mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > GDDKiA zadowolona z tempa budowy nowych dróg

GDDKiA zadowolona z tempa budowy nowych dróg

Nowych dróg przybywa pięć razy szybciej niż rośnie na nich ruch – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W latach 2005 – 2010 średni dobowy ruch na sieci dróg krajowych w Polsce wzrósł o 22 proc. W tym samym czasie liczba kilometrów nowych autostrad i dróg ekspresowych  powiększyła się o 112 proc i wzrosła z 729 km do 1540 km. O ponad 25 proc. spadła również liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych – wynika z danych GDDKiA. Drogowcy podkreślają, że w najbliższych latach zostanie utrzymane wysokie tempo oddawanych do użytku inwestycji na sieci dróg krajowych. W 2011 roku planowane jest uruchomienie 356 km nowych dróg krajowych, w tym ponad 255 km autostrad. W 2012 roku liczba nowych inwestycji będzie jeszcze większa – ponad 915 km, w tym ponad 488 km autostrad.

GDDKiA zadowolona z tempa budowy nowych dróg
Zgodnie z Generalnym Pomiarem Ruchu GPR 2010 na drogach krajowych średni dobowy ruch (SDR), czyli liczba pojazdów, jakie ogółem w ciągu jednej doby poruszają się po wszystkich drogach krajowych wyniosła 9888. Była nieznacznie wyższa od średniej odnotowanej w czasie ostatniego badania GPR 2005 (8298). Do województw cechujących się najwyższymi wskaźnikami SDR trzeba zaliczyć: śląskie (18262), małopolskie (12953), łódzkie (11471), dolnośląskie (10913) i mazowieckie (10906). Najmniejszy ruch jest notowany na Warmii i Mazurach, w województwie podlaskim oraz zachodniopomorskim.
 
Do najbardziej popularnych wśród kierowców dróg Polsce należy zaliczyć:

  • drogę S86 na odcinku Sosnowiec – Katowice, SDR – 104339 pojazdów na dobę,
  • autostradę A4 w Katowicach, SDR – 75020 pojazdów na dobę
  • droga krajowa nr 5 na odcinku Wrocław – Bielany Wrocławskie, SDR – 62187 pojazdów na dobę,
  • droga krajowa nr 7 na odcinku Raszyn – Janki, SDR – 61240 pojazdów na dobę.
 
Zdecydowanie największą grupa pojazdów poruszających się po drogach krajowych są auta osobowe, stanowiące 70 proc. wszystkich. Niemal 15 proc. to samochody ciężarowe z przyczepami. Najmniej jest ciągników rolniczych oraz motocykli, choć w grupie jednośladów najszybciej przyrasta liczba pojazdów w porównaniu z rokiem 2005 – obecnie jest wyższa o dokładnie 121 proc.. Po raz pierwszy od wielu lat spadł ruch autobusów - o 18 proc.
Największy SDR jest notowany na autostradach – 23285 pojazdów na dobę i na drogach ekspresowych – 19567 pojazdów na dobę.
 
Wzrost statystyk ruchu na drogach krajowych jest jednak pięć razy wolniejszy w ostatnich pięciu latach niż tempo budowania autostrad i dróg ekspresowych. Dzisiaj dróg o klasie A i S mamy w Polsce 1540 km, w 2005 roku było ich 729 km. Daje to wzrost o 112 proc. – nigdy w tak krótkim czasie w Polsce nie przybyło tak wielu nowych kilometrów dróg najwyższej jakości. Od 2005 roku do 2010 roku sieć dróg krajowych powiększyła się o 313,7 km autostrad oraz 497,5 km dróg ekspresowych a do tego 101 km autostrad zostało poddanych gruntownej przebudowie. Dodatkowo dzięki działaniom w ramach programu poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych „Drogi zaufania” polegających na pracach inżynierskich oraz edukacji kierowców o 25 proc. zmniejszyła się liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych. Oznacza to, że udało się uratować życie ponad 600 osób  – zaznacza GDDKiA.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~Jotgie 2011-04-15

sdf, zbyt poważnie potraktowałeś mój post. Matematykę to ja znam... Nie zmienia to faktu, że wzrost ruchu powinno się porównać do całej sieci dróg, przynajmniej krajowych wliczając w to duże modernizacje. Wynik byłby zupełnie inny.

~sdf 2011-04-13

Rozwijając wcześniejszą wypowiedź - jeśli ruch wynosił 0, a dziś jest 1000, to wzrost nie wynosi 1000%. Wzrostu w % nie da się policzyć, bo wymagało by to dzielenia przez 0 (więc liberalnie podchodząc wyjdzie nam nieskończoność). Dlatego też nie da się podać wzrostu natężenia ruchu na nowo wybudowanej autostradzie :) Natężenie ruchu mierzymy jako ilość aut na danej drodze w jednostce czasu. Tak więc jeśli liczba aut jest stałą, a dróg przybywa, wówczas natężenie ruchu SPADA - i to jest wariant, który mógłby budzić ZADOWOLENIE GDDKiA. Niestety wzrost natężenia ruchu pokazuje, że pomimo przyrostu dróg (choćby milion % - bo odnosimy się do marnej bazy), liczba aut wzrasta szybciej. Czyli DROGI BUDOWANE SĄ ZA WOLNO. Pozostaje tylko do indywidualnej oceny, z czego wynika lawinowy przyrost ilości samochodów? Może po prostu jako społeczeństwo mamy coraz więcej kasy?

~sdf 2011-04-13

Rozwijając wcześniejszą wypowiedź - jeśli ruch wynosił 0, a dziś jest 1000, to wzrost nie wynosi 1000%. Wzrostu w % nie da się policzyć, bo wymagało by to dzielenia przez 0 (więc liberalnie podchodząc wyjdzie nam nieskończoność). Dlatego też nie da się podać wzrostu natężenia ruchu na nowo wybudowanej autostradzie :) Natężenie ruchu mierzymy jako ilość aut na danej drodze w jednostce czasu. Tak więc jeśli liczba aut jest stałą, a dróg przybywa, wówczas natężenie ruchu SPADA - i to jest wariant, który mógłby budzić ZADOWOLENIE GDDKiA. Niestety wzrost natężenia ruchu pokazuje, że pomimo przyrostu dróg (choćby milion % - bo odnosimy się do marnej bazy), liczba aut wzrasta szybciej. Czyli DROGI BUDOWANE SĄ ZA WOLNO. Pozostaje tylko do indywidualnej oceny, z czego wynika lawinowy przyrost ilości samochodów? Może po prostu jako społeczeństwo mamy coraz więcej kasy?

~sdf 2011-04-13

Jotgie, słabo Ci idzie z tymi procentami :) Doczytaj sobie o co w nich chodzi :)

aaa 2011-04-12

Z tempa budowy to mogą być zadowoleni, ale żeby taka budowa ruszyła trzeba ją przygotować papierowo i tu nie ma się czym chwalić. Często (nawet bez pozyskania gruntów) trwa to dwa razy dłużej niż sama budowa. Praktycznie większość odcinków można wybudować w 24 miesiące. Co z tego jeśli wcześniej latami ciągnie się przygotowanie inwestycji? Co do procentów to tak jak było kiedy KIA czy SY wchodziły na polski rynek. Mieli wzrost ponad 1000% w ujęciu rocznym. Tyle, że nikt nie wspomniał że wartość bazowa wynosiła ..... 3 samochody ;)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport