mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK krytykuje przygotowania do budowy S8

NIK krytykuje przygotowania do budowy S8

Najwyższa Izba Kontroli opublikowała wyniki kontroli, która dotyczyła przygotowań do realizacji inwestycji związanej z budową drogi ekspresowej S8 na terenie województwa łódzkiego. Niestety kontrolerzy mocno skrytykowali działania prowadzone przez GDDKiA.

NIK krytykuje przygotowania do budowy S8
NIK skontrolowała, jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydaje publiczne pieniądze na budowę 183 km odcinka drogi ekspresowej S8 w województwie łódzkim. Oceniono także prawidłowość planowania przebiegu S8. Kontrola została przeprowadzona na wniosek Komisji Finansów Publicznych Sejmu RP.
 
Izba negatywnie oceniła decyzje kolejnych ministrów, nadzorujących problematykę transportu i infrastruktury (B. Liberadzki, E. Morawski, T. Syryjczyk,, T. Widzyk, M. Pol, K.Opawski, J.Polaczek, C.Grabarczyk). Kolejne rządy, w latach 1993-2007, wyznaczały przebieg S8 z Warszawy do Wrocławia przez Łódź. Było to sprzeczne z nakreślonym w umowie międzynarodowej ratyfikowanej przez Polskę w 1985 roku, a następnie w traktacie akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej, przebiegiem międzynarodowej trasy E67, która miała prowadzić przez Piotrków Trybunalski. Wymienieni ministrowie podtrzymywali to sprzeczne rozwiązanie, co może skutkować utratą dofinansowania tej inwestycji z Funduszu Spójności. Nie wyklucza to równocześnie szansy dofinansowania odcinka S8 z Europejskiego Funduszu Regionalnego, jednak to źródło finansowania może dać Polsce mniej pieniędzy (o 760 mln zł).

Według ustaleń NIK, wyznaczenie przebiegu drogi ekspresowej S8 przez Łódź w rozporządzeniach Rady Ministrów oraz w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012, nie zostało oparte na wynikach odpowiednich analiz technicznych, środowiskowych, czy ekonomicznych. Nie ma więc dowodów na to, że przebieg S8 przez Łódź byłby z tych punktów widzenia najlepszy. Pełnych analiz w tym zakresie nie posiadała także GDDKiA, choć przedstawiała ona ministrom propozycje przeprowadzenia S8 zgodne z siecią transeuropejską.

Sama GDDKiA nie przygotowała dostatecznie tej inwestycji, ponieważ prowadzone przez dyrekcję prace studialne nad wyborem wariantu kierunkowego przebiegu drogi na odcinku Walichnowy – autostrada A1 trwały bardzo długo. Brakowało też procedur regulujących m.in. kolejność prowadzenia stosownych analiz. Ponadto na odcinku pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim, a granicą województwa łódzkiego i mazowieckiego znacznie wydłużył się proces uzyskiwania decyzji o lokalizacji drogi. Do czasu zakończenia kontroli nie było ostatecznych decyzji dotyczących lokalizacji S8 na tym odcinku. Wpłynęło na to m.in. nieprzestrzeganie ustawowych terminów rozpatrywania skarg na wydane decyzje administracyjne. Ponadto brakowało dokumentacji projektowej oraz decyzji administracyjnych, stanowiących podstawę do wykupu nieruchomości i faktycznego rozpoczęcia budowy S8. Stało się to powodem niewielkiego wykorzystania środków przeznaczonych na prace związane z budową tej trasy. Istnieje uzasadniona obawa, że nie zostaną dotrzymane terminy oddania do użytku odcinka Piotrków Trybunalski – granica województwa łódzkiego i mazowieckiego, czyli przed Euro 2012.

Kontrolerzy NIK uznali za konieczne ustalenie zasad, regulujących wybór najlepszej lokalizacji drogi i kolejności opracowywania analiz. Ponadto NIK zwróciła się do Ministra Infrastruktury o rozważenie celowości przeanalizowania przebiegu S8 na odcinku Wachlinowy – autostrada A1, z uwzględnieniem wszystkich skutków finansowych i możliwości wykorzystania środków UE, w szczególności tych pochodzących z Funduszu Spójności. Minister uznał, że wobec znacznego zaawansowania negocjacji w sprawie budowy autostrad A1 i A2 oraz powiązania drogi ekspresowej S8 z autostradą A1 ponowne przeanalizowanie wariantów przebiegu tej drogi jest obecnie nieuzasadnione.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

S10 Bydgoszcz – Toruń: ponowny przetarg

Polskie drogi 2016-08-26

Komentuj:

~LOL 2009-01-30

Zakrzyknijmy razem - NIECH ZWYCIĘZY S8 PRZEZ GDAŃSK

~Alfista 2009-01-22

S-8 racjonalna jest tylko przez Bełchatów, a Łodzi docelowo jest potrzebny łącznik S-14 w stronę Wrocławia... i będzie OK.

~JOTEK 2009-01-22

A może tak obydwie trasy, to dodatkowo niewiele km. Łódż potrzebuje łącznika do S-14

~Kostuch 2009-01-22

Ta debata o S8 już raz była. Podtrzymuję w dalszym ciągu tę opinię, że najlepsze rozwiązanie jest przeprowadzenie S8 od Walichnowej do Piotrkowa tzn. przez Wieluń i Bełchatów. Kto to był aż tak przytomny i rozgarnięty, żeby S8 przeprowadzić prosto przez Łódź. Jeszcze przeklną mieszkańcy z Łodzi to liche i lipne rozwiązanie, bo to będzie większy hałas, wiecej smrodów i toksyn ze spalin dla nich samych tzn. mieszkańcow, jeśli rzeczywiście pójdzie S8 prosto przez Łódź. Niech politycy lepiej nie wtrącają się zbytnio w te sprawy, z którymi lepiej sobie poradzą fachowcy, bo to tylko wywołują niepotrzebne zamieszanie i też czynią sporo zbędnych utrudnień. Wy z Łodzi nie pozwólcie na to, tylko przez Piotrków !

~kombi 2009-01-22

Spokojnie. Jestem Lodzianinem i uwazam ze jak sie pociagnie s8 przez Lodz to : Po pierwsze skumulujemy ruch i tak pewnie na zapchanej A2: Pn- Wawa, Ld-Wawa, tranzyt wsch- zach. dodatkowo z ruchem Wroclaw -Wawa. Po drugie jaki ma sens budowania dluzszego wariantu trasy s8 po to by korzystajac z autostrady A1 ponownie nadlozyc by powrocic na slad s8. Po trzecie jak tranzyt pojedzie s8 przez Piotrkow to automatycznie odciazy trasy przez Zd. W czy Sdz. Kochani spojrzmy na mape i przemyslmy sprawe w skali kraju, a okaze sie, ze decyzja za warantem Pt okaze sie pozyteczna rowniez na skale lokalna. Pozdrawiam

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport