mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Jeździmy szybciej i mniej bezpieczniej

Jeździmy szybciej i mniej bezpieczniej

Nowelizacja ustawy prawo o ruchu drogowym spowodowała zwiększenie dopuszczalnej prędkości na drogach. Od początku 2011 roku dopuszczalna prędkość zmieniła się na korzyść kierowców, zbliżając jednocześnie dopuszczalne prędkości do uregulowań unijnych, gdzie prawo łagodniej traktuje kierowców. Po czternastu miesiącach od podniesienia limitu prędkości na polskich drogach coraz więcej ekspertów ocenia tę decyzją jako błąd. Jeździmy szybciej, mamy lepsze drogi, ale gorsze samochody. Wzrosła liczba wypadków i ich ofiar – oceniają eksperci Komendy Głownej Policji.

Jeździmy szybciej i mniej bezpieczniej
Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym w przypadku samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony zmieniła się następująco:

Na autostradzie mogliśmy poruszać się dotychczas z prędkością 130 km/h. Od 2011 dopuszczalna prędkość została zwiększona do 140 km/h.
Na drodze ekspresowej dwujezdniowej można było podróżować z prędkością 110 km/h, po zmianach 120 km/h.

Zmianie nie uległa prędkość na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej, co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu. Możemy po niej poruszać się z prędkością 100 km/h. Na pozostałych drogach tak samo jak uprzednio obowiązuje ograniczenie do 90 km/h. Prędkość dopuszczalna w obszarze zabudowanym pozostała bez zmian.

Opublikowane dane Komendy Głównej Policji za rok 2011wykazują, że podniesienie maksymalnej prędkości na drogach przyniosło wyraźny wzrost liczby śmiertelnych ofiar wypadków. Liczba ta (4189 osób) wzrosła po raz pierwszy od czterech lat, o 7,2 procent w stosunku do poprzedniego roku. To odwrócenie kierunku, bo od 2007 r. liczba wypadków i ich ofiar z roku na rok się zmniejszała. Teraz wzrosła nie tylko śmiertelność, ale też liczba wypadków drogowych. Łącznie było ich 40 065 (o 3,2 % więcej niż w 2010 r.). Zdaniem ekspertów warto rozważyć powrót do limitów prędkości sprzed wprowadzenia zmian. Poszerzona granica tolerancji pomiaru prędkości (do 10 km/h) zachęca do utrzymywania na autostradzie 150 km/h. Nie wszyscy kierowcy potrafią przy tej szybkości poradzić sobie z hamowaniem na śliskiej drodze, płynnym włączeniem do ruchu lub „wyjść" z poślizgu. Stąd wypadki na autostradach (232 w roku 2011), w tym zakończone śmiercią (37 ofiar). Na kursach nikt nie uczy techniki jazdy na autostradach, elementów takich jak zmiana pasa czy włączenie się do ruchu.

Na wzrost liczby wypadków w 2011 roku wpływ miał także stan techniczny naszych samochodów. W 2011 liczba rejestrowanych po raz pierwszy nowych aut spadła. Od stycznia do listopada było ich 964,4 tys., czyli o prawie 9 procent mniej niż przed rokiem. Kupiliśmy i zarejestrowaliśmy nie tylko mniej nowych, ale również mniej starych samochodów, choć tych drugich i tak było aż 677 tys. Znów najwięcej sprowadzanych aut to wyeksploatowane, liczące ponad 10 lat egzemplarze. Aut w wieku do 4 lat było poniżej 10 procent.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Akcja

Akcja "Znicz 2016" - policja podsumowuje...

Aktualności 2016-11-02

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać prawo jazdy?

Znamy wyrok TK - czy policja może zatrzymywać...

Aktualności 2016-10-11

Komentuj:

~blus 2012-04-19

Polska to zasrany kraj. Jeżeli ktoś zrobi krok w dobrym kierunku, a takim na pewno było podniesienie limitu prędkości na autostradach i drogach szybkiego ruchu, to zaraz znajdzie się 10-ciu pseudo uczonych którym zmniejszyły się zarobki ze stania w krzakach . Niech podniosą jeszcze ceny przejazdu tymi bezpiecznymi drogami - autostradami to ludzie wrócą na drogi lokalne , ilość wypadków na pewno wzrośnie i będzie woda na młyn do matołów z GDDK i KG policji . Gotowy materiał do szykanowania kierowców zakupu nowych systemów radarowych i bóg wie czego jeszcze o czym nie wiemy, a już lobby radarowe oferuje zafajdanym decydentom

~KG POLICJI to złodzieje w majastacie prawa- brakuj 2012-04-06

Ograniczono im zyski z autostrad bo nie mogą stać w krzakach i przy 140 lepić mandatów. Nikt rozsądny nie jedzie więcej jak 150 km/h i to jest prawidłowa szybkość i zmiana w dobrym kierunku. Robię 30 000 km rocznie w tym autostrady i nie zauważyłem innego zachowania na drogach , wszyscy jadą tak samo jak przed zmiana czyli 140-150 bo to jest bezpieczna szybkość. A bzdety że nikt nie uczy jazdy na autostradach mogą włożyć między bajki. Kierowcą zostaje się nie po skończeniu idiotycznego kursu, tylko po roku jazdy w różnych warunkach gdzie kierowca zdobywa doświadczenie.

~fsmg 2012-03-30

"specjaliści z KGP" ... i wszystko jasne. tacy z nich specjaliści że tylko w krzakach lub tuż za zakrętem z LMP lub suszarkami stoją i zatrzymują samochdy w ostatnim momencie. dziękuję za taki artykuł w którym brana jest pod uwagę tylko prędkość. to nie prędkość zabija tylko głupota ludzka, zapamiętajcie to sobie. przy 150 nie można siedzieć komuś na zderzaku tak samo jak nie można wpychać się komuś przed maskę z prawego pasa.

~kierowca 2012-03-26

A co z nakazem jazdy całą dobę na światłach? Miał znacząco zmniejszyć ilość wypadków.

~GDDKiA oraz dziennikarze wprowadzają nas w bład. 2012-03-26

W 2011 oddano 230km autostrad. A to oznacza wzrost o 15% tymczasem ilość wypadków na austradach się ZMNIEJSZYŁA!!! Wzrosła za to liczna osób osób zabitych o kilka osób. Tj około 2%. W przypadku dróg ekspresowych liczba ofiar nie powiększyła się. To tyle jeżeli chodzi o wzrosty limitów prędkości. Pozostałe ofiary w 2011 zginęły na drogach jedno jezdniowych.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport