mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Łódzka A2 - relacja z budowy

Łódzka A2 - relacja z budowy

Przez ostatnie piętnaście lat niewiele działo się w polskiej infrastrukturze drogowej. Powstawały oczywiście kolejne projekty i plany, ale nowych dróg, zwłaszcza autostrad, jakoś nie przybywało. Ale ten okres to już historia. Teraz, żeby nadrobić te stracone 15 lat, autostrady budujemy w ... 15 miesięcy.

Łódzka A2 - relacja z budowy

Budowa łódzkiej A2 została podzielona na 3 odcinki: Dąbie – Wartkowice, Wartkowice – Emilia i Emilia – Stryków. Każdy z nich został powierzony innemu wykonawcy. Łączny koszt budowy wyniesie 153,9 mln euro. W dużej mierze A2 jest budowana ze środków unijnych - pierwsze dwa odcinki w 82% a trzeci  w 75%. Pozostałe fundusze wykłada budżet państwa.

Odcinek Dąbie – Wartkowice
Wykonawcą prac na tym 16 km odcinku jest konsorcjum firm Ferrovial Agroman S.A./ Budimex Dromex S.A. Wartość podpisanego kontraktu to ponad 44,9 mln euro. Poza budową dwóch dwupasmowych jezdni autostrady w kontrakcie przewidziano budowę ponad 30 km dróg dojazdowych, 28 obiektów mostowych oraz 2 MOPów (Miejsca Obsługi Podróżnych).

Zobacz galerię zdjęć

Najciekawszym obiektem na tym odcinku jest wiadukt autostradowy nad linią kolejową. Tylko na jego budowę wykorzystanych zostanie 309 ton konstrukcji stalowych. Na obiekcie trwają zaawansowane prace budowlane – przygotowywane są również nasypy doprowadzające do wiaduktu. W wielu miejscach ich wysokość osiągnie niemal 9 metrów. Ilość robót ziemnych na opisywanym odcinku wyniesie ponad 1.700.000 m3. Dzienne zapotrzebowanie na materiały do prac budowlanych to 5 zestawów kolejowych (po 15 60-tonowych wagonów każdy). Po wyładowaniu z pociągów materiały są  transportowane na budowane pododcinki. Łącznie na odcinku Dąbie - Wartkowice pracuje ok. 100 ciężarówek i ok. 150 szt. ciężkiego sprzętu budowlanego.

„Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych termin (koniec listopada 2005) zostanie dotrzymany” - mówi Ryszard Michalski - Inżynier Rezydent z firmy Mott MacDonald Ltd, która pełni nadzór inwestorski.

Zaawansowanie prac jest oceniane na nieco ponad 50%. Budowa wszystkich zaprojektowanych obiektów mostowych trwa. Przy wielu z nich wykonane już zostały nasypy. Trwa również budowa nawierzchni autostrady – są odcinki, gdzie prowadzone są jeszcze prace ziemne oraz odcinki, gdzie nawierzchnia autostrady czeka już na warstwę ścieralną (ta będzie nakładana na samym końcu budowy).


Odcinek Wartkowice – Emilia
Odcinek liczący 24 km będzie kosztował ponad 57,1 mln euro. Budową zajmuje się konsorcjum Budimex Dromex S.A./ Ferrovial Agroman S.A. Przez okres 15 miesięcy oprócz dwóch dwupasmowych jezdni powstanie 29 km dróg dojazdowych, 41 obiektów mostowych i 2 MOP-y (Miejsca Obsługi Podróżnych).

Zobacz galerię zdjęć

Wiele z mostów buduje się na bazie patentu tzw. „belki T”. Zastosowanie tej technologii umożliwia jednoczesną budowę mostu i pasa autostrady. Większość z obiektów mostowych na tym odcinku jest w zaawansowanym stadium budowy, przy wielu znajdują się już nasypy. W tej chwili drogi, które docelowo będą biegły przez budowane obiekty, przecinają jezdnie autostrady co uniemożliwia budowę jej nawierzchni. Przeniesienie ruchu nastąpi natychmiast po połączeniu obiektu z istniejącą infrastrukturą drogową – wówczas będzie można przystąpić do budowy brakujących odcinków jezdni A2. Najciekawszym obiektem mostowym jest wiadukt kolejowy - prace są prowadzone bez wstrzymania ruchu kolejowego, co znacznie komplikuje prace.

Nawierzchnia autostrady, podobnie jak na wszystkich odcinkach łódzkiej A2, jest jeszcze w fazie budowy. W niektórych miejscach rozpoczęto już budowę ekranów i balustrad.
Warto dodać, że kontrakt obejmuje nie tylko budowę jezdni samej autostrady, dróg dojazdowych i mostów, ale również realizację szeregu robót branżowych. Wśród nich można chociażby wymienić przebudowę linii energetycznych, budowę wewnątrzautostradowej kanalizacji teletechnicznej, budowę telekomunikacyjnych linii miejscowych i dalekosiężnych, budowę światłowodowych linii kablowych, w wielu przypadkach przebudowę kolejowej sieci trakcyjnej i roboty torowe, budowę lub przebudowę urządzeń melioracyjnych, w tym regulację i konserwację rzek, a także przebudowę sieci wodociągowej.

Odcinek Emilia – Stryków
Realizacją budowy zajmuje się konsorcjum Kirchner/ Strabag/ Mosty Łódź. Kontrakt o wartości ponad 51,8 mln euro zakłada m.in. budowę dwóch dwupasmowych jezdni autostrady o długości 18,1 km, trzech węzłów autostradowych ("Emilia", "Piątek", "Stryków II"),  2 mostów autostradowych, 2 wiaduktów autostradowych, 11 wiaduktów nad projektowaną autostradą, 1 wiaduktu drogowego, 3 przejazdów gospodarczych oraz przebudowę dróg krajowych nr 1,14,71 i drogi wojewódzkiej nr 702.

Zobacz galerię zdjęć

Na trzech zaprojektowanych węzłach trwają już zaawansowane prace drogowe – w zasadzie nawierzchnia autostrady czeka już tylko na ostatnią warstwę - ścieralną. Prace na obiektach mostowych są w różnych stadiach realizacji. Gotowy jest już łącznik autostrady A2 z drogą krajową Nr 1 poprzez węzeł Emilia – trwa właśnie budowa ronda. Przy węzłach postawione już zostały słupy oświetleniowe. Między jezdniami autostrady powstaje pas rozdziału – na nim posadzona zostanie trawa i krzewy. Wcześniej zamontowane zostaną balustrady autostradowe. Budowa ekranów i ogrodzenia autostrady została przewidziana w ostatnim etapie. MOP-y zaprojektowane na tym odcinku są niemal gotowe – przygotowane zostały drogi i słupy oświetleniowe, trwają prace wykończeniowe.


"Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nadal podtrzymuje swoje stanowisko (szeroko komentowane w prasie)  - prace przy budowie A2 zakończą się 28 listopada 2005. Taki termin został określony w podpisanych kontraktach i za takim optujemy. Uważamy że nasze stanowisko powinno dodatkowo zmotywować wykonawców do działania" – mówi Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA.

Do końca listopada pozostały już tylko 4 miesiące. Zapraszamy na nasze kolejne relacje z budowy autostrady A2.

Tematy w artykule: autostrady lodzkie autostrada A2

Podobne wiadomości:

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Komentuj:

~PPP 2006-06-28

Mamy koniec czerwca roku 2006, a autostrady oddanej do użytku nadal nie ma. Zabawnie jest czytac taki tekst po paru miesiącach.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport