mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Drogowcy mogą nie zdążyć rozliczyć dotacji z UE

Drogowcy mogą nie zdążyć rozliczyć dotacji z UE

Zaroiło się na placach budowy wokół planowanych dróg i autostrad. Ale ryzyko, że Polska nie zdąży z rozliczeniem się z unijnych funduszy wciąż jest duże.

Drogowcy mogą nie zdążyć rozliczyć dotacji z UE

W zeszłym miesiącu rozpoczęła się budowa odcinka A1 pomiędzy Sośnicą a Goryczkami, za kilka dni drogowcy pojawią się na A4 pomiędzy Zgorzelcem a Krzyżową. Trwają prace przy obwodnicy Grójca i przebudowie drogi ekspresowej 22 na odcinku od Elbląga do Grzechotek. Ten pośpiech ma swoje uzasadnienie. Wszystkie inwestycje realizowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad są współfinansowane ze środków unijnych. A to oznacza, że muszą zostać zakończone w określonym terminie, w przeciwnym razie europejskie dotacje mogą nam przejść koło nosa – pisze „Rzeczpospolita”. Do końca przyszłego roku Polska musi zakończyć część projektów z lat 2004 - 2006, w tym z programu "Transport". Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które zarządza unijną pomocą, zakłada, że pieniądze na te projekty zostaną wydane do połowy 2008 roku. Środki, których nie da się na czas wykorzystać zgodnie planem, będą przesuwane tam, gdzie będzie można je spożytkować najszybciej.

Nie wystarczy budować drogi, konieczne jest jeszcze rozliczenie inwestycji. Aby otrzymać unijną pomoc, należy wysłać do Komisji Europejskiej wniosek o płatność, a wraz z nim raport końcowy zatwierdzony wcześniej przez Komisję. To zależy w dużej mierze od sprawności sytemu administracji.

„Wszystkie projekty realizowane w ramach tego programu zostały już rozpoczęte, część zakończymy jeszcze pod koniec tego roku, ostatnie cztery w pierwszej połowie przyszłego - zapewnia. Najbardziej nerwowo będzie w przypadku obwodnicy Grójca i odcinka drogi ekspresowej Elbląg - Grzechotki. Każda z tych inwestycji warta jest ok. 400 mln zł, a według harmonogramu zostaną zakończone do czerwca 2008 r. Na rozliczenie pomocy zostanie tylko sześć miesięcy” – poinformował Rzeczpospolitą Andrzej Maciejewski, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Znacznie więcej czasu zostało w przypadku projektów drogowych realizowanych z Funduszu Spójności. W tym przypadku Komisja stwierdziła, że inwestycje, które rozpoczęliśmy w ramach dotacji przyznanych na lata 2004 - 2006, Polska może zakończyć do końca 2010 roku. Z Funduszu Spójności budowane są największe polskie inwestycje drogowe, takie jak autostrady A1, A2 czy A4.

Przeczytaj także:

Kilometr coraz droższy (2007-03-21)

Czekamy na drogi warte miliardy (2007-03-09)

Przyroda kontra inwestycje drogowe (2007-03-01)

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku - ruszyły prace

Północna obwodnica Krakowa gotowa w 2022 roku...

Polskie drogi 2017-01-16

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie przetargu

S16 Borki - Mrągowo - jest rozstrzygnięcie...

Polskie drogi 2017-01-16

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
W pogoni za wydajnością
W pogoni za wydajnością
Coraz bardziej zaawansowane układy wtryskowe, poza zwiększaniem mocy silników, optymalizują proces spalania obniżając zużycie paliwa i zmniejszając emisję spalin.