mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Luźniej na czwórce

Luźniej na czwórce

Dzisiaj, 15 lipca 2005 roku udostępniono kierowcom dwie jezdnie na nowo wybudowanym odcinku drogi krajowej nr 4 pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Taka zmiana organizacji ruchu (pomimo trwającej budowy) pomoże rozładować powstające dotychczas korki oraz ułatwi podróż wybierającym się na wakacje.

Teren inwestycji aż do czasu jej zakończenia nadal pozostaje placem budowy, dlatego też kierowcy muszą zachować szczególną ostrożność z uwagi na obecność sprzętu drogowego i robotników wykonujących prace m. in. przy montażu ekranów akustycznych i oświetlenia. Zakończenie kontraktu planowane jest na wrzesień 2005 roku.

Wykonawcą prac budowlanych na zlecenie GDDKiA O/Kraków jest Joint Venture PRInż SA - Holding, w skład którego wchodzą  Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych SA - Holding z Katowic, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów SA z Tarnowa oraz MOTA-ENGIL Polska S.A. Wartość całej inwestycji, tzn. budowa wraz z wykupami, odszkodowaniami, dokumentacją, nadzorem to koszt około 100 mln złotych. 

Wykonawca rozpoczął roboty w kwietniu 2003 roku i - zgodnie z cyklem realizacji inwestycji (24 miesiące) miał zakończyć je w kwietniu 2005 roku, jednak termin zmieniono na wrzesień 2005 roku. Wynikało to z problemów z wejściem w teren na odcinku Kraków - Wieliczka na skutek wycofania udzielonego prawa do dysponowania gruntem przez 3 właścicieli.

Zakres - będącej już na ukończeniu - inwestycji obejmował wzmocnienie nawierzchni drogi krajowej nr 4 na odcinku Kraków - Targowisko (21,5 km) do obciążenia 115 kN/oś (11,5 tony na oś) oraz dobudowę drugiej (południowej) jezdni na odcinku 1,5 km pomiędzy Krakowem a Wieliczką. Droga zyskała klasę GP.
Dla poprawy bezpieczeństwa przebudowano 19 skrzyżowań, w tym 3 z sygnalizacją świetlną, 3 skanalizowanych (z wyspami i pasami dla lewoskrętów) i 6 skanalizowanych z sygnalizacją świetlną. Dzięki przebudowie skrzyżowań i budowie sygnalizacji świetlnych łatwiejsza i - przede wszystkim - bezpieczniejsza stała się komunikacja z drogami lokalnymi.

Ponadto, inwestycja objęła modernizację lub całkowitą przebudowę 20 istniejących obiektów mostowych, w tym m. in.: całkowitą rozbiórkę i budowę nowego mostu na rzece Serafie w Wieliczce, całkowitą rozbiórkę i budowę dwóch wiaduktów oraz budowę dwóch nowych kładek pieszo - jezdnych w Sułkowie i w Brzeziu.

Zadanie modernizacji drogi krajowej nr 4 na trasie Kraków - Tarnów podzielono na dwa etapy I/ Kraków - Targowisko i II/ Targowisko - Tarnów. Zakończono już postępowanie przetargowe dla II etapu, jego wyniki zatwierdził prezes Urzędu Zamówień Publicznych, a po akceptacji Ministra Infrastruktury umowa z wykonawcą zostanie podpisana.

Po zakończeniu realizacji obydwu etapów inwestycji, z końcem 2006 roku, trasa Kraków - Tarnów stanie się o wiele bardziej komfortowa i bezpieczna. Dodajmy, że nie będzie to droga szybkiego ruchu, lecz droga ogólnie dostępna, przechodząca przez centra miejscowości (co wiąże się z ograniczeniem prędkości), z której korzystają piesi. Dla ruchu tranzytowego od 2006 roku będzie budowana autostrada Kraków - Tarnów i to na nią za kilka lat powinien przenieść się cały ruch tranzytowy jadący dalej na wschód, zwłaszcza ciężki.

Tematy w artykule: malopolskie droga nr 4

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat A4Go

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat...

Polskie drogi 2016-07-01

Autostrada A4 - wymieniają nawierzchnię

Autostrada A4 - wymieniają nawierzchnię

Polskie drogi 2016-06-09

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport