mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak wygląda realizacja koncesyjnego systemu budowy autostrad w Polsce. Wyniki raportu są zatrważające.

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK stwierdziła, że przedstawiciele resortu transportu i GDDKiA działali niegospodarnie, nierzetelnie oraz z naruszeniem przepisów prawa. Zastrzeżenia budzi m.in. sposób i skala refundacji koncesjonariuszom kosztów przejazdów ciężarówek płatnymi odcinkami autostrad, a także gwarancje odszkodowań dla koncesjonariuszy w przypadku takich zmian polskiego prawa, które mogłyby dotknąć spółki eksploatujące autostrady.

Zdaniem NIK, umowy koncesyjne podpisane w 1997 roku ze spółkami Autostrada Wielkopolska i Stalexport były niekorzystne dla Skarbu Państwa. Dodatkowo podpisanie w październiku 2005 r. aneksy i załączniki do umów na budowę i eksploatację autostrad A-2 i A-4 pogłębiły i utrwaliły istniejące już niekorzystne dla interesu publicznego, relacje określone w umowach koncesyjnych. Na podstawie zapisów w aneksach strumień pieniędzy z Krajowego Funduszu Drogowego trafia do prywatnych koncesjonariuszy zamiast na budowę i poprawę sieci drogowej. "Postanowienia te w powiązaniu z obowiązywaniem zasady wypłat rekompensat przez cały okres realizacji umów koncesyjnych doprowadziły do powstania zobowiązań po stronie Skarbu Państwa w całym okresie obowiązywania koncesji, tj. odpowiednio w przypadku autostrady A2 do 2037 r., zaś w przypadku autostrady A4 do 2027 r. Zobowiązania te szacowane są na około 22 mld zł. Źródłem wypłat są zaś środki KFD, którego podstawowym celem jest finansowanie budowy i utrzymania dróg" - informuje NIK.

NIK krytycznie podsumował także, realizacje zobowiązań umownych przez spółkę Stalexport - koncesjonariusza A4. Koncesjonariusz A4 nie wywiązywał się z obowiązków określonych umową w zakresie zapewnienia finansowania, wykonania robót budowlanych, bieżącego utrzymania autostrady oraz prowadzenia przez niego ruchu na autostradzie zgodnie z obowiązującym projektem jego organizacji. NIK ustaliła m.in., że wykonane prace - w tym podjęcie robót na tylko 9 obiektach mostowych spośród 53 planowanych do remontu, wybudowanie tylko 2,3 km ekranów akustycznych zamiast planowanych 16,6 km (tj. 14%) i 9 z 16 przejazdów awaryjnych - nie zapewniły właściwego bezpieczeństwa ruchu na autostradzie. Nie zostały w ogóle podjęte m.in. prace nad poprawą odwodnienia autostrady i ochroną wód - oczyszczania ścieków. Wpłynęło to zasadniczo na obniżenie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego na koncesjonowanym odcinku autostrady. Wniosek: opłaty pobierane od kierowców są nielegalnie, gdyż autostrada na odcinku Katowice - Kraków nie spełnia wymogów autostrady płatnej. Wina leży także po stronie ministerstwa transportu i GDDKiA, które w badanym okresie nie kontrolowały należycie realizacji zobowiązań i akceptowały działania koncesjonariusza niezgodne z treścią umowy, co pozwoliło koncesjonariuszowi na prowadzenie rozliczeń finansowych niezgodnie z umową i prawem. NIK oszacowała, że m.in. z tego względu rzeczywiste przychody netto z opłat za przejazd i dzierżawę majątku autostradowego, określone przez koncesjonariusza na 383,4 mln zł, nie są wiarygodne i w świetle ustaleń kontroli mogą być zaniżone o co najmniej 20,6 mln zł.

Przeczytaj także:

Stracona dekada autostrady A1 (2006-06-09)

Wiadoma-niewiadoma A2 (2006-06-05)

Autostrady tańsze pod państwowym okiem (2006-03-02)

Utrudnienia na A4 (2006-06-28)

 


 


Podobne wiadomości:

Najważniejsze inwestycje drogowe 2016

Najważniejsze inwestycje drogowe 2016

Polskie drogi 2016-01-05

Drogowe inwestycje w 2015 roku

Drogowe inwestycje w 2015 roku

Polskie drogi 2015-04-22

Komentuj:

~Frodo 2006-10-05

Brawo NIK! Jeżdżę często A4 i też uważam że opłaty za tą autostradę to złodziejstwo - 13 zł za 50 km średnio utrzymanej drogi. Mam nadzieję że Stalexport straci koncesję a cena autostrady zostanie znacząco obniżona.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport