mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > GDDKiA: kluczowe odcinki A2 i A4 przed EURO 2012

GDDKiA: kluczowe odcinki A2 i A4 przed EURO 2012

Kluczowe, planowane dzisiaj odcinki tras A2 i A4 będą gotowe najpóźniej w maju 2012 roku, tak aby kibice jadący na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012 mogli z nich w pełni korzystać – obiecuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA: kluczowe odcinki A2 i A4 przed EURO 2012
Oficjalny dokument rządowy pod nazwą „Program budowy dróg krajowych w latach 2008 – 2012” zakłada, że wspomniane odcinki autostrad A2 – Stryków –Konotopa (94 km) oraz A4 Tarnów – Rzeszów (67 km) i Jarosław – Korczowa (47km) powstaną na pewno przez rozpoczęciem UEFA EURO 2012. Kierowcy będą mogli z nich korzystać od początku czerwca 2012 roku  w pełnym standardzie odpowiadającym formalnym normom autostrady – zapewniają nas drogowcy.

Ogłoszenia przetargowe na wyżej wymienione odcinki autostrad A2 i A4, które zostały już opublikowane przez przygotowującą inwestycje GDDKiA zakładają wyraźnie, ze terminy oddania ich kierowcom w pełnym standardzie to daty wcześniejsze niż rozpoczęcie turnieju. W przypadku fragmentu A4 Jarosław- Korczowa terminem oddania jest 30 kwietnia 2012 roku. W przypadku odcinka A4 Tarnów –Rzeszów, który ma już wykonany projekt budowlany terminem oddania jest przełom roku 2011 i 2012 – około sześciu miesięcy przed UEFA EURO 2012.

W przypadku autostrady A2 na odcinku Stryków – Konotopa sytuacja jest bardzo podobna. Do 30 września 2009 roku zostaną podpisane umowy z wykonawcami poszczególnych fragmentów inwestycji (odcinek został podzielony na kilka mniejszych, aby prace były prowadzone sprawniej). Czas, jaki GDDKiA da wykonawcom zakłada zbudowanie całego 94-kilometrowego odcinka w ciągu 32 miesięcy, tak, aby autostrada była gotowa do końca maja 2012 roku. Gotowa oznacza w tym wypadku, podobnie jak w przypadku A4 uruchomienie trasy w pełnym standardzie i zakończenie do tego czasu nie tylko głównych prac, ale i prac porządkowych  -  mniej istotnych z punktu widzenia kierowców.

GDDKiA zapewnia, że w żadnym przetargu nie ma dzisiaj najmniejszego ryzyka jakichkolwiek przesunięć czasowych. Ewentualne przesunięcia mogą być spowodowane jedynie dużą liczbą pytań od wykonawców ubiegających się o kontrakty, ale GDDKiA założyła w harmonogramach przygotowywania wyżej wspomnianych inwestycji, że wykonawcy mogą tę dużą liczbę pytań złożyć. Okres niezbędny do rozstrzygnięcia przetargów  daje margines czasowy na udzielenia większej liczby odpowiedzi niż ma to miejsce zwykle w podobnych przypadkach.

Najpóźniej w maju 2012 roku będą gotowe w pełnym standardzie również wiadukty i węzły planowane przy odcinkach autostrad A2 i A4. Nie ma ryzyka, że inwestycje te – niezbędne z punktu widzenia kierowców nie zostaną oddane na czas. Zupełnie hipotetyczną kwestią są planowane w umowach między GDDKiA i wykonawcami zapisy, zabezpieczające w sposób optymalny  interesy użytkowników dróg, a zakładające, że minimum na czerwiec 2012 roku jest osiągnięcie tzw. efektu przejezdności na opisywanych odcinkach autostrad. Gdyby z przyczyn niezależnych ani od administracji drogowej, ani od wykonawców  - np. ze względu na nieprzewidywalne dzisiaj czynniki pogodowe w czasie zimy 2011/2012 (wydłużenie okresu bardzo niskim temperatur) doszło do minimalnych przesunięć w finalnych terminach uruchomienia fragmentów A2 i A4, GDDKiA zobowiąże wykonawców do tego, by mimo niezamknięcia wszystkich odbiorów technicznych ,w sposób bezpieczny i przy oficjalnie zaakceptowanej przez policję i specjalistów ds. zarządzania ruchem GDDKiA organizacji ruchu uruchomić zbudowane już, gotowe odcinki autostrad.

Zapewnienie przejezdności oznacza bowiem, że choć autostrada jest gotowa w pełnym standardzie, nie zakończyły się jeszcze wszystkie formalne odbiory i prace wykończeniowe poza pasami ruchu. Odbiory, jak pokazują  przykłady innych niedawno zakończonych inwestycji drogowych, mogą trwać tygodniami. Tak było w przypadku budowy obwodnicy Garwolina na Mazowszu (odbiory trwały 1,5 miesiąca), czy drogi Radzymin – Wyszków, po której auta już się poruszają, choć odbiory jeszcze trwają.

Mamy zatem obietnicę drogowców, że komunikacja samochodowa po autostradach A2 i A4 przed, w czasie  a także po UEFA EURO 2012 będzie  sprawna, a odcinki, które GDDKiA zaplanowała do tego czasu do realizacji powstaną na czas. W interesie polskich i zagranicznych kierowców w umowach z wykonawcami powstanie zapis obligujący ich do uruchomienia budowanych odcinków w pełnym standardzie technicznym najpóźniej w maju 2012 roku, nawet jeśli formalne odbiory będą jeszcze trwały.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~obiektywny 2009-04-26

warszawiak ma 100% racji. odpowiadającna pytanie astry jestem pewny, że wstrzymywanie budowy A2 to sabotaż polityczny!!!!!

~warszawiak 2009-04-23

Markowy, nie wiem z czego się cieszyć. Mam na myśli A2. Co się dzieje oprócz pustego gadania na odcinku Łódź-Warszawa? Co się dzieje od lat siedemdziesiątych, kiedy wybudowano nawet (dziś oczywiście do rozbiórki) w polu wiadukt straszydło koło Bolimowa i wykarczowano parę kilometrów pasa drogowego? Otóż NIC SIĘ NIE DZIEJE!!! Przetargi, które są ciagle odwoływane, masę zmarnowanych lat to nie powód do jakiegokolwiek zadowolenia. Dziać się zacznie po wbiciu pierwszej łopaty i wjeździe koparek, a to przedłuża się już w nieskończoność drugiemu pokoleniu.

~astra 2009-04-23

Ludzie ! przecież wiadomo było, że Polska nie jest w stanie zorganizować poprawnie Euro, to jest kraj zacofany , ale wydaje się, że coś na styk zrobią , a że po Euro remonty to też wiadomo. Jeśli chodzi o autostrady w Polsce to myślę sobie, że rok 2020 będzie tym czasem kiedy już swobodnie będzie można podróżować ( ale głowy nikt nie da ). Jest to kraj niesamowicie skołowany, mając pieniądze też nie wiele można zrobić. Gdzie leży przyczyna.......oto pytanie????

~śledź 2009-04-23

przydałaby się jakaś mapka zaznaczonymi odcinkami

~Markowy 2009-04-22

Dobra wiadomosc, przynajmniej cos sie dzieje, przetargi, projekty, pozwolenia. A to czy skoncza w 2012 czy 2014 to juz malo istotne. Euro to impreza ktora moze sie odbyc nawet bez autostrad, wazniejsze sa stadiony i lotniska.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport