mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu

Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu

Polska jest drugim w Europie – po Niemczech – rynkiem transportu drogowego. To wielkie wyzwanie dla sieci drogowej, która zmienia się powoli. Przybywa dróg publicznych: ich łączna długość na koniec roku 2011 wyniosła już 412 263 km. Porusza się po nich ponad 24 mln pojazdów – to dane statystyczne z raportu GUS „Transport drogowy w Polsce w latach 2010 i 2011”.

Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu
Transport drogowy w całej Unii Europejskiej ma największy udział w przewozach towarów. Jego udział w pracy przewozowej, mierzonej w tonokilometrach, wyniósł w 2010 r. 46 procent. Liderem w wykonanej pracy przewozowej były Niemcy (323,8 mln t-km), na drugim miejscu znalazła się Polska (207,7 mln t-km), a na kolejnym Hiszpania (206,8 mln t-km).


Pomimo budowy nowych dróg i modernizacji istniejących, sieć drogowa w Polsce nie odpowiada tak ogromnym potrzebom transportowym. Według stanu na koniec 2011 r. sieć dróg w Polsce liczyła 412.263,7 km. 68% miało nawierzchnię twardą, z czego 91,9% nawierzchnie ulepszoną (z kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych i bitumu). W 2011 r. długość dróg krajowych wynosiła 18801 km, co stanowi 4,6% dróg w Polsce. Z danych GDDKiA wynika, że tylko 58,8% długość tych dróg było w stanie dobrym. 23,6% miało stan niezadawalający, a 17,6% miało nawierzchnię w złym stanie. Ogólnie w kraju wskaźnik gęstości dróg o nawierzchni twardej wyniósł 89,7 km na 100 km kw. i wykazywał duże zróżnicowanie terytorialne. Najwięcej odnotowano w woj. śląskim (180 km) i małopolskim (158 km), a najniższą w warmińsko-mazurskim (53,2 km). Pomimo programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, Polska należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci dróg szybkiego ruchu. W 2011 roku przybyło 213 km autostrad i 63 km dróg ekspresowych, ale ich udział w ogólnej długości dróg był nieznaczny (odpowiednio 0,3 i 0,2 proc.). Jeśli wziąć pod uwagę wskaźnik gęstości autostrad, wyrażony w kilometrach na 1000 km kw. powierzchni kraju, dla Polski wynosi on 3 a np. w Portugalii 30, w Słowenii - 38. Przeciętna dla 27 krajów UE wynosi 16.

Raport GUS nie objął roku 2012, w którym to przybyło najwięcej kilometrów nowych dróg. W zeszłym roku było ponad 700 km, w tym ma być 400 km.

Podobne wiadomości:

Kierowcy poszukiwani na rynku pracy

Kierowcy poszukiwani na rynku pracy

Finanse i prawo 2015-11-04

KE bada niemiecką płacę minimalną dla kierowców

KE bada niemiecką płacę minimalną dla...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport