mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > GDDKiA: Z viaAUTO płynniej na punktach poborów opłat

GDDKiA: Z viaAUTO płynniej na punktach poborów opłat

Od dzisiaj na placach poboru opłat Żdżary, Stryków, Karwiany i Żernica, na zarządzanych przez GDDKiA odcinkach autostrad A2 i A4, wydzielone zostały bramki dedykowane dla samochodów osobowych wyposażonych w viaAUTO. Dzięki temu ma poprawić się płynność ruchu przy autostradowych bramkach.

GDDKiA: Z viaAUTO płynniej na punktach poborów opłat
Wyznaczone bramki mają specjalnie oznakowane (pomarańczowe tablice z logo viaTOLL), a pasy prowadzące do tych bramek zostały oznaczone specjalnymi znakami na jezdni, także w kolorze pomarańczowym. To rozwiązanie ma przynieść korzyści wszystkim użytkownikom autostrad, a szczególnie posiadaczom viaAUTO.

Nowa organizacja ruchu wprowadzana jest w dwóch etapach:

I. Już od 15 lipca na czterech PPO będzie funkcjonowało specjalne oznakowanie poziome w postaci pomarańczowych pasów kierujące ruch do bramek ViaTOLL i „odstraszające” jednocześnie kierowców wnoszących opłatę w sposób manualny od wjechania w tą strefę, a nad bramkami do poboru opłat pojawią się znaki pionowe.

II. Do końca sierpnia będzie wdrażany system oznakowania pionowego przed PPO, który odpowiednio dużo wcześniej poinformuje kierowcę, na który pas ruchu ma się kierować w zależności od tego, jaką metodą ma zamiar wnieść opłatę. Będą to przyjazne użytkownikom piktogramy np. z wizerunkiem kasjera oraz z logo viaTOLL i wizerunkiem pojazdów.

Jak zaznaczają drogowcy wzrost udziału pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t wyposażonych w urządzenia viaAUTO wpływa na płynność ruchu i poprawę sytuacji na bramkach. Wniesienie opłaty w sposób elektroniczny – za pomocą viaAUTO – jest znacznie szybsze, czas trwania transakcji to zaledwie kilka sekund. W związku z tym przepustowość bramki dla pojazdów wyposażonych w viaAUTO jest blisko trzykrotnie większa niż tej przy transakcji manualnej. Ten fakt potwierdzają wykonane przez GDDKiA testy na punktach poboru opłat (PPO).

Jedna bramka pobierająca opłaty w systemie manualnym obsługuje ok. 120 pojazdów w ciągu godziny, o ile nie ma przy płatnościach opóźnień, takich jak np. poszukiwanie portfela czy monet przez kierowcę,  problemy przy płatnością kartami płatniczymi. Natomiast bramka pracująca w trybie systemu viaTOLL jest w stanie płynnie obsłużyć ok. ponad 300 pojazdów lekkich w ciągu godziny. Skuteczność elektronicznego systemu poboru opłat w poprawie płynności ruchu potwierdzają również przykłady innych krajów, np. Japonii, w której gigantyczny ruch na drogach jest płynny mimo małej przestrzeni i funkcjonowaniem bramek do poboru opłat.

Podobne wiadomości:

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Ile zarabia i gdzie obowiązuje ViaTOLL?

Polskie drogi 2016-06-22

Rząd zrezygnuje z viaTOLL?

Rząd zrezygnuje z viaTOLL?

Polskie drogi 2016-04-29

Komentuj:

Jotgie 2014-07-15

Mimo wszystko najpłynniej jest wtedy, gdy są... winiety!nI doprawdy nie rozumiem, dlaczego brak nowoczesnych jednorazowych winiet, kupowanych przez internet i wydrukowanych w domu w postaci kodu obrazkowego. Tańsze i chyba jeszcze szybsze niż viaTool.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport