mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ekspresowa szóstka na południe od Słupska

Ekspresowa szóstka na południe od Słupska

Budowa obwodnicy Słupska w ciągu drogi krajowej nr 6 ruszyła w sierpniu 2008 roku i powstanie we wrześniu 2010 roku.  Będzie ona zaledwie drugim obok obwodnicy Trójmiasta odcinkiem ekspresowej szóstki w województwie pomorskim. Inwestycja o wartości ponad 351 mln zł jest przysłowiową kroplą w morzu na drodze krajowej szóstki do standardów ekspresowej trasy.

Ekspresowa szóstka na południe od Słupska

Ponad 16-kilometrową obwodnicę miasta, za kwotę 351 476 925 złotych buduje konsorcjum firm: Strabag Sp. z o.o. i Wakoz Sp. z o.o. Wykonawcy na chwilę obecną nie przewidują opóźnień w realizacji inwestycji. Obecnie postęp robót jest najbardziej widoczny w branży mostowej, przy wykonywaniu obiektów inżynierskich. Widać już nasypy ziemne, konstrukcje wiaduktów, estakad oraz przepustów. Zasadnicze roboty drogowe – nawierzchniowe i wykończeniowe  będą wykonywane po zakończeniu budowy obiektów mostowych, tj. w 2010 roku.

Obwodnica Słupska - zaawansowanie prac czerwiec 2009



Nowa droga o długości 16 km ominie Słupsk od południowej strony, zaczynając się w miejscowości Reblinko i kończąc w Redzikowie. Trasa o standardzie drogi ekspresowej ma być w przyszłości częścią ekspresowej „szóstki” na trasie Szczecin – Gdańsk. Niestety zanim to nastąpi obwodnica tylko na odcinku 7 km ma mieć po dwa 3,5-metrowe pasy ruchu w każdym kierunku a na pozostałej części - po jednym pasie ruchu z możliwością rozbudowy do dwóch pasów. Poza droga główną zaprojektowano cztery bezkolizyjne węzły drogowe (Reblinko, Kobylnica, Głobino i Redzikowo), wiodące do nich zbiorcze drogi dojazdowe, 13 mostów i wiaduktów - najdłuższy z nich nad rzeką Słupią ma liczyć 170 m - oraz dwa duże i kilka małych przepustów dla zwierząt.

Obwodnica będzie o ok. 1,6 km dłuższa od aktualnie istniejącego przebiegu krajowej "6", prowadzącego przez centrum Słupska. Dzięki niej zniknąć ma ruch tranzytowy przechodzący obecnie przez centrum miasta a czas przejazdu według szacunków zostanie skrócony o 8-10 minut.

Mimo, że realizowana jest ta ważna inwestycja pozostaje niedosyt dlaczego wybrano akurat mniej „użyteczny” wariant południowy, który nie jest zbyt szczęśliwym rozwiązaniem. Południowy przebieg obwodnicy powoduje, że miejscowości nadmorskie jak Ustka, Darłowo, Rowy zostają odcięte od głównej trasy, a turyści zmierzający do tych nadmorskich kurortów i tak nadal będą musieli przejeżdżać przez centrum Słupska, powodując latem korki. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem mogło być poprowadzenie drogi północną stroną miasta. Za takim przebiegiem trasy przemawiała też wizja sprawnego połączenia zlokalizowanej na północy miasta Specjalnej Strefy Ekonomicznej z główną siecią dróg krajowych. Dodatkowo obecna trasa przecina większe połacie cennych przyrodniczo lasów i sąsiaduje z Parkiem Krajobrazowym - Dolina Słupi. Szkoda, że wszystkie za i przeciw nie zostały dokładnie rozważone przy projektowaniu trasy. Bo gdy zostały już przeznaczone środki i ruszyły procedury przygotowawcze pojawiła się obawa, że zmiana wariantu może znacząco opóźnić inwestycję na którą miasto czekało od niemal dwudziestu lat.

S6 to jedna z ważniejszych dróg w Polsce, łączy porty, miejscowości turystyczne, 2 duże aglomeracje nadmorskie - Szczecin i Gdańsk. Trasa zwana berlinką mogłaby też zapewnić szybkie połączenie z Berlinem a jej realizacja przed EURO 2012 mogłaby ułatwić podróż kibicom zmierzającym do Gdańska na mecze swoich reprezentacji. Mogłaby, bo niestety powstająca obwodnica Słupska jest przysłowiową kroplą w morzu na drodze krajowej szóstki do standardów ekspresowej trasy.


Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~kaczor 2009-07-19

Zamiast propagowac marzenia realizujmy co jest realne. Jesli zmodernizujemy droge pomorska do standartu ex S6 na wiekszosci jako dwupasmowa /Gdynia - Koszalin/ z obwodnicami miast i wsi to osiagniemy wielki sukces. W pierwszej kolejnosci budujmy te fragmenty gdzie najtrudniej przejechac, awiec obwodnice miast. Na tej trasie najwazniejsze jest ominiecie Slupska od poludnia i Koszalina od polnocy, pozniej Slawna od poludnia i Wejherowa od polnocy, w nastepnej kolejnosci pomniejsze miejscowosci.Nowogard, Ploty i Sianow. By uwzglednic miejscowosci turystczne w pasie nadmorskim nalezy dobudowac 3 kilometrowy fragment z S6 w Rembiechowie do drogi dk 21 do Ustki. Obwodnica Koszalina winna otaczac miasto od polnocy az do S11 na poludniu. Dopiero w drugiej kolejnosci kiedy ta zmodernizowana droga bedzie zapchana mozna pomyslec o autostradzie.

~romek 2009-07-09

czy modernizaca DK6 w obecnym kształcie ma sens?Degeneracja krajobrazu w bezposredniej bliskosci osrodków uzdrowiskowych w stefie nadmorskiej dgyz droga ta ukształtowana historycznie pełni fukcje transportowe przede wszystkim dla połaczen lokalnych.Zamysłem budowy A6 "Berlinki" po starym sladzie jest uzyskanie mozliwie najkrótszego połaczenia z Gdanskiem i Łotwa Litwa Estonią.Wytrasowanie jednojezdniowych łaczników to duzych aglomeracji nadmorskich o długosci 70 km nie jest wielkim problemem .Autostrady powinny pełnic fukcje dróg typowo tranzytowych ,to osie spajajace miejscowosci lezace po obu stronach drógi.DK6 Gdansk - Slupsk jedziemy stara trasa.Wilno -Gdansk Szczecin Berlin Paryz to chyba A6

~bob budowniczy 2009-07-08

akurat s6 na planie berlinki połączy szczecin-pola-łaki-lasy-gdańsk natomiast s6 na planie dk6 ma szanse na połączenia również miejscowosci nadmorskich. zauwazyc nalezy ze przy ciaglym ocieplaniu klimatu byc moze za 10-20 lat (wtedy s6 powinna byc w calosci przejezdna) umozliwi to przyjazd zachodnich turystow ktorzy nie wytrzymaja zwiekszonych temperatut nad morzem srodziemnym. a nawet jesli temperatury sie niei zwieksza tak drastycznie, to turystyka jest duza szansa dla pomorza. no bo na czym ma sie rozwijac np. słupsk łeba czy ustka??? logiczne jest wiec dolozenie troszke kasy (nieco dluzszy wariant s6 w meijscu dk6 niz w miejscu berlinki) i zapewnienie rozwoju turystyki i polepszenie zycia mieszkancow pomorza

~romek 2009-07-08

czy obwodnice sa rozwiazanie problemów komunikacyjnych S6.Budowa tej trasy jak pokazuje mapa buduje barierę infrastrukturalna od południa dla rozwoju miasta jest uzdą która wprowadza duze zamieszanie w cennym krajobrazowo terenie.Słupsk to miasto typowo turystyczne o 3 miesiecznym (lato) okresie zainteresowania potencjalnych Kowalskich.jak wiec rozwiazac problemy komunikacyjne miasta ano budujac wewnatrz trase tranzytowa która przeniesie ruch szybciej i wygodniej w kierunku pólnocnym morze i zachodnim.Rozumiem wybrano wariant piachozerny co daje łatwy zarobek dla wykonawcy ,przewalanie tysiecy ton zwiru.Ale wiadomo projekty powstaja pod okiem GDDKiA czyli rozwiazania sztampowe dla dróg tranzytowych pozamiejskich.Oparcie glownego szlaku Gdansk Szczecin o DK6 jest nieporozumieniem.Nalezy zrewidowac ten poglad gdyz budowa głownej trasy tranzytowej np S6 powina opirac sie o szlak dawniej Berlinki która w postaci istniejacej drogi funkcjonuje od Szczecina do Chociwla jako A6 o potem zdegradowana do DW142 pod zarzdem ludzi z Koszalina.Trasa została poprowadzona z wykonanymi nasypami jest przez Szczecinek Chojnice i celuje na Królewiec juz jako DK22.Przyjecie tej koncepcji jest w pełni uzasadnione ze wzgledów strategicznych jak i ekonomicznych.Obecny kształt drogi jako DK 6 jest dobry dla obsługi miejscowosci lezacych nad morzem i moze byc uzupełnieniem głownej trasy tranzytowej jako S6 a docelowo jako A6 Via Baltica do Grodna Polecam strone internetowa "Autostrada Berlinka" dla informacji i refleksji

~banan 2009-07-08

Jadąc od południa w kierunku Ustki czy Rowów i tak trzeba jechac przez centrum Słupska, niezależnie od tego gdzie będzie leżeć obwodnica

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport