mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad

Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad

Z ostatniego raportu Najwyższej Izby  Kontroli wynika, że nieudolne działania Ministerstwa Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie zarządzania autostradami naraziły Skarb Państwa na wielomilionowe straty. Ministerstwo Infrastruktury nie zgadza się z negatywną oceną działalności Ministra  oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w okresie objętym kontrolą przez NIK.

Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad
Minister Infrastruktury w specjalnym piśmie skierowanym do Najwyższej Izby Kontroli podważa wyniki kontroli NIK. Ministerstwo podkreśla, że  budowa i eksploatacja autostrad płatnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, w kontraktach obowiązujących co najmniej w okresach 30 letnich wymaga zachowania równowagi  pomiędzy decyzjami podejmowanymi doraźnie a decyzjami, które mają zachować trwałość stosunków umownych w pełnym okresie kontraktowym i muszą uwzględniać nie tylko skutki natychmiastowe ale i długofalowe, które mogą powstać lub ujawnić się po kilku latach od podjęcia danej decyzji. Istotnym przykładem w tej kwestii jest przykład autostrady płatnej A2, gdzie decyzje finansowe podejmowane przez stronę publiczną muszą w sposób kompleksowy rozważyć  zarówno ryzyko zasadności roszczeń Skarbu Państwa, ich wpływu  na bieżący standing finansowy spółki i jej zdolność do spłacania kredytów jak również ryzyko uruchomienia w przyszłości gwarancji Skarbu Państwa. Doraźne decyzje i spektakularne działania nie mogą narażać Skarbu Państwa na daleko większe wydatki i ryzyka niż korzyści z nich wynikające.

Ponadto, tak  w przypadku autostrady A2, jak i w przypadku autostrady A4, nietrafne i ryzykowne jest wyjściowe założenie NIK, że wejście przez Skarb Państwa w spór arbitrażowy w każdym przypadku zakończyłoby się wydaniem korzystnego orzeczenia dla strony publicznej (pomija się w takim przypadku długotrwałość procedur, koszty postępowania, argumentację strony przeciwnej, i w konsekwencji trudno przewidywalne rozstrzygniecie sporu.). Podobnie, nieuzasadnione jest łączenie normalnym związkiem przyczynowo skutkowym faktu podjęcia negocjacji ze stroną prywatną z potencjalną szkodą dla Skarbu Państwa, którą NIK próbuje zarzucić.

Według resortu infrastruktury wniosek NIK wynika z fragmentarycznej oceny stanu faktycznego i przyjęcia nieadekwatnych założeń w toku kontroli prawidłowości działań podejmowanych przez kontrolowane instytucje.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 78 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 132 900 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Rusza wymiana nawierzchni na A4 - będą korki

Rusza wymiana nawierzchni na A4 - będą korki

Polskie drogi 2017-09-07

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Polskie drogi 2017-09-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Opel Insignia GSi - powrót do korzeni
Niemiecki producent zapowiada powrót do stosowanego kiedyś oznaczenia GSi na usportowionych wersjach modeli. Pierwszym samochodem z tej serii jest nowy Opel Insignia, który zadebiutuje podczas salonu we Frankfurcie.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic