mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Jak przyspieszyć budowę dróg?

Jak przyspieszyć budowę dróg?

Problem polskich dróg jest dobrze znany każdemu kierowcy. Na negatywne konsekwencje ich niskiej jakości wskazują także ekonomiści. Świadomość tego mają również rządzący. Praktycznie każdy kolejny rząd stawiał sobie wśród priorytetów poprawę stanu dróg w Polsce. Powstawały kolejne wizje, jednak tempo realizacji planów pozostawiało wiele do życzenia.

Jak przyspieszyć budowę dróg?
Wyniki wielu badań wskazują na korzystny wpływ dobrej infrastruktury na wzrost gospodarki. Pozwala ona zaoszczędzić na kosztach transportu, magazynowania oraz kontaktów z kontrahentami, dając możliwość szybkiego pokonywania dużych odległości. Poziom rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce ogranicza niestety korzyści, jakie można byłoby z niej czerpać. Wiele państw Unii Europejskiej ma co prawda krótszą sieć dróg w stosunku do swojej powierzchni (m.in. Niemcy i Hiszpania), ale u nas brakuje autostrad i dróg szybkiego ruchu. W UE pod względem ich długości wyprzedzamy jedynie Estonię, Finlandię oraz Rumunię. Tymczasem polskie drogi są jednymi z najintensywniej wykorzystywanych do przewozu towarów w całej Unii. Skutkiem tego jest drugi problem, czyli zły stan techniczny dróg. W dobrym stanie znajduje się 55 procent dróg krajowych i tylko 29 procent dróg samorządowych.

W ostatnim czasie odnotowano jednak pewien postęp. Po braku nowych umów w latach 2005-2007, w 2008 roku zostały podpisane m.in. uzgodnienia komercyjne na budowę odcinków A1 Grudziądz-Toruń oraz A2 Świecko-Nowy Tomyśl. Wybudowanie brakujących odcinków najważniejszych z planowanych autostrad, czyli A1, A2 i A4, pozwoliłoby zaoszczędzić w ciągu 25 lat aż 34 mld zł na paliwie i naprawach samochodów poruszających się obecnie po drogach krajowych nr 1, 2 i 4 oraz 30,5 mld zł na czasie podróży. O 25 mld zł spadłyby koszty wypadków, a o 7,2 mld zł koszty zanieczyszczania środowiska. W sumie korzyści, które przyniosłyby planowane odcinki autostrad A1, A2 i A4 można szacować na 97 mld zł w ciągu 25 lat. Koszt budowy tych autostrad zwróciłby się w ciągu 15 lat i to bez uwzględniania ich pozytywnego wpływu na wzrost gospodarki. Opłacałoby się je wybudować nawet, gdyby wybrała je tylko połowa kierowców, a połowa dalej korzystała ze starych dróg.

Opóźnienia w rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce sięgają lat siedemdziesiątych. Wytyczano wtedy i rezerwowano pasy gruntów pod budowę autostrad, które jednak nigdy nie powstały. W latach osiemdziesiątych uwidoczniły się i pogłębiły problemy gospodarcze. W rezultacie, budowa autostrad została zawieszona na kolejne lata, a nakłady na inne drogi ograniczono. Duże kwoty na budowę i modernizację dróg nasz kraj zaczął przeznaczać właściwie dopiero po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Dopóki inwestycje drogowe musiały być finansowane głównie ze środków krajowych, przegrywały z wydatkami socjalnymi. Dzięki funduszom z UE obecnie wydajemy na drogi większy odsetek PKB niż np. Niemcy, czy Wielka Brytania na całą infrastrukturę transportową.

Większość środków pochłaniają u nas drogi krajowe, choć są one przeciętnie w lepszym stanie technicznym niż drogi samorządowe. Struktura wydatków jest zaburzona także ze względu na rodzaj finansowanych robót. Na budowę lub rozbudowę dróg przeznacza się aż 9 razy więcej środków niż na remonty. Tymczasem remonty wykonywane na czas, często mogłyby przynieść większe korzyści niż kosztowna rozbudowa.

Rozwój infrastruktury w Polsce mógłby być także szybszy, gdyby szerzej wykorzystywano inne źródła jej finansowania niż fundusze unijne, czy środki budżetowe. Do źródeł tych należą kredyty od międzynarodowych instytucji finansowych, emisje obligacji, czy partnerstwo publiczno-prywatne. Efektywna realizacja projektu inwestycyjnego wymaga wyboru najwłaściwszego sposobu finansowania. W Polsce dostosowywanie sposobu finansowania do charakterystyki projektu wciąż należy do rzadkości.

Pomimo dużo większej niż w przeszłości dostępności środków na inwestycje, nadal nie są one prowadzone w zadowalającym tempie. Poważną przeszkodą dla ich przyspieszenia są częste zmiany kadrowe i opór urzędników przed podejmowaniem decyzji, prawo administracyjne niedostosowane do stopnia złożoności inwestycji drogowych przy jednoczesnej praktyce zamieszczania w decyzjach administracji szczegółów nie wymaganych prawem (których później nie można dotrzymać), przepisy związane z ochroną środowiska, z jednej strony, do niedawna niezgodne z prawem wspólnotowym (co może doprowadzić do utraty funduszy unijnych i skutecznego kwestionowania ważności decyzji wydanych na ich podstawie), a z drugiej strony, zawierające niepotrzebne, przypadkowe restrykcje (np. złożoności oceny oddziaływania inwestycji na środowisko) przy jednoczesnej praktyce nie przejmowania się tymi przepisami (prowadzącej do skutecznego blokowania niektórych inwestycji przez ich przeciwników).

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

miki 2009-02-24

koniecznie włączyć partnerstwo publiczno prywtne oraz takie mechanizmy kontroli, które zapewnią odpowiednie i zgodne z załozeniami działanie prywatnego kapitału. Po drugie - zmienić procedury przetargowe. Po trzecie - spec ustawa drogowa z dużymi możliwościami wywłaszczeniowymi żeby nie było przypadków jak w wa-wie ostatnio (jakiś komis), w nowych marzach (na a1) czy we wrocławiu (giełda i obwodnica śródmiejsca).... I pójdzie. Najlepszy przykład to A1 i GTC. To najbardziej profesjonalna inwestycja jaką widziałem.

~MAREK 2009-02-21

GDYBY ZWOLNIONO Z PRACY BEZMÓZGOWYCH URZEDNIKÓW I WPROWADZONO WRESZCIE ŻE URZEDNIK ZA BĘDY BĘDZIE PLACIŁ Z WŁASNEJ KIESZENI TO MOŻE BY COŚ POMOGŁO W PROGRAMIE POŚPIESZLSKIEGO REDAKTOR GAZETY WPROST TŁOMACZYŁ JAK TO SIĘ ROBI ABY WSPIERAC LUDZI KTÓRZY BIORĄ ZA SUCHE PIWO KASĘ W PROGRAMIE P.JAWOROWICZ SPRAWA DLA REPORTERA BYŁO BARZDO GŁOŚNO O BUDOWANIU JAKIEŚ JUŻ NIEPAMIĘTAM OBWODNICY W ŁODZI - GDZIE TRZEBA BYŁO WYBURZYC KILKADZIESIĄT PIĘKNYCH NOWO WYBUDOWANYCH DOMACH GDZIE TRZEBA PONOWNIE ROBIC NOWE PLANY I TAK W KOŁO MACEJU CZAS PŁYNIE I KASA DO NOWYCH PLANÓW POMIARÓW, USTALEŃ TAGŻE BEZSESOWNYCH ZAGROŻEŃ I ITD.ITP JEST TAK JAK MÓWIŁ PREMIER TYSK JEST I BĘDZIE WIĘKSZY CUD GŁUPOTY BIURO KRACYJNEJ POLSKICH URZĘDASÓW A CO DO KRADZIEŻY TO NIE UBLIŻAJ POLAKOM KIM JESTEŚ NIE POLAKIEM

~Zbigniew 2009-02-20

Państwo nie jest zainteresowane oszczędnościami paliwa ,tylko zwiększeniem jego zużycia ,więcej pieniędzy z akcyzy i podatków na finansowanie oszołomskich parti .

~Jan 2009-02-06

Kostuch ..oczywiscie,ale wszystko zostalo przekreslone,udano ,ze nic tutaj jeszcze z tej inwestycji nie zrealizowano .Wykonawca tejze drogi upomina sie, i slusznie, o odszkodowanie.Dodam ,ze caly Augustow jest otoczony tak pieknymi terenami,i teraz caly trazyt z polnocy Europy (Litwa,Lotwa,Estonia), na poludnie .przejezdza przez srodek miasta uzdrowiskowego,srodek osiedla mieszkaniowego.Niestety ludzie sa mniej warci niz srodowisko ktore je otacza.

~Kostuch 2009-02-06

Janie, a może tunel zbudować pod Rospudą zamiast mostu. Każdy most, również wiszący oszpeciłby dotkliwie tę okolicę. Nie zdziwiłbym się, gdyby Bruksela dała dotacje na ten tunel. Warszawa mogłaby przecież sprobować tam w Brukseli. Tak też mogą powstawać drogi.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport