mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak wygląda realizacja koncesyjnego systemu budowy autostrad w Polsce. Wyniki raportu są zatrważające.

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK stwierdziła, że przedstawiciele resortu transportu i GDDKiA działali niegospodarnie, nierzetelnie oraz z naruszeniem przepisów prawa. Zastrzeżenia budzi m.in. sposób i skala refundacji koncesjonariuszom kosztów przejazdów ciężarówek płatnymi odcinkami autostrad, a także gwarancje odszkodowań dla koncesjonariuszy w przypadku takich zmian polskiego prawa, które mogłyby dotknąć spółki eksploatujące autostrady.

Zdaniem NIK, umowy koncesyjne podpisane w 1997 roku ze spółkami Autostrada Wielkopolska i Stalexport były niekorzystne dla Skarbu Państwa. Dodatkowo podpisanie w październiku 2005 r. aneksy i załączniki do umów na budowę i eksploatację autostrad A-2 i A-4 pogłębiły i utrwaliły istniejące już niekorzystne dla interesu publicznego, relacje określone w umowach koncesyjnych. Na podstawie zapisów w aneksach strumień pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego trafia do prywatnych koncesjonariuszy zamiast na budowę i poprawę sieci drogowej. "Postanowienia te w powiązaniu z obowiązywaniem zasady wypłat rekompensat przez cały okres realizacji umów koncesyjnych doprowadziły do powstania zobowiązań po stronie Skarbu Państwa w całym okresie obowiązywania koncesji, tj. odpowiednio w przypadku autostrady A2 do 2037 r., zaś w przypadku autostrady A4 do 2027 r. Zobowiązania te szacowane są na około 22 mld zł. Źródłem wypłat są zaś środki KFD, którego podstawowym celem jest finansowanie budowy i utrzymania dróg" - informuje NIK.

NIK krytycznie podsumował także, realizacje zobowiązań umownych przez spółkę Stalexport - koncesjonariusza A4. Koncesjonariusz A4 nie wywiązywał się z obowiązków określonych umową w zakresie zapewnienia finansowania, wykonania robót budowlanych, bieżącego utrzymania autostrady oraz prowadzenia przez niego ruchu na autostradzie zgodnie z obowiązującym projektem jego organizacji. NIK ustaliła m.in., że wykonane prace - w tym podjęcie robót na tylko 9 obiektach mostowych spośród 53 planowanych do remontu, wybudowanie tylko 2,3 km ekranów akustycznych zamiast planowanych 16,6 km (tj. 14%) i 9 z 16 przejazdów awaryjnych - nie zapewniły właściwego bezpieczeństwa ruchu na autostradzie. Nie zostały w ogóle podjęte m.in. prace nad poprawą odwodnienia autostrady i ochroną wód - oczyszczania ścieków. Wpłynęło to zasadniczo na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na koncesjonowanym odcinku autostrady. Wniosek: opłaty pobierane od kierowców są nielegalnie, gdyż autostrada na odcinku Katowice - Kraków nie spełnia wymogów autostrady płatnej. Wina leży także po stronie ministerstwa transportu i GDDKiA, które w badanym okresie nie kontrolowały należycie realizacji zobowiązań i akceptowały działania koncesjonariusza niezgodne z treścią umowy, co pozwoliło koncesjonariuszowi na prowadzenie rozliczeń finansowych niezgodnie z umową i prawem. NIK oszacowała, że m.in. z tego względu rzeczywiste przychody netto z opłat za przejazd i dzierżawę majątku autostradowego, określone przez koncesjonariusza na 383,4 mln zł, nie są wiarygodne i w świetle ustaleń kontroli mogą być zaniżone o co najmniej 20,6 mln zł.

Przeczytaj także:

Stracona dekada autostrady A1 (2006-06-09)

Wiadoma-niewiadoma A2 (2006-06-05)

Autostrady tańsze pod państwowym okiem (2006-03-02)

Utrudnienia na A4 (2006-06-28)

 


 


Podobne wiadomości:

Najważniejsze inwestycje drogowe 2016

Najważniejsze inwestycje drogowe 2016

Polskie drogi 2016-01-05

Znana lista wierzytelności w sprawie Alpine Bau

Znana lista wierzytelności w sprawie Alpine...

Polskie drogi 2015-03-17

Komentuj:

~Frodo 2006-10-05

Brawo NIK! Jeżdżę często A4 i też uważam że opłaty za tą autostradę to złodziejstwo - 13 zł za 50 km średnio utrzymanej drogi. Mam nadzieję że Stalexport straci koncesję a cena autostrady zostanie znacząco obniżona.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
ŁATWIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK
Zastanawiałeś się kiedyś co zrobić, aby zakup nowego samochodu był mniej odczuwalny dla rodzinnego budżetu? Sprawdź nowego Citroëna C3 Aircross, który dostępny jest w nowoczesnej formie finansowania Citroën SimplyDrive.