mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Krajowa ósemka ‘pod opieką’

Krajowa ósemka ‘pod opieką’

Od wiosny na krajowej ‘ósemce’ rozpoczną się szeroko zakrojone działania prowadzące do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. "Bezpieczeństwo albo śmierć" – to nazwa pilotażowego projektu przygotowanego przez Ministerstwo Transportu i Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Krajowa ósemka ‘pod opieką’

„Ósemka to droga krajowa numer 8 (DK8) - najdłuższa w Polsce o długości 791 km, o największej liczbie wypadków i ofiar śmiertelnych, na której rocznie ginie ok. 150 osób. Dlatego d tej drogi rozpoczynamy nasze działania” – powiedział Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Waldemar Królikowski. „Osiem to osiem pozostałych oprócz drogi krajowej nr 8 jednocyfrowych dróg krajowych od DK1 do DK9, o największym potencjale redukcji osób zabitych w wypadkach. Osiemdziesiąt osiem to pozostałe dwucyfrowe drogi krajowe” - dodał. „Zgodnie z podpisanym wczoraj porozumieniem z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad policja włącza się w realizację tego programu” - zapowiedział Komendant Główny Policji Konrad Kornatowski.

„Nasze działania zaczynamy już wczesną wiosną. Na całej długości drogi krajowej nr 8 od Kudowy Zdroju do Budziska we współpracy z Policją zainstalujemy około 100 fotoradarów” - zapowiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek. „Każdy fotoradar poprzedzony będzie dobrze widocznym znakiem informującym o kontroli prędkości. Działaniom tym będzie towarzyszyła szeroko zakrojona akcja uświadamiająco - propagandowa, promująca jazdę z bezpieczną prędkością i odpowiedzialność za ludzkie życie. Równolegle przystąpimy do weryfikacji istniejących ograniczeń prędkości” - dodał. W następnej kolejności realizowany będzie pakiet zadań eliminujących inne przyczyny śmiertelnych wypadków na DK8 a potem na kolejnych ośmiu drogach krajowych. Stopniowo w miarę pozyskiwania środków finansowych program nasz rozszerzać będziemy na pozostałych osiemdziesiąt osiem dróg krajowych.

W tym programie następuje odejście od punktowej metody działań, od przebudowy czarnych punktów. Aktualnie wykonywane są wszechstronne, wielokryterialne analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mają dać odpowiedź na pytanie jakie są główne przyczyny śmiertelnych wypadków w poszczególnych obszarach, na poszczególnych odcinkach dróg. W ten sposób opracowany zostanie program redukcji liczby ofiar śmiertelnych na drogach krajowych. W zależności od oceny skuteczności program będzie modyfikowany i aktualizowany, tak aby zapewnić maksymalną jego efektywność.

Tam gdzie wykazane zostanie, że ofiary śmiertelne są wynikiem nadmiernych prędkości, zastosowane będą rozwiązania, które bezwzględnie wymuszą zmniejszenie prędkości, tam gdzie giną piesi poruszający się po jezdni, fizycznie wyeliminowana będzie możliwość wejścia pieszych na jezdnię, tam gdzie dochodzi do śmierci na skutek zderzeń z drzewami stojącymi zbyt blisko jezdni, drzewa te zabezpieczone będą barierami ochronnymi lub w przypadku braku innej możliwości usunięte. Usunięte zostaną zbędne ograniczenia prędkości. Ustawione zostaną ogrodzenia separujące ruch pieszych i pojazdów oraz kładki dla pieszych umożliwiające bezpieczne przejście na drugą stronę drogi. „Mamy cel nadrzędny, jakim jest ochrona ludzkiego życia, który uświęcać będzie zastosowane środki” – powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek.

W ciągu ostatnich 10 lat na naszych drogach zginęło ponad 60 tysięcy osób i około 100 osób ginie niemal każdego weekendu. W Polsce jest 3 - 4 razy większa liczba wypadków drogowych na 1 km drogi niż w innych krajach Europy i ponad 4 razy większa liczba śmiertelnych ofiar w tych wypadkach. Jako kraj należący do Unii Europejskiej zobowiązaliśmy się do zredukowania do roku 2013 liczby osób zabitych w wypadkach drogowych o 50 %. W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Gambit 2007-2013 założono niezbędny poziom redukcji liczby osób zabitych na drogach krajowych na 75%.

Przeczytaj także:

Zielone światło dla S8 Białystok – Jeżewo (2007-03-01)

Trasa Generalska w Białymstoku (2007-02-06)

Nowy odcinek S-8 - obwodnica Oleśnicy (2006-11-28)

Przebudowa S-8 Radzymin – Wyszków (2006-12-08)

Za sześć lat ekspresówka Warszawa-Białystok (2006-11-17)

 

 

 


Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~lkr 2007-04-03

No i dobrze, zlikwidować te ograniczenia prędkości, należy dążyć do tego aby na drogach krajowych nie było żadnych dodatkowych ograniczeń prędkości (oprócz 90 km/h i tych które podnoszą prędkość maksymalną).

~użytkownik dróg 2007-03-28

Zakup 100 fotoradarów (z których 99 to będą atrapy) to ogromy wydatek.Może ktoś w GDDKiA pomyślałby nad załataniem dziur w DK8,żeby poprawić bezpieczeństwo kierowców. Zbudować kładki dla pieszych, żeby drogą pomiędzy Wawą a Piotrkowem dało się jechać tak jak na autostradzie, bo co chwilę są ograniczenia do 70 km/h

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport