mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Jeden most to za mało

Jeden most to za mało

Toruń jest jednym z większych miast w Polsce i największym w województwie kujawsko-pomorskim węzłem drogowym. Niestety miasto dysponuje obecnie tylko jedną drogową przeprawą przez Wisłę, co skutkuje coraz większymi korkami. Jeżeli nie powstanie nowy most, to w niedługim okresie Toruniowi grozi paraliż komunikacyjny. 

Jeden most to za mało
Sieć drogowa na terenie Torunia jest stosunkowo mocno obciążona. W mieście przecina się kilka dróg krajowych (nr 1, 15, 80), a także droga ekspresowa S10 i planowana autostrada A1. Sporym problemem jest niestety brak nowoczesnych mostów przez Wisłę, która dzieli miasto na dwie części. Obecnie w centrum Torunia istnieje tylko jeden most drogowy (im. Józefa Piłsudskiego), który powstał w latach 30. XX wieku, następnie został wysadzony w czasie II wojny światowej i odbudowany kilka lat po wojnie. Ciągły wzrost liczby samochodów poruszających się po drogach sprawia, że ta przeprawa jest bardzo obciążona. W ciągu doby pokonuje ją ponad 40 tys. aut, a w najbliższych latach ta liczba będzie wzrastać. Według ekspertów, którzy przeprowadzili badania, natężenie ruchu na moście osiągnęło już granice możliwości obiektu. Jeżeli w najbliższym czasie nie zostanie wybudowana nowa przeprawa, stan wysłużonej już konstrukcji istniejącego mostu będzie się pogarszać, co może spowodować konieczność jego zamknięcia.

Potrzebny drugi most
Ze statystyk wynika, że aż 15% samochodów przekraczających Wisłę w Toruniu stanowi ruch tranzytowy. Oznacza to, że niezbędna jest budowa drugiego mostu, który przejmie ten potok aut i pozwoli na uporządkowanie przebiegu głównej trasy północ-południe - drogi krajowej nr 1. Inwestycja ta umożliwi odsunięcie ruchu tranzytowego od Zespołu Staromiejskiego i silnie zurbanizowanego centrum, pozwoli na lepsze zespolenie prawobrzeżnej i lewobrzeżnej części miasta oraz znacznie ograniczy czas i koszty przejazdu ze wschodniej części miasta poprzez zmniejszenie tworzących się korków. Ograniczona zostanie także emisja spalin w centrum Torunia, a nowy most przyczyni się do aktywizacji gospodarczej miasta i regionu poprzez połączenie rozwojowych inwestycyjnie dzielnic. Dlatego też jak najszybsza budowa nowej przeprawy jest dla władz miasta priorytetem.

Przygotowują i nie budują
Władze Torunia przygotowują budowę nowej przeprawy przez Wisłę już od kilku lat i jest ona najbardziej wyczekiwaną przez mieszkańców inwestycją drogową. Prace przygotowawcze rozpoczęły się już w 2005 roku. Powstało wtedy studium wykonalności, a pod koniec roku rozpoczęły się prace projektowe. W 2006 roku opracowana została koncepcja przebiegu trasy, raport oddziaływania na środowisko i wydana została decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach. Przeprowadzono także kompleksowe badania i pomiar ruchu oraz złożono wniosek o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Na początku most miał znaleźć się w ciągu drogi krajowej nr 15, jednak aby zwiększyć szansę na uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych, na początku 2007 roku wystąpiono z wnioskiem o zmianę lokalizacji na drogę krajowa nr 1. Pod koniec roku wydano decyzję lokalizacyjną dla wariantu w ciągu ul. Wschodniej (rozważane były dwa warianty, w ciągu ul. Waryńskiego i ul. Wschodniej), która stanowi kluczowy dokument i jest sporym krokiem przyspieszającym budowę.

Potrzeba pieniędzy
Koszty związane z budową nowego mostu drogowego przez Wisłę wraz z trasą, jakie musi ponieść Toruń, są ogromne (według cen z 2005 roku szacowano je na około 600 mln zł, jednak jak wiadomo koszty robót budowlanych i materiałów w ostatnim czasie znacznie wzrosły). Kwota jaką miasto będzie musiało dysponować przewyższa znacznie jego roczny budżet. Miasto nie poradzi sobie z tak wielkim wydatkiem, dlatego stara się o dofinansowanie z funduszy unijnych. W ubiegłym roku opublikowana została lista projektów kluczowych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (toruńska inwestycja znalazła się na liście rezerwowej). Po weryfikacji w 2008 roku, inwestycja utrzymała swoją pozycje na liście rezerwowej. Aby jednak było możliwe szybsze zrealizowanie inwestycji, władze miasta starają się promować projekt związany z budową mostu. Zdecydowano się m.in. na opracowanie strategii promocji, która ma pomóc w pozyskaniu dofinansowania. Pierwszym rozwiązaniem jest przesunięcie przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wniosku o dofinansowanie inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową projektów indykatywnych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Drugie rozwiązanie zakłada, że projekt pozostanie na liście rezerwowej, ale biorąc udział w konkursie na zdobycie dofinansowania z innej puli, ma duże szanse go wygrać.

Co chcą wybudować?

W ramach inwestycji ma powstać tzw. Trasa Wschodnia licząca około 4 km. Oprócz samej przeprawy przez Wisłę powstanie także dwujezdniowa droga, dysponująca dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Wariant ten zakłada, że blisko połowa trasy będzie wiodła po obiektach mostowych (moście głównym i estakadach nad terenami po obu stronach rzeki). Cała Trasa Wschodnia zostanie skomunikowana z układem drogowym Torunia za pomocą węzłów Lubicka i Łódzka. Na połączeniu trasy z Szosą Lubicką, ul. Wschodnią i ul. Stanisława Żółkiewskiego powstanie pięciowlotowe skrzyżowanie, przy czym Trasa Wschodnia ma zostać poprowadzona tunelem pod Placem Daszyńskiego. Po drugiej stronie Wisły trasa połączy się z ul. Łódzką, za pomocą skrzyżowania z centralną wyspą. Rozwiązanie to zostało wybrane spośród sześciu różnych wariantów. Podczas analizy wzięto pod uwagę wiele czynników, m.in. płynność ruchu, możliwość wykorzystania gruntów czy protesty mieszkańców osiedla przy ul. Włocławskiej.

Do szczęścia brak tylko pieniędzy
Można powiedzieć, że budowa nowego mostu w Toruniu jest gruntownie przygotowana. Miasto dysponuje niezbędną dokumentacją, uzyskane zostały decyzje środowiskowa i lokalizacyjna, a władze miasta dokładają starań aby przyspieszyć budowę. Projekt ma także poparcie mieszkańców, Rady Miast oraz Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Do realizacji tej ważnej inwestycji brakuje tylko pieniędzy. Pozyskanie funduszy to teraz pierwszorzędne zadanie dla władz miasta. Kierowcom pozostaje zatem oczekiwanie na dalszy obrót sprawy. Termin realizacji inwestycji, a zatem i rozwiązanie problemów komunikacyjnych miasta jest uzależniony od tego, czy uda się jednak wcześniej znaleźć pieniądze. Dla wielu projektów drogowych dofinansowanie jest dostępne, jednak nie można go wykorzystać m.in. dlatego, że brakuje dokumentacji, decyzji lub pojawiły się konflikty. W przypadku toruńskiego mostu sytuacja jest odwrotna.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Alfista 2008-07-29

To śmieszne by go budować w ciągu DK1, bo przecież do 2012 będzie A1 dwujezdniowa w miejscu jednojezdniowej S10 parę kilometrów za Toruniem w innym miejscu... Ale szczerze życzę Toruniowi kolejnego mostu - na pewno Wam się przyda ;)

~sz 2008-07-26

torun bez mostu sie udusi

~hehe 2008-07-24

mieszkańcu kuj.-pom. tobie by się przydało zapoznanie ze sztuką czytania ze zrozumieniem, przecież jak byk stoi "największym w województwie kujawsko-pomorskim węzłem drogowym". Tak czy siak most jest potrzebny i to jak najszybciej

~Paweł 2008-07-24

Mieszkam w Toruniu, most nie powstanie bo najpierw każdy radny musi postawić na swoim. Proponuję referendum o rozwiąznie rady w związku z nieudolnością władz i niemożliwością jakiegokolwiek skutecznego działania.

~mieszkaniec kuj.-pom. 2008-07-24

Szanowny panie/i/ proponuje zapoznac sie z geografia lub z rocznikiem statystycznym i zobaczyc,ktore miasto w woj.kuj.-pom. jest najwieksze. Torun rzeczywiscie jest najglosniejszy. Ale to jest zasluga ich poslow,wladz samorzadowych i chwala im za to. Most rzeczywiscie jest potrzebny.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport