mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > EuroRAP - Bezpieczeństwo na drogach

EuroRAP - Bezpieczeństwo na drogach

W siedzibie Toyoty Motor Poland odbyła się pierwsza w Polsce konferencja Europejskiego Programu Oceny Dróg pod względem ich bezpieczeństwa (EuroRAP). Obecni na konferencji byli reprezentanci krajów Europy Wschodniej i Centralnej.

EuroRAP - Bezpieczeństwo na drogach
Idea EuroRAP, którego nadrzędnym założeniem jest włączenie się do realizacji unijnego celu, jakim jest zmniejszenie o połowę liczby śmiertelnych ofiar ruchu drogowego, powstała 2001 roku, kiedy to kilka europejskich klubów automobilowych wnioskowało o ustanowienie przez Komisję Europejską projektu badawczego dotyczącego oceny ryzyka na drogach. Celem projektu, który został określony przez Komisję Europejską i przedstawiony w dokumencie Biała Księga - Polityka Transportowa UE, jest opisanie istniejącej sieci drogowej syntetycznym wskaźnikiem ryzyka w skali od 1 do 5. Taka ocena jakości warunków drogowych ma za zadanie wspomóc służby drogowe w określeniu wielkości ryzyka oraz w planowaniu rozwiązań mających je zmniejszyć, a użytkownikom dróg pokazać w prosty sposób realną wielkości zagrożenia zdrowia i życia w ruchu drogowym.

Program EuroRAP dogłębnie analizuje zagrożenia jakie pojawiają się na drogach w całej Europie. Również w Polsce rozpoczęto badania stanu dróg w ramach programu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, GAMBIT - Drogi Krajowe. W oparciu o badania powstają raporty, które będą podstawą do rozpoczęcia prac nad poprawą bezpieczeństwa drogowego na zbadanym odcinku.

Polska to jeden z największych krajów Unii Europejskiej. Na podstawie analizy liczby wypadków drogowych stan bezpieczeństwa na polskich drogach można porównać do sytuacji panującej w Szwecji, Holandii oraz Wielkiej Brytanii we wczesnych latach 70-tych.
Podczas generalnego posiedzenia przedstawicieli EuroRAP w Genewie w listopadzie bieżącego roku, Polska uzyskała statusu oficjalnego członka Programu. Mając na celu realizację działań w ramach unijnego programu w perspektywie wieloletniej, Polski Związek Motorowy współpracuje w tym temacie z Fundacją Rozwoju Inżynierii Lądowej oraz Politechniką Gdańską.

W krótkim czasie program EuroRAP zdobył wielkie uznanie i obecnie wspierany jest przez ponad 20 państw w Europie, tworząc swoje odpowiedniki w Stanach Zjednoczonych jako USRAP, Australii - AusRAP, Republice Południowej Afryki - AfroRAP oraz Malezji.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~adam 2007-12-16

wystarczy popadszyc na ta mapke, widac, ze nowe autostrady sa zielone a czterpasmowe kolizyjne drogi (Gierkowka) sa czarne. W tragicznej sytuacji sa DK8 i DK1, dtatego trzeba wybudowas A8 i A1

~Druzers 2007-12-15

Jesli dobrze pamiatam to problem drzew przy drogach krajowych zostal juz jakis czas temu rozwiazany. Drzewa mialy zostac wyciete. Nie wiem na ile ten plan jest realizowany i jak ale wiem ze takie cos zostalo juz postanowione. Natomist kwestia dobrze utwardzonych poboczy w Polsce to juz druga ,nie zalatwiona sprawa. Powiedzialbym, porazka :/

~Paweł 2007-12-14

Jestem kierowcą ciężarówki, jeżdżę głównie na trasie Anglia - Włochy (różne miasta, różne drogi). Przejeżdżając Europę od góry do dołu mogę stwierdzić, że tylko w Polsce mamy takie zadrzewienie na drogach, a w zasadzie na skraju dróg. Skoro zieleń przy drodze jest potrzebna, to może warto by było pójść za przykładem Anglii, gdzie przy drogach rosną żywopłoty. Jaka jest pomiędzy spotkaniem z drzewem a żywopłotem chyba nie trzeba mówić. Droga A_Go, myślę, że jesteś kierowcą bez doświadczenia lub nie jesteś nim wcale, skoro jako zagrożenie widzisz tylko pijaków. Dla mnie jako kierowcy ciężarówki głównymi zagrożeniami na naszych drogach są właśnie drzewa, koleiny i brak utwardzonych wysokich poboczy. To właśnie dlatego tzw. TIR-y trzymają się blisko osi jezdni i nie są skorzy do zjeżdżania na prawą stronę. Chylę czoła przed wszystkimi kierowcami wykonującymi transport drogowy po Polsce. W porównaniu z Polską, jazda po "Unii" to bajka. Życzę wszystkim SZEROKOśCI.

~andrzej 2007-12-14

Debilizm AGO? Mocna słowa jak na dziewczynkę, która ma wyraźne kłopoty z myśleniem. Może odkryję przed Tobą Amerykę, ale ludzie popełniją błędy, a auta wypadają z drogi. Z różnych przyczyn: błędu kierowcy, jego zasłabnięcia, zepchnięcia przez inne auto, awarii samochodu... Nieistotne, chodzi o to, że jak już auto wypadnie z drogi, to żeby nie czekała tam jakaś mordercza przeszkoda. Piszesz o pijanych, więc wyobraźmy sobie, że jadąc zygzakiem spycha Ciebie pijany z drogi. Albo ktoś wyprzedza na trzeciego i musisz uciekać z drogi, żeby uniknąć czołówki. Wolisz wylecieć na pole i żeby skończyło się na strachu, czy napotkać piękny szpaler drzew i zabić siebie lub kogoś bliskiego? Jak np. Otylia? Tak wiem, jej błąd. Kto ich nie popełnia? Czy dlatego, że popełniła błąd to dobrze, że zginął jej brat?

~WOJTEKWOJTEK 2007-12-14

a czy nie jest tak że GDDKiA ma obowiązek sadzić drzewa w pasie drogowym? jako rekompensatę za wycinanie drzew? - może ktoś wie....

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport