mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Którędy przebiegnie gliwicka DTŚ?

Którędy przebiegnie gliwicka DTŚ?

Do końca lipca członkowie zespołu ekspertów powinni skierować na ręce wojewody śląskiego propozycje na piśmie dotyczące przebiegu i architektury Drogowej Trasy Średnicowej w obrębie Gliwic.

Którędy przebiegnie gliwicka DTŚ?

Na przyszłej Drogowej Trasie Średnicowej TŚ w obrębie Zabrza toczą się już prace budowlane, zostały przeprowadzone wyburzenia budynków, w tym mieszkalnych i przeniesienia mieszkańców. Władze Zabrza naciskają, by tak poprowadzić tę inwestycję, aby do końca budowy zachodniego, kończącego się w Gliwicach, odcinka DTŚ zabrzański odcinek trasy służył rozprowadzeniu ruchu poza centrum Zabrza. Zdaniem jednego z ekspertów w tym celu najlepiej byłoby sporządzić taki harmonogram prac, który gwarantowałby ukończenie wewnętrznych rozwiązań komunikacyjnych, a dopiero potem budowę rozwiązań doprowadzających drogę do centrum miasta.

Nadal największe kontrowersje budzi przebieg gliwickiego odcinka DTŚ. Zdaniem części mieszkańców Gliwic, m.in. reprezentowanych przez Stowarzyszenie Gliwiczanie dla Gliwic, proponowany przez inwestora przebieg DTŚ przez ścisłe centrum miasta, jest nie do przyjęcia. Część ekspertów, w tym ekolodzy, popierają argumentację Stowarzyszenia dla Gliwic – DTŚ rozdzieli miasto na pół, spowoduje, że ruch uliczny zostanie wzmożony (m.in. dlatego, że trasa ta będzie alternatywą dla prawdopodobnie płatnej już w obrębie Gliwic autostrady), stężenie pyłu zawieszonego, tlenku azotu i hałasu zwiększy się, tym samym powodując ucieczkę mieszkańców z centrum miasta lub degradację i przemianę tego miejsca w slumsy. Ponadto zaproponowany przez inwestora projekt przebiegu trasy wskazuje, że będzie to inwestycja droga w budowie, ale także droga w utrzymaniu. Trasa prowadzić ma bowiem dawnym dnem koryta Kłodnicy, na tym gruncie występują tzw. kurzawki, które są zagrożeniem prowadzącym do katastrof budowlanych. W dodatku przeprowadzenie przez centrum miasta czteropasmowej drogi wyłączy z centrum sporą przestrzeń miejską.

Większość gremium eksperckiego uważa jednak, że nie należy kwestionować zasadności przebiegu trasy przez centrum Gliwic, a jedynie omówić architekturę przebiegu tej trasy. Zdaniem m.in. prof. Krzysztofa Gasidło z Politechniki Śląskiej DTŚ przechodząca przez centrum Gliwic powinna mieć charakter ulicy miejskiej, o powiązaniach komunikacyjnych z ulicami, które już funkcjonują. Pod wpływem toczącej się już jakiś czas społecznej dyskusji wokół tego problemu inwestor i projektanci tego odcinka trasy zaprezentowali nowe rozwiązania. Pokazali wkomponowaną w zdjęcia lotnicze wizualizację wstępnego projektu trasy, która pokazuje, że trasa może być przyjazna środowisku (będzie bezkolizyjna, część drogi poprowadzona będzie w wykopie, część w tunelu) i dowodzi, że w większości jej przebiegu prowadzi przez tereny, na których znajdują się głównie zakłady przemysłowe i zieleń.

Wszystkie propozycje dotyczące przebiegu gliwickiego odcinka DTŚ mają zostać złożone na ręce wojewody śląskiego do końca tego miesiąca. Na podjęcie decyzji o przebiegu trasy wpływ będzie mieć także decyzja o oddziaływaniu drogi na środowisko. W Wydziale Środowiska i Rolnictwa ŚlUW trwa postępowanie administracyjne w tej sprawie.

Zespół ekspertów do spraw przebiegu Drogowej Trasy Średnicowej został powołany przez wojewodę śląskiego. W jego skład wchodzą m.in.: przedstawiciele inwestora, architekci i urbaniści z Politechniki Śląskiej, Politechniki Warszawskiej, Izby Urbanistów, przedstawiciele samorządów Zabrza i Gliwic, a także reprezentanci Stowarzyszenia Gliwiczanie dla Gliwic oraz przedstawiciele kierownictwa Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Drogowa Trasa Średnicowa stanowić będzie główne połączenie drogowe biegnące przez Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Rudę Śląską, Zabrze i Gliwice. Plan budowy śląskiej drogi powstał jeszcze 24 lata temu.


Przeczytaj także:

Obwodnicy Gliwic ciąg dalszy (2007-07-06)

Katowicka Drogowa Trasa Średnicowa (2007-06-20)

„Gliwiczanie dla Gliwic” przeciwni przebiegowi DTŚ (2007-02-13)

 


Podobne wiadomości:

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Droga S1 – trzy odcinki do 2022 roku

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~slawek 2007-12-15

sledze chistorie dyskusji o dts bo tyle tylko moge i odnosze wrazenie ze nikomu nie zalezy na rozwiazaniu problemu ukladu komunikacyjnego slaska,bo jak by tak bylo to dts by byla . Pracowano by nad modernizacja i przedluzeniem DK 88 ,by byla nastepna alternatywna trasa wschod-zachod. A4 mamy ,te trzy trazy pozwolily by w miare spokojnie przemieszczac po slasku!

~maras49 2007-07-10

DTŚ-ka w Gliwice powinna "wejść" i rozpleść się na kierunki T.Góry, Rybnik, Mikołów i inne przez zmodernizowany układ komunikacyjny miasta, natomiast z A4 powinna się połączyć przed lub za miastem w zależności od opcji (lub i przed i za). Pozdrawiam.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport