mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad

Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad

Z ostatniego raportu Najwyższej Izby  Kontroli wynika, że nieudolne działania Ministerstwa Infrastruktury i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w zakresie zarządzania autostradami naraziły Skarb Państwa na wielomilionowe straty. Ministerstwo Infrastruktury nie zgadza się z negatywną oceną działalności Ministra  oraz Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad w okresie objętym kontrolą przez NIK.

Ministerstwo Infrastruktury odrzuca zarzuty NIK w sprawie autostrad
Minister Infrastruktury w specjalnym piśmie skierowanym do Najwyższej Izby Kontroli podważa wyniki kontroli NIK. Ministerstwo podkreśla, że  budowa i eksploatacja autostrad płatnych w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego, w kontraktach obowiązujących co najmniej w okresach 30 letnich wymaga zachowania równowagi  pomiędzy decyzjami podejmowanymi doraźnie a decyzjami, które mają zachować trwałość stosunków umownych w pełnym okresie kontraktowym i muszą uwzględniać nie tylko skutki natychmiastowe ale i długofalowe, które mogą powstać lub ujawnić się po kilku latach od podjęcia danej decyzji. Istotnym przykładem w tej kwestii jest przykład autostrady płatnej A2, gdzie decyzje finansowe podejmowane przez stronę publiczną muszą w sposób kompleksowy rozważyć  zarówno ryzyko zasadności roszczeń Skarbu Państwa, ich wpływu  na bieżący standing finansowy spółki i jej zdolność do spłacania kredytów jak również ryzyko uruchomienia w przyszłości gwarancji Skarbu Państwa. Doraźne decyzje i spektakularne działania nie mogą narażać Skarbu Państwa na daleko większe wydatki i ryzyka niż korzyści z nich wynikające.

Ponadto, tak  w przypadku autostrady A2, jak i w przypadku autostrady A4, nietrafne i ryzykowne jest wyjściowe założenie NIK, że wejście przez Skarb Państwa w spór arbitrażowy w każdym przypadku zakończyłoby się wydaniem korzystnego orzeczenia dla strony publicznej (pomija się w takim przypadku długotrwałość procedur, koszty postępowania, argumentację strony przeciwnej, i w konsekwencji trudno przewidywalne rozstrzygniecie sporu.). Podobnie, nieuzasadnione jest łączenie normalnym związkiem przyczynowo skutkowym faktu podjęcia negocjacji ze stroną prywatną z potencjalną szkodą dla Skarbu Państwa, którą NIK próbuje zarzucić.

Według resortu infrastruktury wniosek NIK wynika z fragmentarycznej oceny stanu faktycznego i przyjęcia nieadekwatnych założeń w toku kontroli prawidłowości działań podejmowanych przez kontrolowane instytucje.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

A4 Złotoryja - Legnica - ograniczenia w ruchu

Polskie drogi 2017-01-16

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne!

Polskie drogi 2016-12-21

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Rusza pierwszy wirtualny garaż dla kierowców
Kilka dni temu uruchomiono pierwszy wirtualny garaż dla posiadaczy motocykli i samochodów. Serwis iMoto skupia w jednym miejscu wszystkie informacje i usługi związanie z utrzymaniem i serwisowaniem pojazdu, a także zapewnia przydatne porady i rozrywkę fanom motoryzacji w bardzo przystępny sposób.