mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Dobre wiadomości z budowy A4

Dobre wiadomości z budowy A4

Budowa ostatniego odcinka autostrady A4 na Podkarpaciu wreszcie rusza. Chodzi o blisko 45 kilometrowy odcinek Rzeszów – Jarosław, który miał być oddany jeszcze w ubiegłym roku, ale przez zaniedbania i opóźnienia wykonawcy konieczne było ponowne rozpisanie przetargu. Dobrą wiadomością jest też ta, że jeszcze w tym roku będzie oddany  odcinek z Tarnowa do Dębicy.

Dobre wiadomości z budowy A4

Na finiszu są prace przy budowie odcinka autostrady A4 Tarnów - Dębica. Odcinek A4 najprawdopodobniej trafi pod koła kierowców jeszcze przed długim listopadowym weekendem.


Wykonawca zapewnia, że pierwsze pojazdy pojadą nowym odcinkiem Tarnów-Dębica pod koniec 2014 r. Prace wykonuje konsorcjum spółek Heilit+Woerner Sp. z o.o. i Budimex S.A. Priorytetem dla tej realizacji jest jak najszybsze zapewnienie płynnego ruchu na autostradzie A4 w relacji Kraków- Rzeszów.


Przypomnijmy, konsorcjum pod przewodnictwem należącej do koncernu STRABAG SE spółki Heilit+ Woerner, kontynuuje budowę autostrady A4 po poprzednikach, którzy odstąpili od kontraktu, pozostawiając zaawansowane realizacje obiektów inżynieryjnych i zaledwie zapoczątkowane prace drogowe. Zgodnie z założeniami kontraktu, wykonawca ma za zadanie wybudowanie ok 35 km głównego ciągu autostrady A4 wyposażonej w dwa węzły komunikacyjne, niespełna 3 kilometrowego odcinka z funkcją lotniskową, ponad 60 dróg dojazdowych, przebudowę dróg poprzecznych, oraz jedną z najdłuższych w Polsce estakad nad rzeką Wisłoką. Dla zapewnienia obsługi autostrady i podróżujących nią kierowców dodatkowo powstają dwa MOPY (Miejsca Obsługi Podróżnych) Jastrząbka i Jawornik zlokalizowanych w połowie budowanego odcinka. W sąsiedztwie węzła Żyraków powstaje OUA – Obwód Utrzymania Autostrady w skład, którego wchodzą m.in. budynki administracyjne dla GDDKiA, w których będzie również mieściło się ratownictwo drogowe, budynek POLICJI i magazyn soli drogowej.


Problemy z budową dotyczyły także odcinka Rzeszów – Jarosław. Wcześniejszy wykonawca, Polimex-Mostostal doprowadził do bardzo dużych opóźnień w pracach, co uniemożliwiło zakończenie przez tę firmę inwestycji. W tej sytuacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o ponownym ogłoszeniu postępowania przetargowego na wybór nowego wykonawcy. Kilka dni temu dowiedzieliśmy się, że 41-kilometrowy odcinek autostrady A4 od Rzeszowa do Jarosławia dokończy konsorcjum firm: Budimex S.A. i Strabag Sp. z o.o. Konsorcjum wyceniło prace na 719 mln zł.


- Rozpoczęcie prac nastąpi po przekazaniu placu budowy, tj. na początku października, natomiast zakończenie i oddanie drogi do użytku powinno nastąpić w pierwszej połowie 2016 roku – informuje wykonawca, firma Strabag. Prace  potrwają dokładnie czternaście miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych tj. 2×3 miesiące między grudniem a marcem - informują drogowcy.

Nowy wykonawca musi wybudować lub dokończyć ponad 41 km trasy głównej autostrady wraz z 3 węzłami drogowymi, dokończyć 78 różnych obiektów mostowych w tym 18 mostów i wiaduktów w ciągu autostrady, 16 wiaduktów w ciągu łącznic i dróg bocznych, 20 przejść dla zwierząt i 24 przepusty oraz przejazdy gospodarcze. Na te działania zużyje ok. 900 tys. mkw. nawierzchni asfaltowej, dokończy ok. 1,27 mln m sześć. nasypów i zużyje ok. 640 tys. ton kruszywa. Do postawienia będzie miał także 122 km barier stalowych oraz 60 tys. mkw. ekranów akustycznych.


Realizowany przez konsorcjum spółek Budimex i STRABAG podkarpacki odcinek autostradowy to kluczowa inwestycja dla kontynuacji budowy autostrady A4 w Polsce, której łączna długość wyniesie ok. 670 km.  Odcinek A4 od Rzeszowa do Węzła Jarosław Zachód pozwoli zapewnić płynny, bezkolizyjny przejazd pojazdów z Rzeszowa w kierunku przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.


Autostrada A4 połączy granicę państwa z Niemcami w Jędrzychowicach koło Zgorzelca, województwo dolnośląskie, opolskie, małopolskie, podkarpackie z granicą państwa z Ukrainą w Korczowej. Autostrada A4 leży w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który zaczyna się w Calais we Francji biegnie przez Brukselę, Kolonię, Drezno, Wrocław, Katowice, Korczową, Lwów i Kijów aż do Kazachstanu. A4 jest najdłuższą autostradą w naszym kraju.   

 

 


Podobne wiadomości:

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

Polskie drogi 2017-01-16

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Komentuj:

~bigdyl 2014-10-27

sorki, teraz zobaczyłem :)

~bigdyl 2014-10-27

A w którym miejscu on się czepia PO? Bo ja nie widzę...

~astrolog 2014-10-26

Rygorystyczną ustawę o budowie barier dźwiękowych uchwalono za rządów PiS pod wodzą radiomaryjnego ministra Szyszko, więc nie czepiaj się PO. A projekt A4 powstał kilkanaście lat temu - właśnie na podstawie tej posranej ustawy, którą rok temu PO odkręciło.

~bartek 2014-10-07

a po ch...j te ekrany akustyczne. Znam dobrze ta trase, ktora przebiega w wiekszosci przez rolnicze tereny lub nieuzytki, wiec to znowu przekret peowcow, bo inaczej tego nie mozna zrozumiec. a do tego jedziesz i muszisz sie gapic w durnowate sciany, zamiast podziwiac piekna przyrody naszej ojczyzny.

~warszawiak 2014-09-24

Jeżeli chodzi o odcinek Rzeszów-Jarosław to dobrą wiadomością jest to, że wreszcie podpisano umowę na dokończenie tego odcinka. Kiedy do licha podpiszą umowę na dokończenie najważniejszego (po wybudowaniu A2 Stryków-Konotopa) autostradowego odcinka w Polsce: Stryków-Tuszyn? Zarówno na A4, jak i na A1 przetargi na dokończenie w/w odcinków ciągnęły się w nieskończoność. Wszyscy odczuwamy skutki niewywalenia na zbity pysk przez GDDKiA nieudacznika Polimexu co najmniej rok wcześniej z budowy zarówno A4, jak i A1. Cały budowlany okres 2014 r. został stracony.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Skoda przedstawia limitowaną serię Drive
Po sukcesie limitowanej wersji Joy przyszedł czas na specjalną wersję Drive, która bazuje na wyposażeniu Ambition, ale oferuje jeszcze więcej za atrakcyjniejszą cenę.