mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK o drogach samorządowych

NIK o drogach samorządowych

Drogi samorządowe - wojewódzkie, powiatowe i gminne to najbardziej zdegradowana i niedoceniana, a jednocześnie największa część infrastruktury drogowej. Stanowią prawie 95% sieci dróg publicznych w Polsce. NIK ustaliła, że drogi samorządowe znajdujące się w dobrym i zadowalającym stanie technicznym stanowią niewielki zaledwie 29% sieci dróg tych kategorii.

Na podstawie przeprowadzonej kontroli NIK stwierdziła, że problemy drogownictwa nie są traktowane przez samorządy priorytetowo. Taka ocena wynika nie tylko z faktu ciągłego niedofinansowania dróg samorządowych, ale też z braku kompetentnej i fachowej kadry pracującej w zarządach dróg.

NIK ustaliła, że drogi samorządowe znajdujące się w dobrym i zadowalającym stanie technicznym stanowią niewielki, bo wynoszący zaledwie 29% sieci dróg tych kategorii. Przeważają drogi o złym stanie technicznym, który był przyczyną ograniczeń eksploatacyjnych, a pośrednio obniżał bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Jednocześnie, jak wynika z ustaleń kontroli, potrzeby finansowe w zakresie drogownictwa w zbadanych podmiotach zostały - w kontrolowanym okresie - zaspokojone jedynie w 20%. Zarządy dróg wnioskując o środki finansowe kierowały się raczej możliwościami budżetów samorządowych niż faktycznymi potrzebami drogownictwa. Na 2005 r. samorządy zaplanowały przeciętnie wyższe o 60% nakłady na drogownictwo, ale było to głównie wynikiem pozyskania środków pomocowych UE w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Uruchomienie środków pomocowych stworzyło drogownictwu ogromną, dotychczas niewystępującą, szansę znaczącej poprawy stanu technicznego sieci drogowej. Jednakże z kontroli wynika, że samorządy jeszcze nie nauczyły się korzystać z tej pomocy.

NIK stwierdziła, że tylko połowa skontrolowanych zarządów dróg wykorzystała możliwości pozyskania środków pomocowych, zarówno przed jak i po wejściu Polski do UE. Pozostałe, czyli 18 samorządów nie podjęły starań o pomoc, albo dlatego, że nie miały środków własnych lub wobec braku środków unijnych lub wobec słabości merytorycznej wniosków, które zostały odrzucone.

Wyniki kontroli wykazały ponadto, że w połowie skontrolowanych samorządów ujawniono nierzetelne kontrole stanu technicznego dróg oraz to, że przeprowadzali je ludzie nie posiadających uprawnień budowlanych, co było niezgodne z przepisami Prawa budowlanego. Część samorządów, w kontrolowanym okresie, nie wykonała zaplanowanych zadań drogowych, i to zadań o dużej wartości.

Przeczytaj także:

NIK: Ile kosztują polskie autostrady? (2006-10-03)

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia (2006-09-08)

Znowelizowane (2006-05-20)

Coraz większy ruch na drogach (2006-04-03)

 


Podobne wiadomości:

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

Polskie drogi 2006-10-03

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia

Polskie drogi 2006-09-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Volvo XC60 - pierwsze teasery
Volvo XC60 - pierwsze teasery
To będzie jedna z najważniejszych premier tego sezonu. Nie tylko globalnie, ale również pod kątem polskiego rynku. Model XC60 jest najpopularniejszym modelem Volvo, mimo że ma już swoje lata. Dlatego przyszedł czas na kolejną odsłonę, a tymczasem producent podgrzewa atmosferę przed premierą.