mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Konin: Otwarto nową przeprawę

Konin: Otwarto nową przeprawę

Urząd Miejski w Koninie poinformował, że 15 grudnia bieżącego roku oddano do użytku drugą przeprawę przez Wartę. Wybudowany po 20 latach starań most znajdujący się w ciągu drogi krajowej nr 25, otrzymał nazwę Unii Europejskiej.

Konin: Otwarto nową przeprawę
O konieczności budowy drugiego mostu w Koninie mówiło się już od wielu lat. Przez Konin prowadzą dwie ważne, coraz bardziej zatłoczone, tranzytowe drogi krajowe nr 25 z Bydgoszczy do Ostrowa Wielkopolskiego i nr 92 z Konina do Wrześni, która jest drogą alternatywną dla płatnej autostrady A-2, zatem dla Konina ten most jest niezmiernie ważny.

Inwestycja została zrealizowana dzięki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT). Starania o pozyskanie środków unijnych na budowę drugiego mostu w Koninie wraz z estakadą rozpoczęto już w 2002 roku. Pod koniec 2004 roku Konin otrzymał dofinansowanie w wysokości 42 mln euro. Kwota ta zabezpieczała potrzeby miasta w 75 procentach. Pozostałe 50 mln zł samorząd Konina musiał wyłożyć sam (łączny koszt inwestycji wyniósł ponad 200 mln zł). W kwietniu 2005 roku minister infrastruktury Krzysztof Opawski i prezydent Konina Kazimierz Pałasz podpisali umowę o dofinansowaniu konińskiej inwestycji ze środków UE.

Jeszcze w tym samym roku rozpisano przetarg na wykonawstwo, jednak ze względu na liczne protesty i odwołania startujących firm, dopiero w grudniu 2005 roku decyzją prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyłoniono zwycięzcę. 12 stycznia 2006 roku podpisano umowę na budowę drugiej przeprawy przez Wartę z wykonawcą, którym było konsorcjum Hydrobudowa 6. Prace przy tej największej w historii Konina inwestycji, według harmonogramu trwały do 30 listopada 2007 roku.

W ramach projektu zbudowano 4,7 km drogi krajowej oraz 7 obiektów inżynierskich. Celem projektu było stworzenie lepszych warunków dla ruchu tranzytowego i dojazdowego do Konina. Rezultatem realizacji inwestycji będzie m.in. skrócenie czasu podróży na odcinku drogi nr 25 i zmniejszenie na nim liczby samochodów ciężarowych.

Najbardziej efektowny jest północny odcinek inwestycji, czyli estakada z 17 przęsłami i wkomponowanym w nią mostem podwieszanym na podporach. Taka konstrukcja jest przede wszystkim tania w eksploatacji ponieważ opiera się na koncepcji kablobetonowej i nie wymaga cyklicznego remontowania (nie posiada praktycznie żadnych elementów stalowych).

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~maras49 2008-06-27

Proszę sprostować informację. Obiekt mostowy przeprawy w Koninie to zespół estakad i mostów (w sumie 5) w ciągu jeden za drugim i ma 29 przęseł o rozpiętości 0d 17 m do 80 m.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport