mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK : lubelskie i podkarpackie drogi niebezpieczne dla życia

NIK : lubelskie i podkarpackie drogi niebezpieczne dla życia

Wyeksploatowane drogi i mosty w województwie lubelskim i podkarpackim stanowią realne zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi. Zły stan techniczny nawierzchni, niewłaściwa organizacja ruchu, brak podstawowych oznaczeń - to tylko niektóre z zarzutów NIK wobec zarządców dróg.

NIK : lubelskie i podkarpackie drogi niebezpieczne dla życia
NIK przeprowadziła kontrole w 12 zarządach dróg, by sprawdzić, jak w latach 2007-2009 (I półrocze) wywiązywały się z realizacji zadań w zakresie zapewniania bezpieczeństwa ruchu drogowego. Skala stwierdzonych nieprawidłowości dała podstawę do wydania oceny negatywnej.

Stan dróg w województwach lubelskim i podkarpackim

Ponad 40 proc. dróg i 75 proc. mostów na wschodzie i południowym wschodzie Polski jest w złym stanie technicznym. Nawierzchnia dróg jest nierówna, popękana, pokryta garbami i łatami po naprawach oraz licznymi koleinami. Szerokość jezdni i poboczy jest znacznie mniejsza od wymaganej. W jeszcze gorszym stanie są mosty. Na wielu z nich ze względu na zły stan techniczny wprowadzano ograniczenia nośności, dopuszczalnej prędkości oraz zawężano pasy ruchu.

Organizacja ruchu na drogach


Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa na drogach jest zła organizacja ruchu. W czasie kontroli okazało się, że na skrzyżowaniach niejednokrotnie brakowało podstawowych znaków (m.in. znaków „ustąp pierwszeństwa”). Spośród istniejących część jest zdewastowana. Zdarzało się, że na łukach dróg nie było słupków, które ułatwiają kierowcom orientację. Na drogach wojewódzkich kontrolerzy stwierdzili braki linii krawędziowych. W dodatku przydrożna zieleń często zasłaniała znaki drogowe i ograniczała widoczność na zakrętach.

Niebezpieczne remonty


Gdy na drodze przeprowadzano remont, z bezpieczeństwem było jeszcze gorzej. W miejscu wykonywania prac modernizacyjnych kontrolerzy stwierdzili braki znaków i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (m.in.: zapór, lamp oświetleniowych i tablic z napisami ostrzegającymi o przeprowadzanych pracach). Zastosowana sygnalizacja świetlna nie zawsze była dostosowywana do rzeczywistego natężenia ruchu. Zarządcy dróg nie decydowali się na przeprowadzanie remontów w systemie wielozmianowym oraz w dni wolne od pracy, pomimo że zmniejszyłoby to utrudnienia dla użytkowników dróg.

Zarządcy zapominają o kontrolach

Kontrole okresowe stanu technicznego dróg i mostów są podstawowym mechanizmem identyfikującym zagrożenia. Prawo zobowiązuje zarządców do okresowych kontroli raz na rok i bardziej szczegółowych raz na pięć lat. W czterech zarządach nie przeprowadzono kontroli rocznych dróg, a w siedmiu zarządach pięcioletnich. Kontrolom tym nie poddano również 160 obiektów mostowych. Dodatkowo zdarzało się, że kontrole prowadziły osoby nieposiadające wymaganych uprawnień budowlanych i ważnych zaświadczeń.

Niewystarczające środki na utrzymanie dróg

Podstawową przyczyną złego stanu dróg i mostów było przeznaczanie przez zarządy niewystarczających środków na ich utrzymanie. Potrzeby finansowe w 2009 r. oszacowano na ok. 6 mld zł. W latach 2007-2008 wydano zaś na te cele jedynie 666 mln zł.

Kontrolerzy NIK zwrócili uwagę, że zarządy niezbyt aktywnie starały się o pozyskanie dodatkowych środków finansowych na drogi. Tylko trzy na dwanaście skontrolowanych zarządów korzystało ze środków pochodzących z Programu Gambit 2005, służących dofinansowaniu przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Światowe Dni Młodzieży – utrudnienia w ruchu

Światowe Dni Młodzieży – utrudnienia w ruchu

Polskie drogi 2016-07-28

Komentuj:

~infrastruktura - znak gospodarnosci lub jej braku 2010-07-12

Bezradnosc rzadu i jego niekompetencja jest wrecz razaca w kwestii infrastruktury. Chcac np. jechac z Krakowa do Krosna lub Sanoka, (ok.200km) potrzeba ok.5 godzin. W ktorym drugim panstwie ekonomia kraju moglaby sobie pozwolic na takie straty w czasie, a podobno czas to pieniadz. Tu nalezaloby wyliczyc straty, ktore ponosi budzet panstwa, a on zasilany jest tez z naszych podatkow. Tylko bogate panstwo moze sobie pozwolic na takie marnotrawstwo. Ktos powiedzial: nie jestem na tyle bogaty, aby sobie pozwolic na nieinwestowanie.

~Z Lublina 2010-07-10

W województwie Lubelskim w "sprawie" budowy nowych dróg to tylko "obiecanki cacanki". Tak potrzebna droga S 17 do Warszawy powstanie chyba w 2050 roku. O innych tj. S 12 , S 19 i DK 74 nie warto nawet wspominać. Tzw. "posłowie z Lubelszczyzny to miernoty, nic nie robią w tej sprawie. Nic diwnego, żeMieszkańcy Lubelszcyzny tak głosowali - ciekawe czy rząd Rzeczpospolitej Polski zrobi "coś" dla poprawy bezpieczństwa i ochrony życia swoich Obywateli na drogach Lubelszczyzny?

~mar 2010-07-10

Od lat nie tylko na wschodzie Polski ale w wielu regionach całego kraju dochodzi do masy strasznych wypadków z winy szarżujących i wyprzedzających na "trzeciego" kierowców albo przede wszystkim z winy fatalnych dróg! Kraj UE XXI wieku a wciąż nie ma pełnej podstawowej choćby sieci autostrad, dróg ekspresowych! Nie mówiąc już o przyjaznej i szybkiej kolei !! Już drogi ekspresowe bardzo wiele by dały i polepszyły jazdę po Polsce. Autostrady nasze mają za gęsto ustawione bramki. Aż tak nie ma w krajach, w których się płaci, żeby się zatrzymywać co 40 km tylko przynajmniej co 80, 100 km. Polacy mają mało autostrad i dużo płatne. Wypadki też może powodować masa rozpraszających i czasem zasłaniających znaki drogowe reklam, bilbordów i tych świecących diod (co za nachalna i nieładna moda), zwłaszcza bliżej miast, np. Warszawy (np.Marki). W państwach Europy są głównie inf. o punktach obsługi, parkingach, zabytkach, turystyce, kulturze itp. U nas przychodzi zwiedzać niszczejące niestety zabytki za to coraz częściej oglądamy miszmasz jaskrawych reklam i komercyjnych świecidełek.

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport