypy ciągną się aż do Lubichowa. W 1939 rozpoczęto układanie betonowej nawierzchni o szerokości 6 metrów. Pracę przerwał wybuch wojny. Wówczas do zakończenia prac na odcinku Warlubie Skórcz pozostało jedynie kilka kilometrów. Niestety prac na kolejnym odcinku pomiędzy Skórczem a Lubichowem, które planowano na 1940 rok nigdy nie wznowiono. Prace przy trasie mającej usprawnić transport drogowy pomiędzy Śląskiem a portem w Gdyni toczyły się także na terenie obecnego  województwa pomorskiego. Przebudowano wówczas obecną DW nr 224 Nowa Karczma-Egiertowo oraz dobudowano odcinek obecnej DK nr 20 Tuchom-Chwaszczyno-Gdynia.

DW nr 214 mimo swoich 70 lat jest w dobrym stanie. – To przede wszystkim zasługa betonu, który dziś znajduje się pod warstwą asfaltu – tłumaczy kierownik Rejonu Dróg Wojewódzkich w Żołędowie, Sebastian Małkowski. - Tymczasem wiele dróg, które wybudowano w latach 60. i 70. ubiegłego wieku bez podbudowy, lub wysypując cienką warstwę wapienia dziś się rozpada.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Alfista 2011-06-15

Zgadzam się z jumperem! Zmieńcie tytuł artykułu!

~jumper 2011-06-14

tytuł jest trochę mylący . obecnie DW214 to faktycznie droga do Łeby . Przedwojenna autostrada jako polski projekt kierowana byłaby na Gdynię . "Niedokończona autostrada nad Polskie morze", "Niedokończona przedwojenna polska autostrada" - chyba byłoby trafniejsze . Łeba była wtedy niemiecka .

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport