mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Kłopoty z budową polskich dróg

Kłopoty z budową polskich dróg

Plan na siedem lat: ponad 64 mld zł z Unii na drogi. Kolejne 20 mld na kolej. - Nie oddamy ani euro - zapewnia Ministerstwo Transportu. Wykonawcy: może zabraknąć robotników i materiałów do budowy.

Kłopoty z budową polskich dróg

Polskie drogi to dziś wielki plac budowy - a rozkopanych i remontowanych jezdni będzie jeszcze więcej. Na inwestycje drogowe dostaniemy z Unii, tylko w ramach programu Infrastruktura i Środowisko - 11 mld euro. Z wkładem własnym na budowę i remonty dróg będziemy mieli (w latach 2007-13) 16 mld euro, czyli lekko licząc 64 mld zł.

Dzięki nim ma powstać w Polsce 500 km autostrad, ponad 1600 km dróg ekspresowych, do remontu trafi tysiąc kilometrów linii kolejowych.

A to niejedyne wielkie inwestycje w Polsce - w tym samym czasie będziemy budować też autostrady w systemie koncesyjnym, drogi lokalne z pieniędzy samorządów i oczyszczalnie ścieków. Kto to wszystko zbuduje i z jakich materiałów?

Włodzimierz Krysiński z zarządu Zakładu Napraw Infrastruktury w Stargardzie Szczecińskim mówi, że już ma problem ze znalezieniem pracowników do naprawy i modernizacji infrastruktury kolejowej. "Kilka lat temu na nabór przychodziło kilkadziesiąt często dobrze wykształconych osób, teraz tylko kilka i to o niskich kwalifikacjach" - mówi. W woj. zachodniopomorskim, podobnie jak w innych częściach kraju, zlikwidowano system szkolnictwa zawodowego. "Były szkoły kolejowe w Stargardzie i w Szczecinie, ale je zamknięto. W ten sposób powstała pustka pokoleniowa" - mówi Krysiński. Za kilka lat będzie to ogromnym problemem, bo obecnie absolwenci szkół kolejowych mają po 50 lat, a nowych brakuje.

"Nie można z dnia na dzień stać się specjalistą w branży budowlanej. Już słyszeliśmy o firmach, które z powodu braku pracowników pomimo podpisania kontraktów nie mogły ruszyć z robotami" - mówi Krzysztof Kozioł, rzecznik Budimeksu. Jego zdaniem problem jest mniejszy, jeżeli idzie o zwykłych robotników. Największe zagrożenie to odpływ za granicę wykwalifikowanych robotników - majstrów i operatorów maszyn budowlanych.

Ilu pracowników budowlanych brakuje? Tego nie wiadomo, bo nikt nie prowadzi statystyk. Polski Związek Pracodawców Budownictwa (PZPB) wysłał ankiety z takim pytaniem. Chce pokazać rządowi, jak duży to problem. "Jesteśmy za otwarciem naszego rynku pracy w sektorze budowlanym, ale nie dla poszczególnych pracowników, lecz dla firm podwykonawczych na zasadzie umów pomiędzy firmami. Chcemy też zwrócić uwagę na potrzebę rozwoju szkolnictwa zawodowego" - mówi Barbara Pużańska, zastępca dyrektora biura PZPB.

W wyścigu do budowy drożeją też - i stają się trudno dostępne - materiały budowlane. Brakuje np. kruszywa na podbudowy dróg i autostrad. "Być może trzeba je będzie sprowadzać z zagranicy" - mówi Kozioł. Podobnie jest na kolei. "W ciągu roku ceny szyn wzrosły o około 20 proc., wyroby z miedzi jeszcze więcej" - mówi Włodzimierz Krysiński.

Przeczytaj także:

300 mln EUR na budowę autostrad w Polsce (2006-10-26)

Wielki plac budowy (2006-10-26)

1,8 mld zł w morzu potrzeb (2006-10-23)

4 mld ma drogi w budżecie na 2007 rok (2006-10-13)

Transportowe priorytety 2007-2013 (2006-09-11)


 

Tematy w artykule: inwestycje drogowe

Podobne wiadomości:

1,8 mld zł w morzu potrzeb

1,8 mld zł w morzu potrzeb

Polskie drogi 2006-10-23

4 mld ma drogi w budżecie na 2007 rok

4 mld ma drogi w budżecie na 2007 rok

Polskie drogi 2006-10-13

Komentuj:

~Ul 2006-11-06

rozmawiałem z facetem ,który pracuje przy budowie obwodnicy(robotnik) za 10-11 godzin pracy w ciągu doby dostaje miesięcznie ??????? 4 banany i psa.

~matfiz 2006-11-06

rozmawiałem z facetem ,który pracuje przy budowie obwodnicy(robotnik) za 10-11 godzin pracy w ciągu doby dostaje miesięcznie ??????? 1000pln ...

~krzysztof 2006-11-05

a ja mysle ze to nie sa klopoty z budowa ale z madrym zarzadzaniem, planowaniem etc

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Traficar na kolejnych stacjach Orlen
Już niebawem na kolejnych 19 stacjach należących do PKN Orlen będzie można wypożyczać samochody na minuty należące do Traficar. Auta dostępne w ramach carsharingu będą dostępne na 50 stacjach paliw płockiego koncernu.