mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

W perspektywie najbliższych lat na Wybrzeżu ma powstać nowa trasa ekspresowa S6, która połączy Szczecin z aglomeracją Trójmiasta.  Kierowcy czekają na nią od lat. Nadzieję rodzi fakt, że część inwestycji została już ujęta przez resort transportu jako zadanie realizacyjne w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

Dzisiaj  główną arterią drogową wybrzeża w kierunku wschód – zachód jest droga krajowa nr 6, łącząca Goleniów koło Szczecina przez Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto. Trasa ta w okresie wakacyjnym jest mocno obciążona ruchem i zakorkowana. Przejeżdża nią 60 tysięcy samochodów na dobę. Zmienić ma to projektowana droga S6. Zielonym światłem dla inwestycji stał się nowy pakiet inwestycyjny na lata 2014-2020 przyjęty przez Ministerstwo Transportu w ubiegłym roku.

Jak wynika z planów na lata 2014-20 mają być zrealizowane: S6 - Trasa Kaszubska, czyli 60-kilometrowe połączenie okolic Lęborka ze „starą” obwodnicą oraz obwodnica metropolitalna Trójmiasta.

Pod koniec maja została wydana decyzja środowiskowa dla tego 61-kilometrowego odcinka drogi Lębork - Gdynia. Ten fakt umożliwia podjęcie dalszych prac projektowych – sporządzenia koncepcji programowej oraz projektów budowlanego i wykonawczego. Trasa Kaszubska będzie drogą ekspresową dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas. Rozpocznie się w Leśnicach na zachód od Lęborka, a zakończy się na węźle Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta.

W projekcie przewiduje się dostęp do drogi ekspresowej S6 tylko poprzez dwupoziomowe węzły drogowe. W projekcie przewidziano budowę ośmiu węzłów: Lębork – Południe, Lębork – Wschód, Łęczyce, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo, Chwaszczyno oraz rozbudowę węzła Gdynia Wielki Kack na S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz rozbudowę OT do przekroju trzypasowego w obrębie tego węzła.

Przypomnijmy, w ogólnych założeniach budowa całej trasy S6 została podzielona na trzy zasadnicze etapy: Szczecin – Koszalin (116km), Koszalin – Słupsk (66 km) i Słupsk - Gdańsk (133 km). Szacuje się, że budowa  pomorskiego odcinka S6 czyli Obwodnicy Metropolitalnej i jej odcinka do Słupska wyniesie około 9 mld zł. Około 5,3 mld zł musi być przeznaczonych na budowę dwóch odcinków na terenie województwa zachodnio-pomorskiego. Projektowana droga S6 ma mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga zostanie poprowadzona w znacznej części po nowym śladzie, a możliwość wjazdu i zjazdu będzie możliwa przez węzły drogowe.

Parametry techniczne drogi ekspresowej S6

  •     Dwujezdniowa droga ekspresowa
  •     Klasa techniczna - S,
  •     Przekrój - 2/2 – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2/3 na odcinku węzeł „Chwaszczyno”– węzeł „Wielki Kack”)
  •     Przekrój docelowy - 2/3 - dwie jezdnie po trzy pasy ruchu
  •     Klasa techniczna - S
  •     Prędkość projektowa – 100 km/h
  •     Szerokość jezdni - 2×7,00 m
  •     Szerokość jezdni docelowa - 2×10,50 m
  •     Szerokość pasa awaryjnego - 2×2,50 m
  •     Docelowa szerokość pasa rozdziału - 5,00 m (w tym opaski 2×0,50 m)
  •     Szerokość pobocza gruntowego - 2×0,75 m
  •     Węzły drogowe


O szybką budowę drogi S6 zabiegają lokalni mieszkańcy. Postulują, aby jej budowa znalazła się w rządowych planach i została potraktowana jako jeden z priorytetów inwestycyjnych w latach 2014-2020. Mieszkańcy Pomorza zaznaczają, że mają już dosyć obecnej drogi, która przecina miasta i miasteczka, na której coraz częściej dochodzi do wypadków, w których giną ludzie. Chcą nowej drogi, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i skróci czas podróży między Szczecinem a Trójmiastem.

Trasa Kaszubska zwana też Trasą Lęborską lub potocznie Berlinką to zapisany w planach odcinek drogi ekspresowej S6 od węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta do Bożepola Wielkiego koło Lęborka i dalej w kierunku Szczecina. Trasa Kaszubska znajduje się w korytarzu trasy Via Hanseatica. S6 będzie główną arterią komunikacyjną na północy kraju. Pozwoli na ominięcie Gdyni oraz tzw. Małego Trójmiasta Kaszubskiego.


Podobne wiadomości:

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Polskie drogi 2017-09-06

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Znamy wykonawcę części trasy Via Carpatia

Polskie drogi 2017-08-24

Komentuj:

~Roman 2014-08-14

W sprawie drogi S-5 (odcinek kujawsko-pomorski) pisze się od lat lecz niewiele się dzieje.Ostatnie informacje sprzed paru miesięcy, dające nadzieję że coś w temacie się ruszy znalazły się w mediach na wiosnę 2014. Teraz znów ucichło ,czyli nie ma tematu. Obwodnica Bydgoszczy która będzie fragmentem ekspresówki to również rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców Bydgoszczy i okolic. Kierowcy jadący z centrum Polski na środkowe wybrzeże DK25 ,źle wspominają przejazd przez miasto a szczególnie Węzeł zachodni i utrudnienia związane z budową wiaduktu. Brak jest alternatywnej drogi co mogło zostać rozwiązane gdyby wraz z pierwszymi informacjami parę lat wstecz, przystąpiono do budowy zachodniej obwodnicy Bydgoszczy.

~tom 2014-07-08

@ byd: chrzanisz, jest tak samo ważna... ma ten sam priorytet i czas realizacji 2014-2020

~byd 2014-07-08

Szkoda że ekspresowa s5 nie jest ważna w oczach rządzących dla regionu bydgoskiego

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Kolejny fragment drogi S3 otwarty
Od wczoraj uległa zmianie organizacja ruchu na budowanym odcinku drogi ekspresowej S3 pomiędzy węzłami Lubin Południe a Legnica Północ. Kierowcy mogą już korzystać z nowego odcinka o długości 6 km.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic