Najwyższa Izba Kontroli (NIK) negatywnie oceniła wykorzystanie w 2005 r. środków finansowych pochodzących z UE. W ramach Funduszu Spójności (FS) z planowanych 337,7 mln EUR wydano 159 mln EUR (plan zrealizowano w 47,8%). W ramach SPO-T z zaplanowanych 1 087,8 mln zł wydano 1,9 mln zł, czyli zaledwie 0,2%.
W celu lepszego wykorzystania funduszy unijnych Minister Transportu wprowadził w strukturze resortu transportu i GDDKiA zmiany organizacyjne, które mają umożliwić zwiększenie poziomu wykorzystania funduszy unijnych. W zmienionej strukturze MT tematyką unijną zajmują się departamenty: Funduszu Spójności, Funduszy Strukturalnych, Planowania Strategicznego i Polityki Transportowej, Inwestycji i Analiz Ekonomicznych, Budżetu i Finansowania oraz Kontroli, Skarg i Wniosków. Natomiast w strukturze GDDKiA utworzone zostały: Biuro Projektów Priorytetowych i Biuro Systemów Realizacji Inwestycji.
W 2006 r. w ramach SPO-T zostanie podpisanych około 15 umów o dofinansowanie realizacji projektów, refundacja wniosków beneficjentów o płatność wyniesie
około 185 mln EUR z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR). W ramach Funduszu Spójności w 2006 r. zakłada się podpisanie 21 kontraktów na realizację drogowych projektów na szacowaną łączną kwotę ok. 577 mln EUR. Do Komisji Europejskiej powinny trafić wnioski o płatności na łączną kwotę 253,6 mln EUR. Zgodnie z harmonogramami płatności dla sektora drogowego w 2006 r. planuje się wypłacenie wykonawcom kwoty 399,1 mln EUR z FS.
W obecnej perspektywie finansowej na lata 2004-2006 środki unijne mogą być wykorzystane do połowy 2008 r.
Przeczytaj także:
Ile autostrad i ekspresowych do 2013 r.? (2006-05-22)
Katastrofalny stan polskich dróg (2005-12-08)
Autostradowe zapowiedzi 2006 (2006-01-03)
Komentuj:
Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!