mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Drogi czteropasmowe zastąpić drogami 2+1?

Drogi czteropasmowe zastąpić drogami 2+1?

Najwyższa Izba Kontroli wspólnie z Bankiem Światowym chcą przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Za wzór będą promować model szwedzki, w którym postawiono na drogi o układzie 2+1.

Drogi czteropasmowe zastąpić drogami 2+1?
Eksperci Banku Światowego, podobnie jak autorzy raportu NIK o bezpieczeństwie ruchu drogowego, za kluczowe uznają zidentyfikowanie jednego ośrodka odpowiedzialnego za całość przedsięwzięć na rzecz bezpiecznych dróg. Nie mniej ważne jest stabilne finansowanie takich działań. Obie instytucje dostrzegają też szansę na ograniczenie najpoważniejszych wypadków i kolizji w poprawie infrastruktury drogowej. Mają również inne podobne wnioski i rekomendacje. O tym, jak przekonać polskie władze do ich realizacji, prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski dyskutował z Mariną Wes, szefową Biura Banku Światowego w Europie i Azji Centralnej.

Soames Job, ekspert Banku Światowego ds. międzynarodowego bezpieczeństwa drogowego, wskazał jako dobry przykład dla Polski rozwiązania przyjęte przez Szwecję. Oba kraje są podobne pod względem geograficznym. Szwedzi postawili na model dróg 2+1. To, co zrobili, polegało na poświęceniu w przypadku dróg czteropasmowych jednego pasa ruchu. W efekcie powstały drogi trzypasmowe z dwoma pasami w jednym kierunku i jednym w przeciwnym (wymiennie). Jezdnie z obu stron otoczone zostały ochronnymi barierami oraz wyraźnie od siebie oddzielone. Od 1990 r. przebudowano w Szwecji w ten sposób 2200 km dróg. Dodatkowo zaostrzono limity prędkości i położono nacisk na ich przestrzeganie. Te działania przyniosły niesamowite rezultaty: śmiertelność w wyniku wypadków na drogach 2+1 spadła o ponad 90 proc.

Przebudowa dróg to jednak kosztowne i czasochłonne przedsięwzięcie. Radosław Czapski, koordynator Banku Światowego ds. transportu i infrastruktury, zwrócił uwagę na przypadki manipulowania przez inwestorów argumentem bezpieczeństwa drogowego. - Dlatego tak ważne jest istnienie jednego organu koordynującego, który będzie monitorował, planował, weryfikował i pilnował realizacji wszelkich działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu - uważa Czapski. Dzięki temu państwo nie będzie trwoniło pieniędzy i czasu na niepotrzebne inwestycje.

Wnioski i rekomendacje Banku Światowego oraz NIK są podobne. Obie instytucje chcą współpracować przy ich promowaniu. - Łatwiej będzie nam przekonać decydentów w Polsce do niezbędnych zmian, kiedy będziemy mówili jednym głosem - zauważył prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

Podobne wiadomości:

Policja podsumowuje długi weekend

Policja podsumowuje długi weekend

Aktualności 2017-08-15

Korytarz życia - wysokie mandaty za niestosowanie

Korytarz życia - wysokie mandaty za...

Aktualności 2017-07-11

Komentuj:

~rado 2014-12-08

Kompletne pomieszanie pojec: w Szwecji ROZBUDOWUJA drogi 1+1 na drogi 2+1 a nie odwrotnie. Nastepuje tez potem zazwyczaj ZWIEKSZENIE predkosci a nie odwortnie. Innym wariantem tego zagadnienia jest gdy na wybudowanie planowanej autostrady nie maja aktualnie pieniedzy. Nigdzie nie spotkalem "poswiecenia" jednego pasa drogi 2+2 aby osiagnac droge 2+1. A juz na pewno nie wychwalaja tych rozwiazan jako lepsze od bezkolizujnych czyli naszych A lub S A radykalne zmniejszenie smiertelnosci na drogach osiagaja poprzez rozgraniczanie barierkami kierunkow jazdy i to zarowno tych 2+2 jak i tych 2 +1. Wtedy po prostu nie dochodzi do najbardziej smiercinosnych kolizji czolowych. Ktos nie przylozyl sie do tematu i wyszla glupota.

~mirek 2014-12-05

Ktos z kolegow pisal o autostradach w Szwecji. Otoz przed 20 laty w Szwecji prawie ich nie bylo. Tylko przed wjazadami do Malmö, Göteborga czy Sztokholmu. Teraz jest ich znacznie wiecej i stale przybywa jako 2 + 2. Drogi 2+1 buduje sie na bazie starych drog - poszerzonych 1+1 i to ma sens. Nie nalezy po raz drugi odkrywac Ameryki. Wystarczy sciagnac od kogos cos co jest wyprobowane i skuteczne w kazdej dziedzinie zycia m.in w prawie, sluzbie zdrowia - durna refundacja lekow - patrz i sciagaj przyklad szwedzki. i wiele innych.

~Baran z NIC,ku 2014-12-04

chyba ten idiot nie jeździł 2+1 proponuję drogę nr 50 z mszczonowa i porownanie z jazdą drogą 2+2 która jes tylko 10% droższa a prędkość i komfort jest o niebo wyższy POLSKI NIE STAĆ NA BUDOWANIE GÓWNA

hjokiel 2014-12-04

Jest to bardzo przemyślane i ma wiele zalet. Logicznie rzecz biorąc, lewe pasy wykorzystywane są do wyprzedzania. Uważam, że poza A-2 i A-4 wszystkie pozostałe powinny być tak zbudowane. Na A-2 i A-4 należałoby wybudować w ten sposób 5 pas. Tymczasem wydaliśmy ogromne pieniądze np. na A-1, która poza sezonem jest niemal pusta (na wielu odcinkach), a na A-2 bezsensem są dziesiątki kilometrów ekranów.

~Yarro 2014-12-04

Polska krajem bogatym! Najpierw zbudują drogi w systemie 2+1. Potem stwierdzą, że to był zły pomysł i przebudują to na system 2+2. Powstaną podwójne koszty, ale jak to w Polsce... a co najgorsze, nie będzie winnych odpowiedzialnych za te "wymóżdżenia" i tym samym wszyscy obywatele zrzucą się na te chybione decyzje... :-(

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia 1.5 TSI już w salonach
Skoda Octavia jest najchętniej kupowanym modelem w Polsce. Teraz do jej oferty dołącza wersja napędzana silnikiem 1.5 TSI.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic