mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Gdańska Trasa WZ czeka na...budowę

Gdańska Trasa WZ czeka na...budowę

Gdański projekt Budowy Trasy W-Z znalazł się na liście indykatywnej. Dzieki temu w marcu 2010 roku powinny rozpocząć się prace nad realizacją gdańskiej Trasy WZ na odcinku od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej. Zakończenie zadania planowane jest na grudzień 2011r. Koszt inwestycji to ponad 192 mln zł, z czego dofinansowanie unijne z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie 153,9 mln zł.

Gdańska Trasa WZ czeka na...budowę

Gdańsk nie uzyskał pieniędzy w konkursie w ramach działania 8.2 Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - Drogi krajowe poza siecią TEN-T. Jednak wpisanie na listę projektów kluczowych PO IiŚ, czyli tzw. listę indykatywną, oznacza jednocześnie promesę finansowania inwestycji pod warunkiem złożenia poprawnego wniosku i pozytywnej akceptacji Komisji Europejskiej. Jako, że projekt już jest praktycznie gotowy, czas potrzebny na podpisanie preumowy oraz przygotowanie wniosku aplikacyjnego będzie skrócony do minimum. Oczekiwanie na umowę o dofinansowanie to czas oceny projektu przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz, w przypadku tak dużych projektów - także Komisję Europejską, co może potrwać do kilku miesięcy. Przygotowania projektowe i pozyskiwanie dokumentacji postępowały równolegle, teraz oczekujemy na pozwolenie na budowę - informuje UM Gdańsk.


W międzyczasie, w czerwcu br. zostało podpisane porozumienie pomiędzy Miastem Gdańsk a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad odnośnie wspólnej realizacji projektu Budowy Trasy W-Z na odcinku Kartuska-Otomińska oraz rozbudowy Węzła Karczemki."Jak tylko pojawi się umowa o dofinansowanie będziemy ogłaszać przetarg na wykonawcę inwestycji, co powinno nastąpić do końca 2009 roku" - poinformowała Izabela Kuś, zastępca P.O. dyrektora Wydziału Programów Rozwojowych. - Procedura przetargowa powinna trwać do 3 miesięcy, a zaraz po tym możemy ruszać z budową Trasy W-Z. Projekt ma być bowiem zrealizowany wraz z końcem 2011 roku.

W wyniku realizacji budowy Trasy W-Z na odcinku ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej powstanie m.in.: 2,25 km drogi głównej, 1,29 km dróg lokalnych, 3 wiadukty nad drogami ponad 3 km ścieżek rowerowych. Dzięki realizacji budowy Węzła Karczemki na odcinku ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej obwodnica trójmiejska zostanie poszerzona do 3 pasów ruchu na odległości 4 km (na wysokości węzła). Powstanie 13 obiektów inżynieryjnych a dzięki dobudowaniu trzeciego poziomu węzła możliwy będzie bezpośredni i bezkolizyjny wjazd z obwodnicy na Trasę WZ. Ponadto istniejący węzeł Auchan zostanie gruntownie przebudowany, co umożliwi wjazd i zjazd z centrum handlowego we wszystkich kierunkach.

Budowa ostatniego odcinka Trasy WZ oraz Węzła Karczemki pozwoli na:

- bezkolizyjne i sprawne połączenie wlotu drogi krajowej nr 7 z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta.
- wygodne połączenie z miejskim systemem komunikacyjnym oraz:
- drogą krajową nr 1 - główną osią komunikacyjną kraju na kierunku południowym,
- z autostradą A1,
- drogą krajową nr 6 - wzdłuż wybrzeża do Szczecina,
- drogą krajową nr 219 - zasadniczym połączeniem w kierunku Pojezierza Kaszubskiego.


Do czasu wybudowania Obwodnicy Południowej Trasa WZ będzie najkrótszym połączeniem Portu Północnego w Gdańsku i wschodnich terenów przemysłowych z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta i dalej z autostradą A1.

Dotychczasowa historia Trasy WZ w Gdańsku


Na początku lat 70' XX wieku opracowano projekt koncepcyjny Trasy WZ od ul. Elbląskiej do Obwodnicy Zachodniej a w latach późniejszych projekty budowlano-wykonawcze, na podstawie których została wybudowana trasa na odcinku od ul. Elbląskiej do ul. Jabłoniowej.

W marcu 1981 w programie komunikacji miejskiej w Gdańsku Południe została zaprojektowana Trasa WZ na odcinku od ul. 3 Maja do ul. Łostowickiej w klasie ul. Głównej 2x3 pasy ruchu a na dalszym odcinku do Obwodnicy Zachodniej w klasie ulicy ekspresowej 2x3 pasy ruchu.
29 listopada 2001 zapadła decyzja o warunkach zagospodarowania i zabudowy terenu pod Trasę WZ i rozpoczęły się prace projektowe dla Trasy WZ na odcinku od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej. Prace trwały do 2005r. Zrealizowany został więc odcinek o łącznej długości 3 km składający się z dwóch etapów:
•    I etap - w latach 1980-1988, od ul 3 Maja do ul. Gen. Sikorskiego, o długości 1,9 km, koszt odcinka uwzględniając inflację wyniósł 70 mln zł.
•    II etap -w latach 1996-1998, od ul. Gen. Sikorskiego do ulicy Łostowickiej, o długości 1,1 km , którego koszt wyniósł 29,5 mln zł.
•    III etap - w latach 1999-2001, od ul. Łostowickiej do ulicy Jabłoniowej, sfinansowany przez Gminę Miasta Gdańska. Kosztował on 70 mln zł

W latach 2006-2007 zrealizowany został odcinek trasy W-Z od ul. Jabłoniowej do ul. Kartuskiej o długości 2,37 km. Projekt zrealizowany w ramach ZPORR; wartość: 59,1 mln zł, z funduszy UE 36,7 mln zł. Źródło dofinansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.

W kwietniu 2007 roku rozpoczęły się prace projektowe Trasy WZ dla odcinka od ul. Kartuskiej do ul. Otomińskiej. Zostały wykonane 4 warianty, do dalszych prac projektowych został wybrany wariant 3.

Projekt Trasy W-Z obejmuje budowę dwujezdniowej drogi, która zastąpi istniejącą drogę krajową nr 7 (ul. Kartuska) na odcinku od obecnego połączenia z Trasą W-Z do ul.Otomińskiej. Projekt jest komplementarny względem realizowanej przez GDDKiA „Rozbudowy węzła OT z ul. Kartuską - Węzeł Karczemki w Gdańsku".


Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

bolo333 2009-08-07

Żenada. Najważniejszy w Gdańsku 2,5-kilometrowy kawałek będzie gotowy dopiero w 2012 roku. Po prostu brak słów!

~ssh 2009-08-05

Nie, no proszę, zawsze się znajdzie miejsce gdzie nic się nie dzieje. Nie wolno wspominać? Bez przesady, ale nie przesadzajmy też ze "wspominaniem" takich miejsc, wszyscy chyba są tego świadomi że nie na wszystko starcza pieniędzy, czasu, nie wszędzie jest łatwo.

aaa 2009-08-04

No to czekamy razem. Już nic nie napiszę, bo jakakolwiek krytyka na tym forum tempa budowy czegokolwiek skutkuje wyzywaniem od buraków. A więc aby się nie narażać cieszę się, że mogę czekać. A tak na poważnie, dobrze że coś się dzieje. Szkoda, że w innym miejscach (tych co nie wolno i nich wspominać) nie dzieje się nic.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport