mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Dolny Śląsk z nowym mostem przez Odrę

Dolny Śląsk z nowym mostem przez Odrę

We wrześniu otwarty zostanie most na Odrze w Ciechanowie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 323. To jedna z najważniejszych inwestycji drogowych na Dolnym Śląsku. Most zapewni brakujące połączenie drogowe na ponad 40 - kilometrowym odcinku Odry między Ścinawą, a Głogowem i pozwoli zlikwidować istniejącą przeprawę promową, której funkcjonowanie uzależnione jest od poziomu wód Odry i pory roku. Niestety z nowej przeprawy nie skorzystają pojazdy ciężarowe.

Dolny Śląsk z nowym mostem przez Odrę

W Ciechanowie powstał żelbetonowy most drogowy, 9 - cio przęsłowy, o długości ponad 525 m, nośności 50 ton, a szerokości prawie 15 m. Szerokość jezdni to 8 metrów, a ciągu pieszo - rowerowego 4 m. Inwestycja objęła także budowę obustronnych dojazdów do mostu o długości ok. 1180 metrów oraz włączeń do sieci istniejących dróg.

 

                                               

                                                         fot. DSDiK

Inwestycja została rozpoczęta w marcu 2010 roku. Budżet całego przedsięwzięcia wynosi 74.096 170,64 zł, z czego 30.940 456,65 zł to dofinansowanie uzyskane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Pozostała część środków pochodzi z budżetu Województwa Dolnośląskiego. Wykonawcą prac na zlecenie Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei jest konsorcjum firm Mosty Łódź i Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.

Zakończenie budowy i oddanie gotowego obiektu do użytku planowano wstępnie na koniec 2011 r., jednak katastrofalna w skutkach powódź w 2010 roku całkowicie uniemożliwiła kontynuowanie prac, a zniszczenia przez nią spowodowane wymusiły odbudowę części już zrealizowanej inwestycji.

Nowy most w Ciechanowie to inwestycja o kluczowym znaczeniu dla mieszkańców miejscowości położonych północy Dolnego Śląska. Do tej pory, aby przedostać się na drugi brzeg Odry pomiędzy Głogowem i Ścinawą, trzeba korzystać z promu, co znacznie wydłuża czas podróży i jest uzależnione od aktualnego stanu wód oraz warunków atmosferycznych. Nowy most będzie najkrótszym połączeniem pomiędzy rolniczo - turystycznym powiatem górowskim (a dalej południową Wielkopolską) z rozwiniętym przemysłowo Zagłębiem Miedziowym. Pozwoli też na przeniesienie ruchu z sąsiednich przepraw na Odrze w Ścinawie i Głogowie, skróci czas przejazdu, wpłynie na integrację powiatu górowskiego z pozostałą częścią województwa dolnośląskiego. Z szacunków Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei wynika, że nowy most przejmie na siebie 1/3 ruchu odbywającego się obecnie na przeprawach mostowych w Głogowie i Ścinawie.  Niestety na nowy most nie wjadą ciężarówki. Czy zatem budowa obiektu miała sens?

- Podstawowym powodem, dla którego na moście nie będzie ruchu ciężarowego jest konieczność ochrony zbiornika technologicznego Żelazny Most przed negatywnym oddziaływaniem ruchu wielotonowego sprzętu. Ograniczenie dotyczy więc w istocie dróg dojazdowych, nie zaś samego mostu, ale jest obligatoryjne i nie budzi żadnych wątpliwości. Ruch ciężarówek po drodze wojewódzkiej 323, w miejscu gdzie sąsiaduje ona bezpośrednio ze zbiornikiem, grozi jego destrukcją, a w konsekwencji – katastrofą ekologiczną o trudnych do przewidzenia skutkach. Zaniechanie budowy mostu dlatego, że – jeszcze przez jakiś czas - nie będą mogły z tej przeprawy korzystać ciężarówki, byłoby, w naszej ocenie, niczym nieuzasadnioną zwłoką w umożliwieniu wygodnego przekroczenia Odry wszystkim tym, którzy poruszają się samochodami osobowymi i autobusami.  – wyjaśnia Krzysztof Kiniorski, rzecznik Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

                                                

                                                         fot. DSDiK                             

Jak zapewnia DSDiK budowa mostu to jeden z etapów przebudowy lokalnego układu komunikacyjnego i jego rozbudowy w kierunku południowym.  Działania te obejmują budowę i przebudowę dróg wojewódzkich prowadzących ku mostowi w Ciechanowie od strony Góry oraz od strony Lubina i Głogowa. - Przygotowaliśmy i realizujemy cały program przebudów dróg wojewódzkich w tym – bardzo ważnym z gospodarczego punktu widzenia – rejonie Dolnego Śląska. W części z tych działań partycypuje finansowo KGHM, który – jako największy zakład przemysłowy w regionie, generujący sam w sobie spory ruch pojazdów zarówno osobowych, jak i ciężarowych – jest żywotnie zainteresowany jak najdalej idącą modernizacją obecnego układu dróg i poprawą ich jakości – dodaje Kiniorski. W ramach planowanych zadań powstaną m.in. obwodnice miejscowości: Góra, Nieszczyce, Brodowice, obejścia zbiornika Żelazny Most, Rynarcic, Gawron, Luboszyc, Irządzy oraz Osetna.


Podobne wiadomości:

Ruszyła budowa obwodnicy Oświęcimia

Ruszyła budowa obwodnicy Oświęcimia

Polskie drogi 2016-07-15

DW902 najlepszą inwestycją komunalną w kraju

DW902 najlepszą inwestycją komunalną w kraju

Polskie drogi 2016-05-27

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport