mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Lubelszczyzna walczy o S17

Lubelszczyzna walczy o S17

Budowa drogi ekspresowej S17 to dla Lubelszczyzny inwestycja strategiczna, pozwalająca na rozwój całego regionu i sprawne połączenie ze stolicą i wschodnią granicą. Dlatego projekt zmian w „Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 - 2015” sugerujący odsunięcie w czasie inwestycji  wywołał  olbrzymi niepokój wśród mieszkańców tego regionu. Dokładnie chodzi o odcinek S17 Kurów-Lublin, który według nowej koncepcji resortu infrastruktury miałby powstać po 2013 roku. Biznesmeni, organizacje i mieszkańcy Lubelszczyzny zapowiadają, że będą walczyć o swoją S17. Trwa zbieranie podpisów, wkrótce, 18 stycznia planowana jest pikieta w Warszawie. W ostatnich dniach Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury złożył obietnicę - inwestycja będzie realizowana przed 2013 rokiem, a pieniądze znajdą się m.in. dzięki przesunięciu niewykorzystanych środków z realizacji inwestycji na kolei.

Lubelszczyzna walczy o S17
- Siedemnastka należy do najważniejszych inwestycji drogowych w województwach Polski Wschodniej. Ma też podstawy formalne, aby zaliczyć ją do priorytetów – zapowiedział Cezary Grabarczyk Minister infrastruktury podczas ostatniej wizyty na Lubelszczyźnie. Z kolei Grzegorz Schetyna, Marszałek Sejmu na konferencji prasowej w Lublinie zagwarantował, że droga S17 na odcinku Kurów-Lublin-Piaski będzie budowana. Marszałek przekonywał, że należy zrobić wszystko, aby tak ważna dla Polski droga powstała: „Nie zdejmujcie bilbordów, jedźcie do Warszawy, walczcie!".

To jak na razie tylko obietnice, bo ostatecznie decyzja w sprawie drogi ekspresowej S17 zapadnie dopiero wtedy, gdy zostanie przyjęta uchwała Rady Ministrów. Pozwoli ona na wpisanie projektu inwestycji do załącznika, w którym mowa o priorytetowych inwestycjach do realizacji przed 2013 rokiem. Najbliższe posiedzenie Rady Ministrów, na którym może zapaść taka decyzja odbędzie się we wtorek 18 stycznia 2011 r. Wtedy też planowana jest pikieta mieszkańców Lubelszczyzny w Warszawie.

Środki finansowe na realizację inwestycji miałby być pozyskane dzięki przesunięciu oszczędności uzyskanych na przetargach z projektów kolejowych na projekty drogowe, czyli ok. 4 mld. zł. Minister Infrastruktury głęboko w to wierzy i deklaruje, że pozytywna decyzja Komisji Europejskiej otworzy możliwości do realizacji ekspresowej trasy na Lubelszczyźnie. Decyzja co do przesunięcia środków finansowych z projektów kolejowych na drogowe może zapaść z końcem kwietnia – początkiem maja. Wtedy jak zapowiada minister Grabarczyk fundusze zostaną w pierwszej kolejności przekazane na S17.

Realizacja inwestycji – drogi ekspresowej S17 na Lubelszczyźnie zakłada, że w jej ramach planowana jest:

  •  przebudowa drogi krajowej nr 17 w celu dostosowania do parametrów drogi ekspresowej na odcinku granica woj. lubelskiego - węzeł „Sielce";
  • budowa nowego odcinka od węzła „Sielce" do węzła „Dąbrowica" (tu będzie wspólny przebieg dróg ekspresowych S12 i S17). Odcinek ten będzie zarazem obwodnicą miejscowości Kurów, Markuszów, Garbów i Jastków;
  • budowa nowego odcinka drogi od węzła „Dąbrowica" do węzła „Lubartów" (wspólny przebieg dróg ekspresowych S12, S17 i S19) jako odcinka północnej obwodnicy Lublina;
  • budowa nowego odcinka od węzła „Lubartów" do węzła „Witosa" (wspólny przebieg dróg ekspresowych S12 i S17), stanowiącego odcinek północno-wschodniej obwodnicy Lublina;
  • dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej odcinka drogi krajowej nr 17 i 12 od węzła „Witosa" do początku obwodnicy Piask;
  • dostosowanie do parametrów drogi ekspresowej odcinka drogi krajowej nr 17 na odcinku Piaski - granica państwa;
  • budowa obwodnic miejscowości: Ryki, Piaski - II etap, Fajsławice, Łopiennik, Krasnystaw (odc. Łopiennik - Krasnystaw), Krynice i Tarnawatka, Tomaszów Lubelski, Bełżec, Lubycza Królewska.

Zaznaczyć trzeba, że droga ekspresowa S17 wpisana jest na listę kluczowych projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przy czym odcinek Garwolin - Piaski znalazł się na liście podstawowej, zaś odcinek Piaski - Hrebenne - na liście rezerwowej.

Droga krajowa nr 17 relacji Warszawa - przejście graniczne w Hrebennem na odcinku ponad 161 km przebiega przez teren województwa lubelskiego i jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych. Ze względu na swoje znaczenie, jako droga E 372 włączona jest w sieć dróg międzynarodowych i przebiega w dodatkowym korytarzu transportowym Gdańsk - Warszawa - Lublin - Kowel/Lwów - Odessa/Bukareszt w sieci TEN-T.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport