mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > NIK o drogach samorządowych

NIK o drogach samorządowych

Drogi samorządowe - wojewódzkie, powiatowe i gminne to najbardziej zdegradowana i niedoceniana, a jednocześnie największa część infrastruktury drogowej. Stanowią prawie 95% sieci dróg publicznych w Polsce. NIK ustaliła, że drogi samorządowe znajdujące się w dobrym i zadowalającym stanie technicznym stanowią niewielki zaledwie 29% sieci dróg tych kategorii.

Na podstawie przeprowadzonej kontroli NIK stwierdziła, że problemy drogownictwa nie są traktowane przez samorządy priorytetowo. Taka ocena wynika nie tylko z faktu ciągłego niedofinansowania dróg samorządowych, ale też z braku kompetentnej i fachowej kadry pracującej w zarządach dróg.

NIK ustaliła, że drogi samorządowe znajdujące się w dobrym i zadowalającym stanie technicznym stanowią niewielki, bo wynoszący zaledwie 29% sieci dróg tych kategorii. Przeważają drogi o złym stanie technicznym, który był przyczyną ograniczeń eksploatacyjnych, a pośrednio obniżał bezpieczeństwo ruchu drogowego.

Jednocześnie, jak wynika z ustaleń kontroli, potrzeby finansowe w zakresie drogownictwa w zbadanych podmiotach zostały - w kontrolowanym okresie - zaspokojone jedynie w 20%. Zarządy dróg wnioskując o środki finansowe kierowały się raczej możliwościami budżetów samorządowych niż faktycznymi potrzebami drogownictwa. Na 2005 r. samorządy zaplanowały przeciętnie wyższe o 60% nakłady na drogownictwo, ale było to głównie wynikiem pozyskania środków pomocowych UE w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i Sektorowego Programu Operacyjnego Transport. Uruchomienie środków pomocowych stworzyło drogownictwu ogromną, dotychczas niewystępującą, szansę znaczącej poprawy stanu technicznego sieci drogowej. Jednakże z kontroli wynika, że samorządy jeszcze nie nauczyły się korzystać z tej pomocy.

NIK stwierdziła, że tylko połowa skontrolowanych zarządów dróg wykorzystała możliwości pozyskania środków pomocowych, zarówno przed jak i po wejściu Polski do UE. Pozostałe, czyli 18 samorządów nie podjęły starań o pomoc, albo dlatego, że nie miały środków własnych lub wobec braku środków unijnych lub wobec słabości merytorycznej wniosków, które zostały odrzucone.

Wyniki kontroli wykazały ponadto, że w połowie skontrolowanych samorządów ujawniono nierzetelne kontrole stanu technicznego dróg oraz to, że przeprowadzali je ludzie nie posiadających uprawnień budowlanych, co było niezgodne z przepisami Prawa budowlanego. Część samorządów, w kontrolowanym okresie, nie wykonała zaplanowanych zadań drogowych, i to zadań o dużej wartości.

Przeczytaj także:

NIK: Ile kosztują polskie autostrady? (2006-10-03)

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia (2006-09-08)

Znowelizowane (2006-05-20)

Coraz większy ruch na drogach (2006-04-03)

 


Podobne wiadomości:

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

NIK: Ile kosztują polskie autostrady?

Polskie drogi 2006-10-03

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia

Gospodarz dla wschodniej obwodnicy Wrocławia

Polskie drogi 2006-09-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport