mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Koniec konsultacji w sprawie Via Baltica

Koniec konsultacji w sprawie Via Baltica

Zakończyły się konsultacje społeczne związane z przebiegiem trasy Via Baltica. Podczas siedmiu spotkań z mieszkańcami powiatów przez które miałaby przebiegać trasa, rozważano cztery warianty trasy, w tym rekomendowany przez projektanta wariant nr 42, omijający Białystok.

Koniec konsultacji w sprawie Via Baltica
Proces konsultacji społecznych w sprawie ustalenia przebiegu trasy Via Baltica rozpoczął się 8 maja 2008. Aby ułatwić społeczeństwu bezpośredni dostęp do opracowań oraz umożliwić kontakt z ekspertami firmy opracowującej poszczególne warianty drogi (Scott Wilson) oraz osobiste zgłaszanie uwag i wniosków, zorganizowano siedem otwartych spotkań konsultacyjnych. Przebieg wszystkich spotkań był jednakowy, po krótkim wstępnie moderatora spotkania, ekspert firmy Scott Wilson prezentował uczestnikom wyniki dotychczasowych prac oraz omawiał cztery warianty, dla których wykonana została prognoza oddziaływania na środowisko. Po serii pytań wyjaśniających uczestnicy wyrażali swoje uwagi i opinie. Ostatnie ze spotkań miało miejsce 6 czerwca. Następnie opracowywane były wyniki konsultacji.

Generalnie można stwierdzić, że w trakcie spotkań, opracowanie było oceniane w sposób skrajny, ściśle związany z położeniem miejsca konsultacji na trasie popieranego wariantu lub poza nim. Podczas wszystkich spotkań zwracano uwagę na kluczowe znaczenie trasy dla rozwoju gospodarczego obszaru w otoczeniu trasy. Przedstawiciele samorządów lokalnych i sektora biznesu podkreślali, że poprowadzenie trasy wariantem omijającym dany obszar spowoduje „wykluczenie komunikacyjne” lub „marginalizację” tego terenu. Takie opinie występowały szczególnie w czasie spotkania w Białymstoku.

W trakcie spotkań (Suwałki, Białystok) pojawiały się także uwagi na temat ochrony środowiska. Jest to kwestia konfliktogenna. Generalizując, stawiano pytanie – „co jest ważniejsze: ochrona przyrody czy rozwój cywilizacyjny?”. W czasie dyskusji wyjaśnienia, że analiza była prowadzona przy równorzędnym traktowaniu czterech kryteriów – drogowego, społecznego, ekonomicznego i ekologicznego, nie stanowiły jednak argumentu.

Podczas konsultacji ustalono, że konieczne jest jak najszybsze podjęcie decyzji o wyborze wariantu. Wybór wariantu innego niż nr 1, powoduje konieczność zmiany Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, a także zmiany przebiegu transeuropejskiego korytarza transportowego nr I. Natomiast w przypadku wariantu 1 należy uwzględniać ryzyko ograniczenia dopływu funduszy unijnych. Zespół autorski podtrzymuje swoją rekomendację dla wariantu 42, jednak przed podjęciem ostatecznej decyzji należy mieć na uwadze możliwe konflikty społeczne.
 
Kompletny dokument "Strategii rozwoju I Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Część I: Korytarz drogowy” uwzględniający uwagi i postulaty zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych, jak również Prognoza oddziaływania na środowisko zostaną przekazane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad 11 lipca bieżącego roku. Po tym terminie materiały zostaną przesłane, zgodnie z procedurą Prawa ochrony środowiska, do zaopiniowania do Ministra Środowiska i Głównego Inspektora Sanitarnego. Po zaopiniowaniu GDDKiA przekaże dokumentację rządowi.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana ruchu

Droga S7 - Szydłowiec, Wodzisław - zmiana...

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~Tadeusz 2008-11-29

Tylko wariant 43 najkrótszy najszybszy i przejmujący ruch w kierunku Mazur regionu prawdziwej turystyki. Umożliwi połączenie ruchu z planowaną obwodnicą Mazur. Droga do Białegostoku jest za blisko granicy wschodniej przez co narażona na ataki w czasie jakiego kolwiek konfliktu.

~Tadeusz 2008-11-29

Najrozsądniejszy wariant to nr 43 gdyż umożliwia przejecie ogromnego ruchu w kierunku na Mazury gdzie jeździ tysiące ludzi i tam jest najwiekszy ruch na Ostrołeke. Na Białystok to wogule bzdura. .Wariant 43 jest najkrótrzy i najrozsądniejszy.. Droga strategiczna prowadzona blisko granicy wschodniej jest narazona w wypadku zagrożenia na ataki i zjecie.

~Tadeusz 2008-11-29

Najrozsądniejszy wariant to nr 43 gdyż umożliwia przejecie ogromnego ruchu w kierunku na Mazury gdzie jeździ tysiące ludzi i tam jest najwiekszy ruch na Ostrołeke. Na Białystok to wogule bzdura. .Wariant 43 jest najkrótrzy i najrozsądniejszy.. Droga strategiczna prowadzona blisko granicy wschodniej jest narazona w wypadku zagrożenia na ataki i zjecie.

~zag 2008-09-22

via baltica przez bialystok to jak warszawa-petersburg przez moskwe. gdzie tu racjonalne myslenie, szansa na szybkie polaczenie bezkolizyjna trasą warszawy i poludnowej Polski z polskim zaglebiem turystycznym wschodnich mazur i przez to szybszy rozwoj takich miast jak gizycko, wegorzewo, mikolajki, augustow, ełk, olecko, ketrzyn, rajgrod ale takze lomzy czy grajewa zostanie znaczaco utrudniony przez chore ambicje bialegostoku

~blaszkaa 2008-07-14

chyba 43

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport