mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Liczba ofiar wypadków spadła o 35 procent

Liczba ofiar wypadków spadła o 35 procent

W pierwszych trzech miesiącach 2009 roku zdecydowanie poprawiło się bezpieczeństwo kierowców na głównych polskich drogach. Aż o 30 procent spadła liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na trasach objętych realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad programem „Drogi zaufania”.

Liczba ofiar wypadków spadła o 35 procent
Na najdłuższej liczącej 721 km drodze krajowej nr 8  (Kudowa-Zdrój na granicy z Czechami – Budzisko na granicy z Litwą), która jako pierwsza została włączona do programu w 2007 roku, liczba wypadków drogowych spadła o 30 proc. – ze 137 w pierwszym kwartale 2008 roku do 95 w I kwartale 2009 roku. Jeszcze dynamiczniej obniżyła się liczba ofiar śmiertelnych – o 35 proc. W pierwszych miesiącach 2008 roku zginęły na tej drodze 43 osoby, w analogicznym okresie br. 28. O 17 proc. spadła również liczba rannych – z 181 do 150.Równie wysokie spadki GDDKiA odnotowała na pozostałych drogach krajowych objętych programem (dk 1-9). Ogółem liczba ofiar śmiertelnych spadła tu również o 35 proc. – z 187 do 121, a liczba wypadków o 20 proc. – z 863 do 684.

„Drogi Zaufania” nie obejmują jeszcze całej sieci drogowej zarządzanej przez GDDKiA (w tym roku akcja jest rozszerzana na kolejne 88 dróg), ale realizacja programu na wybranych odcinkach poprawia w istotny sposób świadomość kierowców i tym samym bezpieczeństwo na wszystkich trasach w Polsce. Efektem jest obniżenie liczby zabitych z 493 w I kwartale 2008 roku do 317 w 2009 roku i liczby wypadków  z 2588 do 2017.

Obecnie Polska znajduje się w niechlubnej czołówce państw, w których na drogach ginie najwięcej osób. Średnio na 100 wypadków śmierć ponosi w naszym kraju aż 11 osób, podczas gdy we Francji czy Czechach - sześć, a w Niemczech i Austrii - zaledwie dwie. Do 2013 r. program „Drogi zaufania" przynieść ma spadek o 75 proc. liczby ofiar śmiertelnych, ginących w wypadkach na wszystkich drogach krajowych.

Program „Drogi Zaufania” powstał, by chronić życie i zdrowie użytkowników dróg krajowych. To pierwszy kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa drogowego w Polsce. Składa się przede wszystkim z prac inżynieryjnych, które mają poprawić bezpieczeństwo kierowców, pieszych i rowerzystów. W wielu miejscach wymieniana jest nawierzchnia, remontowane są zatoki autobusowe, układane są chodniki, powstają ścieżki rowerowe, montowana jest sygnalizacja świetlna. GDDKiA buduje kładki dla przechodniów, bariery ochronne oraz latarnie oświetlające przejścia dla pieszych.

Jakie konkretnie działania poprawiające bezpieczeństwo podejmuje GDDKiA? Na drodze krajowej nr 5 w Wielkopolsce przebudowane zostały dwa skrzyżowania w miejscowościach Kłoda i Rydzyna, powstała sygnalizacja świetlna, zlikwidowano zjazdy na drogę krajową między skrzyżowaniami. Na drodze krajowej nr 8 w miejscowości Poręba na Mazowszu powstało oświetlenie przejścia dla pieszych. Na drodze krajowej nr 7 w Skarżysku – Kamiennej w województwie świętokrzyskim i na drodze nr 1 w miejscowości Narkowy  w Pomorskiem zbudowano chodniki i zatoki autobusowe. W Lubuskiem na drodze nr 2 wprowadzono działania mające na celu uspokojenie ruchu – powstały wyspy spowalniające i nowe oznakowania przejścia dla pieszych na łuku drogi. W najniebezpieczniejszych miejscach dopuszczalna prędkość ograniczana jest do 50 km/h. By egzekwować ten zakaz, wzdłuż dróg krajowych instalowane są oznakowane fotoradary. W ramach „Dróg zaufania" prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych zachowań w ruchu drogowym.

Podobne wiadomości:

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Utrudnienia na DK nr 51 w Olsztynie

Polskie drogi 2016-09-15

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Rusza budowa S8 Przeszkoda – Paszków

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~myślący 2009-04-29

komentaż qaza - nic dodać, nic ująć. Tylko z tą edukacją to głos wołającego na puszczy. A szkoda...

~qaz 2009-04-29

Dobre drogi, sprawne samochody i zwykły zdrowy rozsądek. Tylko tyle i aż tyle nam potrzeba do zmiany złych statystyk. Każdy realnie oceniający stan dróg w Polsce dostrzeże poprawę ale to oczywiście zdecydowanie za mało w porównaniu z drogami naszych zachodnich sąsiadów. Auta też coraz lepsze na drogach. Tylko czy czasem nie brak nam "edukacji drogowej".?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Nowe silniki i skrzynia biegów z polskich fabryk Toyoty
Pod koniec 2018 r. w Wałbrzychu Toyota Motor Manufacturing Poland rozpocznie produkcję nowych przekładni do hybrydowych modeli Toyoty. Z kolei w 2017 i 2019 roku będą montowane nowe silniki w fabyrce w Jelczu-Laskowicach.