mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK o EURO 2012: największe zaniedbania przy modernizacji infrastruktury drogowej

NIK o EURO 2012: największe zaniedbania przy modernizacji infrastruktury drogowej

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła jak wyglądają przygotowania Polski do organizacji finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012.W swoim raporcie NIK stwierdza, że największe zaniedbania występują w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej.  Nie zostały zrealizowane plany przedstawione UEFA w 2006 i 2007 jak tez zakładane w latach kolejnych. Corocznie zmieniany i ograniczany był, w związku z niezapewnieniem finansowania i opóźnieniami w realizacji, zakres zadań. Brakuje też skutecznego nadzoru nad terminową realizacją zadań inwestycyjnych.

NIK o EURO 2012: największe zaniedbania przy modernizacji infrastruktury drogowej

Do sygnalizowanych w poprzednich raportach NIK (z 2009 i 2010 roku) problemów z budową dróg dołączyły kolejne. Nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4), i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne (jeden odcinek na drodze ekspresowej S2, dwa odcinki na drodze ekspresowej S8/S7, jeden odcinek na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzy odcinki na drodze ekspresowej S5). Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostaną także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5.  Zagrożone nieoddaniem do użytku przed mistrzostwami są też dwa odcinki na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km. Kontrolą objęty był okres do końca 2010 roku. Dlatego nie uwzględnia informacji o wycofaniu się chińskiej firmy z budowy autostrady A2. NIK zapowiada, że wkrótce rozpocznie kolejną kontrolę przygotowań do EURO 2012 sprawdzając m.in. przetarg i przebieg budowy odcinków na autostradzie A2 realizowanych przez chińską firmę Covec.

O problemach z budową autostrad na Euro 2012 pisaliśmy wcześniej:

Wybudowanie autostrad na Euro 2012 okazało się nierealne

 W opinii NIK brakuje  też skutecznego nadzoru Ministra Infrastruktury i Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad nad terminową realizacją zadań inwestycyjnych związanych z przygotowaniami do Euro 2012.

NIK zaleca analizę oraz modyfikację przyjętych priorytetów w zakresie infrastruktury drogowej tak by możliwe były połączenia między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem. Z uwagi na brak realizacji dróg ekspresowych S5 i S8 przed Euro 2012 trzeba usprawnić połączenia kolejowe między tymi miastami.

Kibice mogą mieć kłopoty z przemieszczaniem się również w obrębie samych miast-gospodarzy. We wszystkich czterech aglomeracjach NIK stwierdziła opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim. Np. w Gdańsku spośród sześciu przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., tylko dwa zostaną ukończone na czas, natomiast cztery spółka odda do użytku już po mistrzostwach - w tym kluczowe połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk oraz wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.

Inwestecyje na drogach miast-gospodarzy

W Gdańsku realizowane są prace przy budowie trasy W-Z łączącej centrum miasta z Obwodnicą Zachodnią Trójmiasta, trwa budowa Trasy Słowackiego łączącej lotnisko z miastem.

W Poznaniu między innymi realizowana jest przebudowa ul. Bukowskiej od planowanego skrzyżowania z III ramą komunikacyjną (ul. Prosta) do granicy miasta. Realizowana jest także obwodnica do autostrady A2.

We Wrocławiu trwają prace między innymi przy budowie infrastruktury drogowej w otoczeniu stadionu (zakończenie inwestycji połowa 2011 roku) oraz oddano do ruchu I i II etap połączenia obwodnicy śródmiejskiej z portem lotniczym, a także etap północnej obwodnicy śródmiejskiej.

W Warszawie między innymi trwają roboty budowlane w zakresie połączenia kolejowego Lotniska Chopina z centrum miasta. Ponadto, do użytku oddano odcinek drogi ekspresowej S8 w Warszawie od ul. Armii Krajowej (węzła Powązkowska) do miejscowości Mory. Powstaje także Most Północny, remontowana jest oczyszczalnia ścieków Czajka.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 77 100 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.
Audi A4
Audi A4
Cena podstawowa już od: 131 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: kombi-5dr. sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Co z trasą S6 na Pomorzu?

Polskie drogi 2016-12-06

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja benzynowa

S8 Łódź - Wieluń - działa pierwsza stacja...

Polskie drogi 2016-12-06

Komentuj:

~chychak 2011-06-09

masz racje, tyle ze na Euro ich brak będzie najbardziej odczuwalny i będzie największy wstyd na całą Europę, no i gdyby nie to Euro to pewno połowa z tych inwestycji nie byłaby w ogóle rozpoczęta

piotronk22 2011-06-08

Chyba was już wszystkich przegrzało! Wszędzie tylko \'drogi na EURO\" , \"dla ułatwienia przemieszczania się kibiców\"... A ja myślałem, że te drogi buduje się dla nas, polskich kierowców i na wiele lat, anie te 2 tygodnie!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport