mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Most przez Wisłę w Kwidzynie powstanie pół roku później

Most przez Wisłę w Kwidzynie powstanie pół roku później

Budowa mostu przez Wisłę w Kwidzynie zakończy się kilka miesięcy później niż zakładał harmonogram (grudzień 2012 r.). Spółka Budimex, z uwagi na złe warunki pogodowe złożyła do GDDKiA wniosek o przesunięcie terminu ukończenia inwestycji. Most wraz z dojazdami powinien powstać do połowy tego roku. Nowa przeprawa mostowa przez rzekę Wisłę, z dojazdami stanowi nowy przebieg drogi krajowej nr 90. Będzie to najdłuższy most typu extradosed w Europie i jeden z największych na świecie.

Most przez Wisłę w Kwidzynie powstanie pół roku później

- Prace koncentrują się na 808-metrowym moście przez Wisłę. Obecnie trwa montaż pierwszych want do pylonów, co jest znaczącym momentem w czasie budowy. Po wykonaniu wszystkich want i ich obciążeniu będzie można przystąpić do demontażu tymczasowych podpór oraz prac wykończeniowych na moście. Zakończenie prac na obiekcie i oddanie go do ruchu – uwzględniając warunki zimowe – przewidziano na połowę 2013 roku – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

- W lutym  w zakresie prac drogowych prowadzone są prace wykończeniowe takie jak montaż znaków, barier ochronnych, większość podstawowych prac została zakończona. Trwają także prace wykończeniowe na małych obiektach mostowych większość podstawowych prac została zakończona. Z kolei na głównym obiekcie wykonywane jest podwieszenie (montaż want na jednym z pylonów) aktualnie montowana jest 5 wanta , trwa montaż desek gzymsowych, prace związane z czyszczeniem płyt pomostu i wnętrza skrzynki, demontaż platform i wózków rusztowaniowych – wymienia wykonawca prac, firma Budimex.

Przypomnijmy: inwestycja obejmuje budowę przeprawy mostowej przez rzekę Wisłę na nowym przebiegu drogi krajowej nr 90 wraz z dojazdami koło Kwidzyna. Nowo budowana droga klasy GP połączy drogę krajową nr 1 (zachodni brzeg Wisły – dojazd do autostrady A1) z droga krajowa Nr 55 (wschodni brzeg Wisły – dojazd do Kwidzyna). W ramach inwestycji oprócz mostu przez Wisłę powstają m. in. estakady dojazdowe na międzywalu, mosty na Liwie i Strudze Młyńskiej oraz przepusty i przejścia dla zwierząt. Łącznie nowa droga będzie miała prawie 12 km długości. Koszt inwestycji wynosi około 362 mln zł.

Po wybudowaniu, przy rozpiętościach głównych przęseł 2x204m oraz długości całkowitej – 808,5m., obiekt będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie. Najdłuższy dotychczas obiekt w Europie (o rozpiętości przęsła 140 m i długości całkowitej 526 m) wybudowany został w Szwajcarii - Most Sunniberg. W 2001 roku wybudowano w Japonii obiekt stanowiący szczytowe osiągnięcie w mostach typu extradosed zarówno pod względem rozpiętości, konstrukcji, jak i technologii wykonania. Mosty nad rzeką Ibi i Kiso posiadają rekordowe rozpiętości przęseł wynoszące odpowiednio 271,5 m i 275 m oraz szerokość pomostu 33 m.

Most typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) jest dążeniem konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania. To nowy układ nośny łączący ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów. Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe.

 

 

Komentuj:

~realista 2013-02-22

W czerwcu 2012 r. przepływjąc promem przez Wisłę i oglądając z dala budowę, założyłem się ze szwagrem o 2000 zł, że most na pewno nie będzie oddany w terminie t.j. w grudniu 2012 r. Zakład wygrałem. Czy ktoś może mi wskazać ukończenie w terminie w ostatnich latach jakiejkolwiek większej inwestycji drogowej? Takich nie ma. Permanentne oddawanie wszystkich gotowych inwestycji z opóźnieniem w stosunku do deklarowanej i podpisanej daty w kontrakcie stało się polską specjalnością. Najczęstsze są śmieszne tłumaczenia, że w zimie jest zimno, pada śnieg, w lecie gorąco i pada deszcz itd, itd, itd, itd, itd........................

~GD 2013-02-21

W KWIDZYNIE!!!! Nie w Kwidzyniu... Tak jak nie mówi się w dupiu tylko w d..pie...

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport