mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

W perspektywie najbliższych lat na Wybrzeżu ma powstać nowa trasa ekspresowa S6, która połączy Szczecin z aglomeracją Trójmiasta.  Kierowcy czekają na nią od lat. Nadzieję rodzi fakt, że część inwestycji została już ujęta przez resort transportu jako zadanie realizacyjne w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020.

Ekspresowa szóstka wyzwaniem Wybrzeża

Dzisiaj  główną arterią drogową wybrzeża w kierunku wschód – zachód jest droga krajowa nr 6, łącząca Goleniów koło Szczecina przez Kołobrzeg, Koszalin, Słupsk i Trójmiasto. Trasa ta w okresie wakacyjnym jest mocno obciążona ruchem i zakorkowana. Przejeżdża nią 60 tysięcy samochodów na dobę. Zmienić ma to projektowana droga S6. Zielonym światłem dla inwestycji stał się nowy pakiet inwestycyjny na lata 2014-2020 przyjęty przez Ministerstwo Transportu w ubiegłym roku.

Jak wynika z planów na lata 2014-20 mają być zrealizowane: S6 - Trasa Kaszubska, czyli 60-kilometrowe połączenie okolic Lęborka ze „starą” obwodnicą oraz obwodnica metropolitalna Trójmiasta.

Pod koniec maja została wydana decyzja środowiskowa dla tego 61-kilometrowego odcinka drogi Lębork - Gdynia. Ten fakt umożliwia podjęcie dalszych prac projektowych – sporządzenia koncepcji programowej oraz projektów budowlanego i wykonawczego. Trasa Kaszubska będzie drogą ekspresową dwujezdniową z rezerwą pod trzeci pas. Rozpocznie się w Leśnicach na zachód od Lęborka, a zakończy się na węźle Gdynia Wielki Kack na Obwodnicy Trójmiasta.

W projekcie przewiduje się dostęp do drogi ekspresowej S6 tylko poprzez dwupoziomowe węzły drogowe. W projekcie przewidziano budowę ośmiu węzłów: Lębork – Południe, Lębork – Wschód, Łęczyce, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo, Chwaszczyno oraz rozbudowę węzła Gdynia Wielki Kack na S6 Obwodnicy Trójmiasta oraz rozbudowę OT do przekroju trzypasowego w obrębie tego węzła.

Przypomnijmy, w ogólnych założeniach budowa całej trasy S6 została podzielona na trzy zasadnicze etapy: Szczecin – Koszalin (116km), Koszalin – Słupsk (66 km) i Słupsk - Gdańsk (133 km). Szacuje się, że budowa  pomorskiego odcinka S6 czyli Obwodnicy Metropolitalnej i jej odcinka do Słupska wyniesie około 9 mld zł. Około 5,3 mld zł musi być przeznaczonych na budowę dwóch odcinków na terenie województwa zachodnio-pomorskiego. Projektowana droga S6 ma mieć dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Droga zostanie poprowadzona w znacznej części po nowym śladzie, a możliwość wjazdu i zjazdu będzie możliwa przez węzły drogowe.

Parametry techniczne drogi ekspresowej S6

  •     Dwujezdniowa droga ekspresowa
  •     Klasa techniczna - S,
  •     Przekrój - 2/2 – dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2/3 na odcinku węzeł „Chwaszczyno”– węzeł „Wielki Kack”)
  •     Przekrój docelowy - 2/3 - dwie jezdnie po trzy pasy ruchu
  •     Klasa techniczna - S
  •     Prędkość projektowa – 100 km/h
  •     Szerokość jezdni - 2×7,00 m
  •     Szerokość jezdni docelowa - 2×10,50 m
  •     Szerokość pasa awaryjnego - 2×2,50 m
  •     Docelowa szerokość pasa rozdziału - 5,00 m (w tym opaski 2×0,50 m)
  •     Szerokość pobocza gruntowego - 2×0,75 m
  •     Węzły drogowe


O szybką budowę drogi S6 zabiegają lokalni mieszkańcy. Postulują, aby jej budowa znalazła się w rządowych planach i została potraktowana jako jeden z priorytetów inwestycyjnych w latach 2014-2020. Mieszkańcy Pomorza zaznaczają, że mają już dosyć obecnej drogi, która przecina miasta i miasteczka, na której coraz częściej dochodzi do wypadków, w których giną ludzie. Chcą nowej drogi, która przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i skróci czas podróży między Szczecinem a Trójmiastem.

Trasa Kaszubska zwana też Trasą Lęborską lub potocznie Berlinką to zapisany w planach odcinek drogi ekspresowej S6 od węzła Wysoka na Obwodnicy Trójmiasta do Bożepola Wielkiego koło Lęborka i dalej w kierunku Szczecina. Trasa Kaszubska znajduje się w korytarzu trasy Via Hanseatica. S6 będzie główną arterią komunikacyjną na północy kraju. Pozwoli na ominięcie Gdyni oraz tzw. Małego Trójmiasta Kaszubskiego.


Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Roman 2014-08-14

W sprawie drogi S-5 (odcinek kujawsko-pomorski) pisze się od lat lecz niewiele się dzieje.Ostatnie informacje sprzed paru miesięcy, dające nadzieję że coś w temacie się ruszy znalazły się w mediach na wiosnę 2014. Teraz znów ucichło ,czyli nie ma tematu. Obwodnica Bydgoszczy która będzie fragmentem ekspresówki to również rozwiązanie problemów komunikacyjnych mieszkańców Bydgoszczy i okolic. Kierowcy jadący z centrum Polski na środkowe wybrzeże DK25 ,źle wspominają przejazd przez miasto a szczególnie Węzeł zachodni i utrudnienia związane z budową wiaduktu. Brak jest alternatywnej drogi co mogło zostać rozwiązane gdyby wraz z pierwszymi informacjami parę lat wstecz, przystąpiono do budowy zachodniej obwodnicy Bydgoszczy.

~tom 2014-07-08

@ byd: chrzanisz, jest tak samo ważna... ma ten sam priorytet i czas realizacji 2014-2020

~byd 2014-07-08

Szkoda że ekspresowa s5 nie jest ważna w oczach rządzących dla regionu bydgoskiego

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport