mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Gliwice w potrzasku

Gliwice w potrzasku

Układ komunikacyjny Gliwic musi zostać zmodernizowany w sposób kompleksowy, a zmiany nie mogą być prowizoryczne. Takie założenie przyjęły lokalne władze samorządowe i od kilkunastu lat konsekwentnie zmierzają do ich zrealizowania. Na razie Gliwice - podobnie jak wiele innych polskich miast - borykają się z drogowymi problemami.

Gliwice w potrzasku

Pierwszą znaczącą zmianę przyniosło otwarcie gliwickiego odcinka autostrady A-4. "Zarząd Dróg Miejskich zlecił badania tygodniowe. Na ich podstawie można oszacować, że 60% TIR-ów nie wjeżdża już do śródmieścia" - informuje Martyna Bubik, zastępca dyrektora ZDM. Gliwiczanie zauważyli tę zmianę, co potwierdzają badania opinii publicznej. Około 70% respondentów stwierdziło, że po otwarciu autostrady A-4 zmalały uciążliwości związane z ciężkim ruchem samochodowym w centrum miasta.

Niestety, nagłe zmniejszenie natężenia ruchu na gliwickich ulicach na skutek wykonania jednego elementu nowego układu komunikacyjnego w postaci A-4 po prostu nie jest możliwe. "Zmiana sytuacji na drogach będzie następować sukcesywnie wraz z realizacją kolejnych etapów modernizacji układu komunikacyjnego miasta" - zapewnia prezydent Gliwic, Zygmunt Frankiewicz.

Na niektórych ulicach wciąż jest tłoczno. Brakuje nowoczesnej trasy tranzytowej wiodącej z południa na północ kraju, czyli autostrady A-1. Minister transportu, Jerzy Polaczek, publicznie zadeklarował, że cała autostrada A-1 będzie gotowa do 2010 roku. Fragment autostrady przebiegający przez Gliwice, zgodnie z wcześniejszymi planami, powinien zostać zbudowany do końca 2008 roku. Póki co przez miasto przejeżdżają m.in. kierowcy podróżujący drogami krajowymi nr 44, 78 i 88. Dwie pierwsze wiodą przez ścisłe centrum Gliwic, m.in. przez ulicę Prymasa Wyszyńskiego.
 
Pojawiają się postulaty, aby władze miasta natychmiast wprowadziły zakaz wjazdu
dla ciężkich samochodów transportowych do śródmieścia. Można to zrobić zmieniając trasę przebiegu DK-44, a trasy mogą być formalnie wyznaczane tylko na szczeblu państwowym. Zmiana przebiegu dróg krajowych przez Gliwice jest na razie nierealna.

Rozważanie zmiany przebiegu DK-44 jest ewentualnie możliwe po remoncie na DK-88, a zakończenie prac na DK-88 wyznaczono na październik przyszłego roku. Wówczas będzie można ewentualnie zwrócić się ze stosowną prośbą do ministra. "Drogi krajowe, które obecnie przebiegają przez centrum, mogłyby być wytyczone przez autostradę A-4, łączącą się z DK-88, a następnie zostać wyprowadzone dotychczasowymi śladami w północnej części Gliwic. To byłoby dobre rozwiązanie. Zwłaszcza do czasu zbudowania gliwickiego odcinka autostrady A-1, który przejmie znaczną część ruchu na krajowym szlaku północ - południe. DK-88 musi jednak zostać dostosowana do aktualnych wymagań i obciążeń" - argumentuje zastępca dyrektora ZDM.
 
Gliwice znajdują się na skrzyżowaniu ważnych szlaków komunikacyjnych nie tylko polskich, ale i europejskich (istniejąca już autostrada A-4 i tworzona A-1). Przebiegają one na linii wschód - zachód i północ - południe. Dzięki temu Gliwice mają zapewnioną możliwość intensywnego rozwoju przez najbliższe dziesięciolecia. Taka lokalizacja oznacza jednocześnie, że przez teren miasta przejeżdża duża liczby samochodów. Docelowo ruch zostanie wyprowadzony z centrum głównie dzięki autostradom i Drogowej Trasie Średnicowej.

Przeczytaj także:

Ruszyła budowa DTŚ (2006-04-19)

Obwodnica Północna Aglomeracji Górnośląskiej (2006-04-06)

Śląska autostrada A1 (2005-10-21)

Tematy w artykule: inwestycje drogowe slaskie

Podobne wiadomości:

Śląska autostrada A1

Śląska autostrada A1

Polskie drogi 2005-10-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport