mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Inwestycje na Euro 2012 są zagrożone

Inwestycje na Euro 2012 są zagrożone

Odpowiadająca za przygotowania do mistrzostw spółka PL2012 powołała zespół kryzysowy, który analizuje wszystkie realizowane na Euro inwestycje – ustaliła Rzeczpospolita. Problemy są już nie tylko z małopolskim odcinkiem autostrady A4 ale i z autostradą A2 do Warszawy. Mało zaawansowane są też prace na odcinku A1 między Strykowem a Toruniem. Pod znakiem zapytania stoi budowa Stadionu Narodowego w Warszawie.

Inwestycje na Euro 2012 są zagrożone
Covec, chińska firma budująca dwa odcinki autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą powinna w ciągu tygodnia uporządkować plac budowy i przedstawić plan spłaty zobowiązań i gwarancje dalszego finansowania inwestycji. Jeżeli tego nie zrobi, umowa zostanie wypowiedziana – powiedział „Rz" Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury. Wraz z wypowiedzeniem Covec otrzyma  dodatkowo karę na ok. 740 mln zł za zerwanie umowy i za wynikający z opóźnień brak wpływów z eksploatacji płatnej trasy - ustaliła „Rz”. Przypomnijmy chińska firma zadeklarowała, że dwa odcinki (łącznie 50 km) wybuduje za 1,3 mld zł. Pozostałe oferty zaczynały się od 1,72 mld zł.

Fiaskiem zakończyła się wcześniej budowa małopolskiego odcinka autostrady A4. W lutym konsorcjum NDI i SB Granit – wykonawca jednego z kluczowych małopolskich odcinków, wycofał się z budowy.

– Teraz kłopoty szykują się na „irlandzkim" odcinku trasy A1, pomiędzy Strykowem a Toruniem. Inwestycja jest zaawansowana w 16 proc. A 1 sierpnia, zgodnie z kontraktem, zaawansowanie prac powinno wynosić 30 proc. Nadrobienie zaległości jest niemożliwe – powiedział "Rz" Adrian Furgalski, ekspert ds. transportu.

Problemy są też na Stadionie Narodowym w Warszawie, które buduje konsorcjum z liderem Alpine Bau. Już wiadomo, że przez wadliwe schody ewakuacyjne, przeciekające trybuny oddanie tej inwestycji na Euro 2012 jest mało realne.

Jak wskazują eksperci przyczyny tych problemow można upatrywać m.in w wadliwym systemie rozstrzygania przetargów. Niestety nadal głównym kryterium w ogłaszanych przetargach jest cena. Niejednokrotnie wybór najtańszego wykonawcy powoduje, że inwestycja nie jest zakończona lub oddana w kiepskiej jakości i wymaga poprawek.

– Gruntownych zmian wymaga całe prawo zamówień publicznych, ale na to nie mamy czasu. Mam jednak nadzieję, że jeszcze w tej kadencji uda się nam przeprowadzić szybką nowelizację, która skłoni osoby odpowiedzialne za przetargi do stosowania innych kryteriów wyboru niż tylko cena – powiedział Rzeczpospolitej Adam Szejnfeld, przewodniczący komisji „Przyjazne państwo".

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~warszawiak 2011-06-08

Mała poprawka. Stadion Narodowy ma oczywiście opóźnienie i to niemałe, ale na Euro będzie (raczej) ukończony. O autostradach wypowiadam się przy innych artykułach.

~jumper 2011-06-06

do kik: każdy z nas powinien dokonać takiego zamachu stanu w najbliższych wyborach i odsunąć wreszcie od koryta tą wymieniającą się od 20 lat bandę PO-PIS-SLD-PSL . Te same gęby od lat wybieramy a potem wszyscy wielce zdziwieni, że rządzący nie mają wyników...

~kik 2011-06-05

Ktoś powinien dokonac zamachu stanu w Polsce i tych wszystkich partaczy , oszustów , darmozjadów po prostu roizstrzelac. Potem niech odda władzę z paragrafem w konstytucji, że nieudaczników w Polsce się rozstrzeliwuje, majątej konfiskuje nawet rodziny i ten paragraf nie może być już przez nikogo już zmieniony.

~Sylwek 2011-06-05

alpinebau? czyli ci sami partacze i oszuści co się wzieli za śląski odcinek a1, nie wywiązali się z umowy a następne ponownie wygrali przetarg! ale kto do tego dopuszcza? chore prawo i nieudolni, leniwi urzędnicy rodzą takie patologie. Najsmutniejsze jest to, że polskie firmy nie mają żadnych szans na zachodzie, nawet gdyby zaoferowali cenę 10% tego co miejscowy. I to polskie firmy cieszą się złą renomą....

~weteran 2011-06-04

tak sie ZAWSZE dzieje gdy panstwo bierze sie inwestycje, kwestionowanie zasady najnizszej ceny potwierdza tylko zasade, ze lapowkarze chca wiecej kasy, gdzie sa eksperci finansowi z GDDKiA ? gdzie inspektorzy ? niezalezne laboratoria sprawdzajace jakosc materialow?, gdzie wykonawcy ktorzy nie wiedza co buduja?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport