mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Kolejny głos przeciwko bramkom na autostradach

Kolejny głos przeciwko bramkom na autostradach

Bramki autostradowe nie mają ostatnio łatwo w naszym kraju. Coraz częściej podnoszą się głosy o ich nieefektywności, niekorzystnym wpływie na przychody budżetowe czy na przepustowość autostrad.

Kolejny głos przeciwko bramkom na autostradach
Ponieważ transport samochodowy jest najbardziej dotowaną gałęzią transportu, państwo ponosi 75-80 proc. kosztów, eksperci przekonują więc, że potrzebne jest urealnienie opłat za przejazd po drogach krajowych. Zwiększenie wpływów do budżetu przyśpieszyłoby rozszerzanie systemu viaTOLL dla samochodów ciężarowych i wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat zamiast bramek na autostradach.

– Jeśli kierowcy będą mogli w łatwiejszy sposób dokonywać opłat, to prawdopodobnie przełoży się na korzyści dla budżetu. Po prostu większa liczba pojazdów będzie zainteresowana korzystaniem z autostrad, co bez wątpienia jest korzystne, zważywszy na obciążenie ruchem alternatywnych dróg krajowych – przekonuje dr Łukasz Zaborowski, ekspert w dziedzinach miasto i transport Instytut Sobieskiego (IS).

Zaletą elektronicznego systemu poboru opłat jest także, jak zapewnia Zaborowski, prostota. Wystarczy jednorazowa rejestracja i opłaty są pobierane automatycznie. Poza tym powinno wpłynąć to na obniżkę kosztów technicznych ponoszonych przez państwo.

Zdaniem eksperta IS transport drogowy jest najbardziej dotowaną gałęzią transportu. Państwo ponosi 3/4 kosztów każdego przejechanego kilometra przez użytkownika samochodu osobowego. Zaborowski przekonuje, że powinno dojść do urealnienia opłat za transport drogowy.

– Jeśli porównamy to z konkurencyjną gałęzią transportu, jaką jest kolej, to w zasadzie dążymy do tego, żeby traktować infrastrukturę kolejową na zasadach komercyjnych, czyli do tego, żeby ona się samofinansowała. Jest to oczywista nierównowaga międzygałęziowa, ponieważ infrastruktura drogowa jest finansowana z opłat zaledwie w niewielkim stopniu. Przekłada się to na wybory użytkowników – mówi Łukasz Zaborowski.

Dlatego ważną kwestią jest również rozszerzanie viaTOLL dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony na kolejne drogi. A to w opinii eksperta idzie zbyt wolno. Dziś system obejmuje ok. 3 tys. km. Do 2018 roku ma być ich ponad dwukrotnie więcej. W 2014 roku do systemu włączono tylko 266 km dróg, w tym będzie podobnie.

– Model dróg płatnych jest korzystny i pożądany w gospodarce. Każde dodatkowe obciążenie użytkowników dróg być może jest postrzegane jako decyzja niekorzystna politycznie, ale kierunek jest słuszny – mówi Zaborowski. – Urealnienie kosztów transportu sprawiłoby, że gospodarka stałaby się bardziej efektywna. Oczywiście wyższe opłaty znalazłyby odzwierciedlenie w płacach, kosztach usług czy towarów, ale w skali całej gospodarki byłoby to korzystne, bo wyeliminowalibyśmy to, co mamy teraz, czyli zbędne przewozy.

Podobne wiadomości:

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~L. 2015-04-29

Ostatni akapit to jakaś totalna bzdura! "Model dróg płatnych jest korzystny i pożądany w gospodarce. Każde dodatkowe obciążenie użytkowników dróg być może jest postrzegane jako decyzja niekorzystna politycznie, ale kierunek jest słuszny – mówi Zaborowski. – Urealnienie kosztów transportu sprawiłoby, że gospodarka stałaby się bardziej efektywna. Oczywiście wyższe opłaty znalazłyby odzwierciedlenie w płacach, kosztach usług czy towarów, ale w skali całej gospodarki byłoby to korzystne, bo wyeliminowalibyśmy to, co mamy teraz, czyli zbędne przewozy." Korzystne to może i jest ale dla państwa (kolejny para podatek) i firmy która dostarcza viaTOLL, reszta tylko traci! Przy darmowych drogach, kierowcy prywatni czy firmy mogłyby te zmarnowane pieniądze przeznaczyć na inne wydatki czy rozwój firmy a tak to NIC z tego nie ma, tzn mają tylko wybrane 2 "organizacje przestępcze" - dostawca viaTOLL i państwo.

~Krzycho 2015-03-19

Tylko winiety !!! I to dla wszystkich!!! Niewielka opłata roczna dla wszystkich i po sprawie, dyskusjach, kłótniach. W Szwajcarii każdy kupuje winietę na rok za 40 franków (ok. 160 zł) i po kłopocie. To samo w Czechach 1500 koron (240 zł) , Austrii, Słowacji. Chyba u nas to zbyt skomplikowane !

Aldik 2015-03-19

Viatoll sratol winiety bzdety bramki sramki - A JA SIE K..A PYTAM CZY MY NAPRAWDĘ ZA MAŁO PODATKÓW JUZ PŁACIMY ABY JESZCZE PŁACIĆ ZA AUTOSTRADY, gdzie tak naprawde płacimy za kolejną game urzędników i pracowników i dokładamy do pełnych i tak juz kieszeni prezesów spółek itd itp, no i kolejne podatki - bo przecież te opłaty nie są od nich wolne ! ????

~mruk 2015-03-18

ale do takich zmian trzeba choć troche oleju w głowie, a tego,jak widać, naszym rządzącym ewidentnie brak

~Niemiec 2015-03-17

ViaToll dla ciezarowek a winiety dla osobowek.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Studenci Skody zbudowali elektryczne buggy
Studenci Skody zbudowali elektryczne buggy
Co roku uczniowie szkoły zawodowej prowadzonej przez Skode budują swój pierwszy pojazd. Tym razem po trzech udanych projektach z ostatnich lat stworzyli elektryczne buggy o nazwie Skoda Element.