mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Euro 2012 ? Victoria czy porażka?

Euro 2012 ? Victoria czy porażka?

Do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 zostało tylko niewiele ponad 1500 dni. Czy ten czas wystarczy na przygotowanie całej potrzebnej infrastruktury? Wszyscy pamiętamy, jak cały kraj świętował ogłoszenie wyników dotyczących organizacji Euro, czy jednak za nieco ponad 4 lata będziemy mieli także powód do świętowania? A może raczej do wstydu przed całą Europą?

Euro 2012 ? Victoria czy porażka?
Organizacja Mistrzostw Europy, której się podjęliśmy to ogromne przedsięwzięcie. Nie wszyscy jednak zdają sobie z tego sprawę. Przez pewien czas nasi urzędnicy wyłącznie świętowali sukces i rozmawiali o wielkich planach. Teraz jednak coraz częściej pojawia się pytanie, czy tak naprawdę mamy jeszcze szansę zapiąć na ostatni guzik to, co w większości istnieje tylko na papierze. Czas ucieka, a nowych inwestycji wcale wiele nie przybywa. Nic więc dziwnego, że część społeczeństwa patrzy nieprzychylnym okiem na poczynania ludzi odpowiedzialnych za to, że „się nie buduje”, a żarty o metrach polskich autostrad, wybudowanych za kadencji danego rządu, to codzienność.

Szara rzeczywistość


Patrząc na stan sieci polskich dróg, które w większości jeszcze nie istnieją lub znajdują się w tragicznym stanie, ciężko być optymistą. W tej chwili dysponujemy jedynie 674 km autostrad i 317 km dróg ekspresowych. Cztery lata mogą nie wystarczyć na budowę setek kilometrów dróg szybkiego ruchu i autostrad. Teoretycznie wszystkie plany byłyby wykonalne, niestety zbyt wiele czasu tracimy na nierozstrzygnięte przetargi, spory i dyskusje, które wydłużają jedynie okres oczekiwania na powstanie nowej drogi. Dodatkowo tę trudną sytuację okraszają takie nonsensy, jak błąd w kosztorysie na kwotę 47 zł, co w efekcie uszczupli budżet o ponad 120 mln zł (przetarg na budowę mostu w ciągu Autostradowej Obwodnicy Wrocławia). Czy to oznacza, że do 2012 roku nic nie wybudujemy? Otóż nie, już w tej chwili prace budowlane prowadzone są na blisko 200 km autostrad m.in. A-2, A-1 i A-4. W zeszłym roku udało się oddać do użytku odcinek Berlinki (A-6) oraz A-1, a do granicy z Niemcami można dojechać nową jezdnią planowanej A-18 (będą prowadzone prace na drugiej jezdni). Drogowcy pracują także na odcinkach dróg ekspresowych (łącznie blisko 300 km), m.in. na S3 i S7. Jeśli urzędnicy i drogowcy z należytą starannością będą wykonywać swoje obowiązki, to możemy jeszcze zrealizować większość inwestycji, chociaż wiadomo już, że do 2012 roku zostaną zrealizowane jedynie niezbędne odcinki, a reszta tras powstanie w późniejszym okresie.



Światełko w tunelu?

W naszym kraju o drogach głównie się mówi i pisze, gorzej jest z budowaniem, ale żeby wybudować, trzeba najpierw mieć plany i priorytety. Urzędnicy dobrze o tym wiedzą, dlatego też wszystkie niezbędne inwestycje zostały zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, czy na listach do unijnych Programów Operacyjnych, które zostały ostatnio zweryfikowane, zaktualizowane i ogłoszone przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego na początku lutego bieżącego roku.  Powagę sytuacji i presję czasu odczuło także Ministerstwo Infrastruktury, które postanowiło nie zmieniać planów drogowych, a jedynie zaktualizować i realizować plan przygotowany przez Jerzego Polaczka. Minister Cezary Grabarczyk oświadczył także, że rząd zamierza przyspieszyć prace nad siecią drogową poprzez wprowadzenie systemu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, co umożliwi małym firmom udział w przetargach i efektywne prowadzenie prac na krótkich odcinkach tras.

Miejmy nadzieję, że pomimo ciągłych zmian w planach inwestycyjnych, jak np. ogłoszona niedawno koncepcja budowy drogi ekspresowej S8 zamiast autostrady A-8 z Warszawy do Wrocławia, a także rotacji na ważnych stanowiskach (nie tak dawno temu Janusz Koper zastąpił Zbigniewa Kotlarka na stanowisku Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, a teraz Zbigniew Rapciak, dotychczasowy dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA został mianowany na Wiceministra Infrastruktury), urzędnicy staną na wysokości zadania i przygotują całą niezbędną dokumentację, żeby ekipy budowlane mogły wkroczyć wreszcie na place budowy.

Obecnie Generalna Dyrekcja prowadzi procedury przetargowe. Trwają m.in. intensywne prace związane z wyborem wykonawcy  na budowę autostrady A-1 z Nowych Marz do Torunia. Jest szansa, że zostanie rozwiązany trwający od dłuższego czasu konflikt i autostradę wybuduje jednak Gdańsk Transport Company, co skróciłoby czas oczekiwania na rozpoczęcie budowy. W styczniu bieżącego roku podpisano już umowę na budowę drogi ekspresowej S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie oraz na budowę drogi ekspresowej S3 od węzła Klucz do węzła Pyrzyce. To jednak dopiero początek prac. Na następne lata przewidziany jest harmonogram przetargów dla projektów współfinansowanych ze środków unijnych. W bieżącym, a także przyszłym roku według planów mają być wydane pozwolenia na budowę kilkunastu odcinków dróg, m.in. autostrady A-4 i dróg ekspresowych S5, S7 i S17. Na 2008 rok przewidziano rozpoczęcie prac nad kolejnymi 20 kontraktami, m.in. wybranymi odcinkami autostrady A-1 oraz dróg ekspresowych S3, S7, S8 i S19. Wiadomo już, że w tym roku nie zabraknie pieniędzy na wydatki związane z rozbudową sieci drogowej. Rząd wydał właśnie rozporządzenie w sprawie ustalenia programu rzeczowo-finansowego dla inwestycji drogowych realizowanych z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego, które wyniosą w tym roku 2,837 mld zł. Kwota ta ma być przeznaczona m.in. na 8 odcinków dróg ekspresowych, 4 odcinków autostrad, 15 obwodnic, a także na wzmocnienia i modernizacje fragmentów dróg krajowych.

Czy cała infrastruktura powstanie na czas? Czy drogowcy i urzędnicy wykonają powierzone im zadania do 2012 roku? Wszystko to wyjaśni się w najbliższej przyszłości. Wszyscy na pewno będziemy obserwować zmagania z czasem, a przygotowaniom do Euro będą towarzyszyć prawdziwe emocje.

 Główne inwestycje drogowe na Euro 2012
DrogaOdcinekData oddania
A-1Gdańsk- Gorzyczki (granica polsko-słowacka) – (582 km)2010 r.
A-2Świecko-Warszawa-Kukuryki (610 km),do 2012 roku powstanie tylko odcinek Świecko-Warszawa2010 r.
A-4Jędrzychowica-Korczowa (670 km)2011 r.
A-6Kołbaskowo-Rząśnica (29 km)2010 r.
A-8Autostradowa Obwodnica Wrocławia (35,4 km)2012 r.
A-18Olszyna-Krzyżowa (78 km)2010 r.
S1Pyrzowice-Cieszyn (130 km)2010 r.
S2Ekspresowa obwodnica Warszawy (40 km)2011 r.
S3Szczecin-Gorzów-Zielona Góra-Legnica-Lubawka (470 km), do 2012 roku powstaną tylko odcinki Szczecin-Nowa Sól i Leginca-Lubawka2011 r.
S5Grudziądz-Poznań-Wrocław (400 km)2012 r.
S7Gdańsk-Warszawa-Kielce-Kraków-Rabka (720 km), do 2012 roku powstanie tylko odcinek Gdańsk-Myślenice2012 r.
S8Wrocław-Łódź-Warszawa-Białystok-Budzisko (680 km), do 2012 roku powstanie tylko odcinek Wrocław-Białystok2011 r.
S12Piotrków Trybunalski-Dorohusk (315 km), do 2012 roku powstanie tylko odcinek Piaski-Dorohusk2012 r.
S17Warszawa-Lublin-Hrebenne (310 km)2011 r.
S19Białostocka-Białystok-Rzeszów-Barwinek (570 km), do 2012 roku powstanie tylko odcinek Barwinek-Rzeszów2012 r.
S69Bielsko-Biała-Zwadroń (48 km)2010 r.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A6
Audi A6
Cena podstawowa już od: 185 600 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.
Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~Mieczysław 2008-10-19

autostrada A1 Gdańsk - Gorzyczki. Gorzyczki są położone przy granicy z Czechami a nie ze Słowacją

~Aquarius 43 2008-06-29

Działacze z PIS-u wiedzieli,że nie zdążymy i dlatego niepowodzenie realizacji spadnie na obecny rząd!I oto im chodziło!

~Aquarius 43 2008-06-29

To już ostatni dzwonek przed ogólnym wstydem na cały świat.Nie ma mowy o tym,że zrobimy wszystko na czas,to widać GOŁYM okiem!

~jaford 2008-04-28

Dla mnie,mieszkającego przy trasie S17(A17,wcześniej E81),najważniejszym jest poszerzenie tej arcyważnej drogi.Ruch na niej jest bardzo duży,ale w czasach,kiedy nosiła symbol E81,była równa jak stół, i dwie pędzące Syrenki mijały sie bez problemu.Teraz,kiedy statystycznie każdy ma auto,droga musi być szeroka i mieć europejski standard.Musi też na niej panować porzadek i kultura,żeby kierowca TIRa nie musiał nadrabiać straconych w korkach minut, i jechał spokojnie do celu.Żeby kunie nie blokowały ruchu,rupiecie snuły się bocznym pasem a ludziom szło się lepiej poboczem czy chodnikiem,jak w mojej Gminie.Radary wyeliminują wariatów drogowych co się dorwali do starych audic, beemek i sieją postrach na wąskiej już drodze.Cieszy mnie tempo prac,choć nie jest imponujące.Obowiązuje cisza nocna. Dopiero jak zobaczę nawierzchnię,taką jak przed Tomaszowem Lub.,będę mógł powiedzieć,że nie mam kompleksu "ściany wschodniej".Ta nowa droga wszystko tu na płd. wschodzie zmieni,na lepsze.

~Marek 2008-04-19

Więcej działania mniej gadania.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport