mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Most na Wiśle pod Grudziądzem - największy obiekt północnej A1

Most na Wiśle pod Grudziądzem - największy obiekt północnej A1

Na całym koncesyjnym odcinku autostrady A1 będzie w sumie ponad 150 obiektów mostowych, ale żaden z nich nie jest tak duży i tak trudny do zrealizowania, jak most na Wiśle pod Grudziądzem, projektowo zwany obiektem mostowym MA-91. Most pod Grudziądzem poprowadzi ruch samochodowy przez Wisłę nad terenami zalewowymi oraz drogami lokalnymi na obu brzegach rzeki. Będzie to najdłuższa tego typu konstrukcja w Polsce. Całkowita długość obiektu, liczona w osiach skrajnych podpór, wyniesie 1 954 metry.

Most na Wiśle pod Grudziądzem - największy obiekt północnej A1

Pierwszą koncepcję przeprawy mostowej pod Grudziądzem opracował Transprojekt Gdański w roku 1997. Projekt ten przewidywał budowę mostu w dwóch wariantach konstrukcyjnych. Pierwszy z nich zakładał budowę mostu o ustroju niosącym stalowym zespolonym z żelbetową płytą jezdni, natomiast wariant drugi dotyczył mostu o konstrukcji wantowej, zawieszonej na dwóch wysokich pylonach w kształcie litery A. Prace projektowe prowadzone przez GDDKiA w latach 2006/7 zweryfikowały wstępne koncepcje i założenia. Projekt budowlany został opracowany tylko dla wariantu drugiego, tj. mostu wantowego z pylonami o zamienionych w stosunku do projektu wstępnego rozwiązaniach konstrukcyjnych pylonów.
Konstrukcja mostu wantowego nie została jednak zaakceptowana przez organizacje ekologiczne, głównie Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków. Uwzględniając postulaty ornitologów, GDDKiA oraz GTC uzgodniły zmianę konstrukcji mostu z wantowej na most płaski wieloprzęsłowy. W projekcie architektoniczno-budowlanym zaproponowano rozwiązania konstrukcyjne, podobne do koncepcji alternatywnego wariantu opisanego w projekcie wstępnym. Prace nad projektem budowlanym ostatecznego wariantu mostu rozpoczęto w lipcu 2008 roku. Do współpracy zaproszeni zostali projektanci z Polski, Niemiec i Szwajcarii. Głównym projektantem obiektu jest Piotr Wanecki, który zaprojektował m.in. most Milenijny we Wrocławiu i Zwierzyniecki w Krakowie. Generalnym wykonawcą mostu jest Skanska – NDI.

Konstrukcja mostu będzie zbudowana z trzech części, tj. mostu nurtowego nad głównym korytem Wisły i dwóch estakad dojazdowych po obu stronach rzeki. Most główny o długości 400 metrów składa się z trzech przęseł. Główne przęsło nurtowe będzie miało rozpiętość 180 metrów, długość dwóch przęseł skrajnych wyniesie 110 metrów. Płyta nośna mostu głównego opierać się będzie na dwóch podporach w korycie rzeki i po jednej podporze w każdym obszarze zalewowym. Długość północnej estakady najazdowej wyniesie 994,9 m (21 przęseł), południowej natomiast 562,9 m (12 przęseł). Budowa oraz rozpiętość przęseł obu estakad są identyczne. Płyta nośna estakad opierać się będzie na betonowych podporach dwusłupowych w kształcie prostokąta.

Założenia konstrukcyjne mostu zdefiniowały technologię jego wykonania i podział budowy mostu na trzy części. Most główny zostanie wykonany w technologii wspornikowej (betonowania nawisowego), natomiast estakady dojazdowe będą wykonane w kierunku od przyczółków do mostu głównego.

 

 

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~knurosław 2010-08-01

2 jezdnie trzypasmowe+awaryjny-ale tylko dwa pay będą uzywane...cała infrastruktura północnego odcinka A1 jest przygotowana na 3 pasy

~Jotgie 2010-07-30

Chciałbym jeszcze wiedzieć, czy jezdnie na moście będą "przyszłościowe" tzn. 3-4 pasowe?

~rzeczny 2010-07-30

jaki jest przeswit tego mostu? nie ma tego w informacji

~stary sąsiad 2010-07-29

Rzeczywiście będzie wielki,ale...? W Toruniu niedługo rusza budowa mostu w "ciągu" nowej jedynki [DK1]. Który dłuższy? Nie wiem,ale na pewno wielkości porównywalne. Budowa toruńskiego most - wraz z rozjazdami,tunelem... będzie bardziej skomplikowana.Warto przyjrzeć się temu "obiektowi" - polecam. W każdym bądź razie "grudziądzki" w ciągu autostrady A1 na pewno będzie największy.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport