mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Kolejny odcinek A4 Kraków-Szarów

Kolejny odcinek A4 Kraków-Szarów

Urząd Wojewódzki w Krakowie przekazał krakowskiemu oddziałowi GDDKiA pozwolenie na budowę kolejnego odcinka autostrady A4 Kraków- Szarów. Budowa blisko 20 km autostrady będzie kosztować około 500 mln złotych.

Kolejny odcinek A4 Kraków-Szarów

Budowa autostrady A4 pomiędzy Krakowem a Szarowem to ogromny koszt rzędu 500 mln złotych. Wykonaniem projektu zajęło się Krakowski Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" Sp. z o.o na zlecenie inwestora GDDKiA. Realizacja inwestycji będzie finansowana z budżetu państwa. Według obowiązującego Rządowego Programu Budowy Autostrad (przyjętego w 2002 roku), budowa autostrady A4 Kraków - Tarnów na odcinku Kraków - Szarów ma rozpocząć się w roku 2006.

Lokalizacja

Decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Autostrady (ULA) dla tej inwestycji wydano 30 grudnia 1998 roku. Na trasie przyszłej autostrady pomiędzy Krakowem a Szarowem (teren dawnego województwa krakowskiego) położonych jest 1.738 działek - GDDKiA uzyskała 100% dyspozycję całością gruntów, co umożliwiło Wojewodzie Małopolskiemu wydanie pozwolenia na budowę w listopadzie br.

Parametry i obiekty

Odcinek autostrady A4 od Krakowa do Szarowa będzie miał 19,9 km długości. Trasa zostanie zbudowana w klasie technicznej A (najwyższej); skrajnia pionowa będzie miała 4,7 m. Nawierzchnia bitumiczna zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Każda z dwu jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy (2 x 3,75 m szerokości), pas awaryjny (3 m), pobocze gruntowe (1,25 m). Jezdnie będą rozdzielone pasem dzielącym o szerokości 5 m.
 
Na trasie autostrady od Krakowa do granicy dawnego województwa krakowskiego powstaną dwa węzły autostradowe: "Bieżanów" i "Szarów". Na tym odcinku autostrady zostanie wzniesionych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe.

Infrastruktura

Przy autostradzie zbudowane zostaną 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) kategorii I: "Zakrzów" i "Podłęże", na terenie których zaprojektowano zadaszenia ze stolikami i ławkami, sanitariaty, budki telefoniczne oraz bufety. Parking w Zakrzowie pomieści 116 pojazdów, w tym 32 samochody ciężarowe lub autobusy oraz 72 samochody osobowe, natomiast na terenie MOP-u w Podłężu będzie mogło zaparkować 113 pojazdów, w tym 29 TIR-ów lub autobusów oraz 72 samochody osobowe. Dla ciągłego utrzymania autostrady, w rejonie Szarowa w widłach A4 oraz drogi krajowej nr 75 przewidziano budowę Obwodu Utrzymania Autostrady, który będzie zapewniać całoroczne bieżące utrzymanie drogi oraz urządzeń obsługi, organizacji i bezpieczeństwa ruchu drogowego. W Staniątkach powstanie Plac Poboru Opłat, natomiast na węźle Szarów będzie zlokalizowana Stacja Poboru Opłat.

Ekologia

Jak zawsze, bardzo duży nacisk będzie położony na ekologię. Już na etapie projektowania trwały konsultacje ze specjalistami w dziedzinie ochrony środowiska, leśnikami oraz naukowcami, którzy wskazywali projektantom, gdzie zlokalizować przejścia dla zwierząt, by odpowiadały one trasom migracji zwierzyny z terenów górskich do Puszczy Niepołomickiej. Autostrada będzie wyposażona w zaawansowany technologicznie system odprowadzania wód opadowych, w którym zostaną one przed odprowadzeniem do odbiorników (zbiorników odparowujących lub istniejących cieków) oczyszczone do I klasy czystości.

Dla ochrony istniejącej i planowanej zabudowy mieszkaniowej zostanie zbudowanych ponad 22,0 km ekranów akustycznych o wysokości od 2,0 m do 6,5 m. Ponadto planuje się wprowadzenie wzdłuż drogi nowych układów zieleni wysokiej (drzew i krzewów), które spełniać będą rolę ochronną, krajobrazową i biocenotyczną. Zasadzone zostanie 4.200 drzew liściastych, 1.350 drzew iglastych i ponad 20 tysięcy krzewów liściastych. W celu podniesienia bezpieczeństwa ruchu oraz bezpieczeństwa ludzi i zwierząt przebywających w pobliżu autostrady zaprojektowano jej ogrodzenie. Na terenach leśnych będzie ono miało 2,0 m wysokości, a na terenach nieleśnych - 1,5 m.

Bezpieczeństwo
 
Autostrada zostanie zaopatrzona w liczne urządzenia poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Na łącznicach węzłów w pasie rozdziału staną bariery ochronne betonowe. Na poboczach oraz na obiektach mostowych zostaną zamontowane bariery ochronne stalowe (pochłaniające). Na pięciu zaplanowanych przejazdach awaryjnych przez pas dzielący, przeznaczonych dla służb interwencyjnych (straż pożarna, pogotowie, policja, służby drogowe) zaprojektowano bariery rozbieralne. Ponadto zarówno w ogrodzeniu autostrady, jak i w ekranach akustycznych będą bramy i wyjścia awaryjne.
 
Prace archeologiczne

Trasa przyszłej autostrady jest od kilku lat terenem intensywnych prac archeologicznych. Badaniami zajmują się archeolodzy z Instytutu Archeologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, Instytutu Archeologii Polskiej Akademii Nauk Oddział w Krakowie oraz z Muzeum Archeologicznego w Krakowie, którzy na użytek przetargu powołali spółkę cywilną Krakowski Zespół do Badań Autostrad. Na badanym obszarze można znaleźć największe w Polsce i jedne z największych w Europie skupiska osad neolitycznych sprzed 7,5 tysiąca lat. Na prace archeologiczne na odcinku pomiędzy Krakowem a Szarowem wydano dotychczas 40,0 mln złotych, tworząc 52 stanowiska archeologiczne obejmujące ponad 70 ha gruntu. Dzięki Rządowemu Programowi Budowy Autostrad polska archeologia wzbogaciła się o wiele cennych odkryć, które nie byłyby możliwe, gdyby nie budowa A4.

Dalej na wschód

Trwają przygotowania do budowy drugiego etapu inwestycji - budowy ponad 50 kilometrowego odcinka na trasie Szarów - Tarnów. Szacunkowy koszt tej inwestycji, obejmujący również budowę obwodnicy Tarnowa, wyniesie około 1,5 mld zł. Na chwilę obecną przedsięwzięcie ma już spore opóźnienie m.in. z powodu zmian w przepisach z zakresu ochrony środowiska oraz decyzji Naczelnego Sądu Administracyjnego, który uchylił decyzję lokalizacyjną dotyczącą przebiegu trasy w okolicy Brzeska.

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej.

Przeczytaj także:

Śląska autostrada A1 (2005-10-21)

Kto zbuduje A-4 (2005-11-22)

A4 - kilkaset kilometrów na dobę! (2005-11-02)

Autostrada Wrocław - Kraków (2005-10-25)


 

Tematy w artykule: autostrady autostrada A4 malopolskie

Podobne wiadomości:

Kto zbuduje A-4?

Kto zbuduje A-4?

Polskie drogi 2005-11-22

A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

A4 - kilkaset metrów autostrady na dobę!

Polskie drogi 2005-11-02

Komentuj:

~ljesczu 2009-04-02

w chorej Polsce buduje się tak;czeka się na orzeczenie sądu słucha się ekologów ,toczy długoletnie procesy z wlaścicielami gruntów którzy o 100(sto) złotych bedą się procesować latami a potem taki jeden z drugim dziwi się że budowa ma wieloletnie opóżnienia.to jest chory kraj

~Edwarda 2009-03-31

Jest marzec 2009 roku. Autostrada stoi, nic sie nie dzieje. Nie będzie gotowa nawet za 10 lat.

~trebron 2009-02-21

jezdziłem po prawdziwych autostradach w niemczech niepłaciłem centa a ile będzie kosztował w polsce przejazd z jędrzychowic do korczowej ?

~mario 2007-09-17

gdzie jest mapa. nie mogę jej znaleść

~runet 2007-05-04

No i co Matias, znalazłeś ten plan? Ja też szukam, podziel się :)

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport