mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu

Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu

Polska jest drugim w Europie – po Niemczech – rynkiem transportu drogowego. To wielkie wyzwanie dla sieci drogowej, która zmienia się powoli. Przybywa dróg publicznych: ich łączna długość na koniec roku 2011 wyniosła już 412 263 km. Porusza się po nich ponad 24 mln pojazdów – to dane statystyczne z raportu GUS „Transport drogowy w Polsce w latach 2010 i 2011”.

Infrastruktura drogowa nie nadąża za potrzebami transportu
Transport drogowy w całej Unii Europejskiej ma największy udział w przewozach towarów. Jego udział w pracy przewozowej, mierzonej w tonokilometrach, wyniósł w 2010 r. 46 procent. Liderem w wykonanej pracy przewozowej były Niemcy (323,8 mln t-km), na drugim miejscu znalazła się Polska (207,7 mln t-km), a na kolejnym Hiszpania (206,8 mln t-km).


Pomimo budowy nowych dróg i modernizacji istniejących, sieć drogowa w Polsce nie odpowiada tak ogromnym potrzebom transportowym. Według stanu na koniec 2011 r. sieć dróg w Polsce liczyła 412.263,7 km. 68% miało nawierzchnię twardą, z czego 91,9% nawierzchnie ulepszoną (z kostki kamiennej, klinkieru, betonu, płyt kamienno-betonowych i bitumu). W 2011 r. długość dróg krajowych wynosiła 18801 km, co stanowi 4,6% dróg w Polsce. Z danych GDDKiA wynika, że tylko 58,8% długość tych dróg było w stanie dobrym. 23,6% miało stan niezadawalający, a 17,6% miało nawierzchnię w złym stanie. Ogólnie w kraju wskaźnik gęstości dróg o nawierzchni twardej wyniósł 89,7 km na 100 km kw. i wykazywał duże zróżnicowanie terytorialne. Najwięcej odnotowano w woj. śląskim (180 km) i małopolskim (158 km), a najniższą w warmińsko-mazurskim (53,2 km). Pomimo programu budowy autostrad i dróg ekspresowych, Polska należy do krajów o najsłabiej rozwiniętej sieci dróg szybkiego ruchu. W 2011 roku przybyło 213 km autostrad i 63 km dróg ekspresowych, ale ich udział w ogólnej długości dróg był nieznaczny (odpowiednio 0,3 i 0,2 proc.). Jeśli wziąć pod uwagę wskaźnik gęstości autostrad, wyrażony w kilometrach na 1000 km kw. powierzchni kraju, dla Polski wynosi on 3 a np. w Portugalii 30, w Słowenii - 38. Przeciętna dla 27 krajów UE wynosi 16.

Raport GUS nie objął roku 2012, w którym to przybyło najwięcej kilometrów nowych dróg. W zeszłym roku było ponad 700 km, w tym ma być 400 km.

Podobne wiadomości:

KE bada niemiecką płacę minimalną dla kierowców

KE bada niemiecką płacę minimalną dla...

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-21

Co trzeci tachograf w Europie zmanipulowany

Co trzeci tachograf w Europie zmanipulowany

Ciężarówki i Autobusy 2015-05-13

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.