mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > GDDKiA: spękania na autostradach to wina wykonawców, a nie technologii

GDDKiA: spękania na autostradach to wina wykonawców, a nie technologii

- Spękania, które wystąpiły na budowanej autostradzie A1, A2 i A4 nie są normą przy zastosowanej technologii WMS (wysoki moduł sztywności). Natomiast prawidłowe, zgodne z dopuszczonymi regułami, zastosowanie technologii WMS, za co zgodnie z kontraktami odpowiada wykonawca, pozwoliłoby na uniknięcie zarówno spękania, jak i koleinowania się nawierzchni – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA czeka do 8 marca na złożenie programów naprawczych przez wykonawcow autostrad A2, A1 i A4.

GDDKiA: spękania na autostradach to wina wykonawców, a nie technologii


Z przeprowadzonych dotychczas  badań wynika, że 90 procent zidentyfikowanych dotąd szczelin to spękania powstałe na spoinach technologicznych na działkach roboczych, czyli w takich miejscach podbudowy asfaltowej gdzie kończy się odcinek asfaltu ułożony jednego dnia, a zaczyna kolejny, układany następnego dnia. W dużym procencie spękania są wynikiem mechanicznego nacięcia spodniej warstwy. Pozostałe szczeliny powstały m.in. w wyniku innych uszkodzeń mechanicznych przez wykonawców np. podczas montażu urządzeń odwadniających. Wskazuje to wyraźnie na karygodne błędy w metodologii prowadzenia prac budowlanych i uchybienia wobec sztuki budowlanej.

Podnoszony tymczasem przez jednego z wykonawców argument o stosowaniu zbyt twardych asfaltów – wykorzystywany obecnie także przez niektóre inne  firmy wykonawcze, które widzą w tym możliwość nie udzielenia gwarancji na budowę drogi -  został w całości odrzucony podczas specjalnego seminarium Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, jeszcze w maju 2011 roku. Specjaliści, podczas seminarium, wskazali, że proponowane do zastosowania przez jednego z wykonawców asfalty 100/150 oraz 150/220 nie nadają się do wbudowywania w nawierzchnie – powodują bowiem koleinowanie drogi. Z tego względu odstąpiono od ich stosowania już w latach 90-tych ubiegłego wieku.  Obalono również argumentację jednego z wykonawców dotyczącą zbytniej sztywności technologii WMS wskazując, że kluczowy jest odpowiedni dobór proporcji substancji do mieszanki bitumicznej. Przeprowadzony podczas seminarium przegląd nawierzchni zbudowanych w technologii WMS wskazał na sukces stosowania tej metody – zapewnia GDDKiA.

Spękania, które wystąpiły na budowanej autostradzie A1, A2 i A4 nie są normą przy zastosowanej technologii WMS (wysoki moduł sztywności). Natomiast prawidłowe, zgodne z dopuszczonymi regułami, zastosowanie technologii WMS, za co zgodnie z kontraktami odpowiada wykonawca, pozwoliłoby na uniknięcie zarówno spękania, jak i koleinowania się nawierzchni –  GDDKiA w komunikacie. Do 8 marca GDDKiA czeka na programy naprawcze od wykonawców odcinków autostrad A2, A1 i A4.

Po kolejnym wezwaniu wykonawców do natychmiastowej naprawy spękań na autostradzie A2 Stryków-Konotopa, do Generalnej Dyrekcji, wpłynął pierwszy Program Naprawczy złożony przez firmę DSS budującą odcinek C. Wezwania w trybie klauzuli 15.1, zostały przesłane do wszystkich firm budujących poszczególne odcinki autostrady A2. Programy naprawcze mają spłynąć najpóźniej do 8 marca. Po zatwierdzeniu programów przez GDDKiA, wykonawcy natychmiast przystąpią do prac naprawczych. Programy naprawcze spękań w warstwach konstrukcyjnych nawierzchni mają przedstawić także wykonawcy budowanej autostrady A1 i A4. 

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~warszawiak 2012-03-15

Co by nie mówić, ktoś spartolił robotę, albo wykonawcy, albo GDDKiA zatwierdzając mieszankę do minus 5.C, zupełnie nieadekwatną do naszych zimowych temperatur. Cyrk trwa, jedni zwalają winę na drugich, ciekawe, jak to się skończy? Oby tylko nie skończyło się wstrzymaniem robót...

~astrolog 2012-03-09

Wejdzie sobie na strone GDDKiA i poczytajcie artykul n aten temat, a nie toczcie piane jak w tabloidach. W ponad 90% przypadkow pekniecia sa na stykach technologicznych, a nie w srodku zbudowanej trasy. Wyraznie widac na zamieszczonych fotkach, ze robotnicy spieprzyli robote i nacieli polaczenia za szeroko i gleboko, po prostu jest normalny centymentrowy row miedzy jedna a druga wartswa. A mroz tylko dopelnil dziela i pokazal, ze facjowcy nie maja pojecia o laczeniu wartsw starej i nowej.

~neo 2012-03-08

o, to nowosc ,myslałem że min Nowak powie ze to wina PISU

~ss 2012-03-08

ceny sa jak w europie niestety drogi i utrzymanie b duzo kosztuje co za roznica czy placimy tak czy w podatkach kazdy ma wybor jak jedzie ale nei ma co byc skapcem naprawde skoro sie jedzie to i tak kosztuje b duzo samochod spalaniea amortyzacja no i koszt drogi tez jest mialy byc winietu za pola ale zostal wysmiany przecie jestesmy madrzy po szkodzia prawda teraz juz za pozno chyba jedynie to bogate kraje maja darmowe albo tanie a reszta sobie liczy solidnie i to ma sens bo turysci tez placa kazdy kto korzysta sprawiedliwie prawde plsu za tunele sie buli extra co nie

~drogie buble 2012-03-08

W sumie buduje się autostrady dla bogaczy.Bo kogo kto zarabia 2500z ł .miesięcznie na rękę będzie stać na zapłacenie myta za przejazd kawałkiem wiecznie remontowanej autostrady?20 gr/km to stawka ustalona przez nasz wspaniały rząd, chodż minimalna .to wysoka,nawet dla Niemca .Jak można budować tak drogie trasy z naszych publicznych pieniędzy,z kasy Unii która i tak wkrótce dobierze się do d..y za tą WASZĄ pazerność.Nie można po ludzku wprowadzić winiet ,jak w cywilizowanych krajach.Zdecydowanie lepiej budować ekspresówki ,przynajmniej na razie dla osobówek bezpłatne.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport