mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Kilkadziesiąt wariantów dla szesnastki

Kilkadziesiąt wariantów dla szesnastki

Olsztyński Oddział GDDKiA zakończył właśnie inwentaryzację przyrodniczą dla zadania przebudowa drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity-Orzysz-Ełk. Jej wyniki będą stanowiły podstawę dalszych prac nad przygotowaniem przebudowy drogi. 17 lutego odbędzie się spotkanie z ekologami w tej sprawie. W sumie do analizy jest ponad 40 wariantów przebiegu trasy.

Kilkadziesiąt wariantów dla szesnastki

Procedura wyboru wariantu przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz - Ełk została wszczęta w 2008 roku. Analizowano wówczas 16 wariantów i od marca do sierpnia 2008 roku wykonano dla nich inwentaryzację przyrodniczą, która wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem najcenniejszych elementów przyrodniczych. Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy.

Olsztyński Oddział GDDKiA zdecydował, aby w 2009 roku przeprowadzić analizę nowych, wcześniej nierozpatrywanych wariantów oraz wykonać korektę wariantów ubiegłorocznych.

Wykonawca opracowania, firma DROMOS z Olsztyna, zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co w połączeniu z zeszłorocznymi szesnastoma daje łącznie 41 wariantowych odcinków w obrębie kilku korytarzy rozpatrywanych w procedurze wyboru nowego przebiegu drogi krajowej nr 16 na odcinku Sorkwity - Mrągowo – Orzysz - Ełk.

Dla wszystkich wariantów wykonano inwentaryzację przyrodniczą, której celem było wykazanie istnienia lub braku chronionych siedlisk i stanowisk roślin chronionych oraz określenie zagrożeń, jakie może spowodować budowa drogi w rejonie objętym ochroną w ramach europejskiej sieci Natura 2000.

W czasie trwającej dwa sezony inwentaryzacji przyrodniczej analizami objęto łącznie 41 wariantowych odcinków inwestycji, łączących miejscowość Sorkwity znajdującą się na początku przewidywanego do rozbudowy odcinka drogi krajowej nr 16 i położony na jej końcu Ełk. Są to miejscowości odległe od siebie w linii prostej o ok. 80 km. Zaproponowane do analiz przebiegi, dające się pogrupować w kilka zbiorczych korytarzy, oddalone są maksymalnie od siebie w kierunku północ-południe na odległość ok. 20 km.

Z przeprowadzonej analizy porównawczej projektowanych wariantów drogi krajowej nr 16 wynika, że na każdym z objętych inwentaryzacją przyrodniczą korytarzy stwierdzono wiele cennych siedlisk i gatunków chronionych – zarówno fauny jaki i flory. Każdy z rozpatrywanych wariantów przebiega w jakimś stopniu w kolizji z istniejącymi i projektowymi obszarami sieci Natura 2000 oraz Obszarami Chronionego Krajobrazu.

Na dalszych etapach procedury oceny oddziaływania na środowisko powinno się analizować przebieg, który w jak najmniejszym stopniu ingeruje w środowisko przyrodnicze – a w miejscach, gdzie te kolizje się pojawią – przewidzieć w przyszłym projekcie budowlanym środki minimalizując negatywne oddziaływanie na ekosystemy – zarówno na etapie budowy, jak i w czasie późniejszej eksploatacji drogi. Jedynie w przypadku starannego doboru korytarza drogi oraz zaprojektowania szeregu zabezpieczeń (w tym przejść dla zwierząt zapewniających utrzymanie korytarzy migracyjnych) możliwe jest zminimalizowanie negatywnych skutków tej inwestycji na środowisko przyrodnicze.

W rezultacie do dalszych etapów procedury oceny oddziaływania na środowisko wytypowano przebiegi z najmniejszą liczą kolizji środowiskowych najwyższej rangi i jednocześnie warianty o największych potencjalnych możliwościach zastosowania na etapach budowy i eksploatacji środków minimalizujących negatywny wpływ. Dodatkowo, ze względu na duże poparcie społeczne, do dalszych analiz zdecydowano się dołączyć warianty, które ingerują w obszar Natura 2000 „Mazurska Ostoja Żółwia Baranowo”.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~o nowej 16 2010-09-05

Niezrozumiałe jest dlaczego ta nowa 16-stak ma po jedym pasie, w każdym kierunku, gdzie jest dwu-pasmówka w każdym kierunku. Sorry ale cóż z tego, że jest to droga nowa skoro jeździ się po niej rawie tak samo (wyprzedzanie) jak po poprzedniej jednopasmówce. W zachodniej Polsce kluczowe drogi są budowane po dwa pasy w każdym kierunku, a wschód widocznie jest gorszy.

~zz 2010-02-20

ten odcinek drogi DK16 przenosi kierowce bez dodatkowych kosztow do Somalii lub Syberii -bezdrodze, asfalt zanikajacy dziury glebokie na pol metra, nedza i rozpacz, jechalem tam 5 lat temu bo naiwny wybralem gruba czerwona linie z mapy o nazwie DK16

hjokiel 2010-02-19

@aaa prawdopodobnie nigdy 16. z Mrągowa do Ełku nie jechałeś.Tak patrząc na mapę to myślę że obecny ślad będzie wykorzystany może w 20 %.

aaa 2010-02-18

Rozumiem, że poprowadzenie trasy istniejącymi szlakami DK lub zaraz obok nich byłoby zbyt proste?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport