mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Najdłuższy most typu extradosed w Europie otwarty

Najdłuższy most typu extradosed w Europie otwarty

Kierowcy mogą już korzystać z przeprawy na Wiśle w Kwidzynie. To jeden z najdłuższych mostów typu extradosed na świecie – ponad 800 m, gdzie długość przęsła ma 204 m. Nowy most w Kwidzynie połączy oba brzegi Wisły, zapewni szybki i bezpieczny przejazd między drogami krajowymi nr 55 i 91. Dzięki przeprawie, Kwidzyn zyska połączenie przez drogę krajową nr 91 i wojewódzką 231 z autostradą A1.

Najdłuższy most typu extradosed w Europie otwarty
Nowy most połączy dwa duże regiony województwa pomorskiego – Kociewie z Powiślem. Dotychczas w pobliżu funkcjonowała jedynie przeprawa promowa, której funkcjonowanie było ograniczone ze względów pogodowo-hydrologicznych. Niewielki prom rozpoczynał kursowanie w końcu kwietnia, a kończył w końcu października. Ograniczenie tego pływania był zbyt niski lub zbyt wysoki stan wody. W przypadku zawieszenie kursowania promu kierowcy musieli nadkładać drogi kilkadziesiąt kilometrów przez mosty w Grudziądzu lub Knybawie.
 

Co to jest most sprężony typu extradosed? Polski most w światowej czołówce.

Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m.
 
Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów.
 
Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.
 
Różnice pomiędzy innymi typami mostów: ustrój nośny (extradosed) jest „delikatniejszy” niż belkowy, mniej masywny, a pylony około 1/3 niższe niż w wantowym.

Na moście w Kwidzynie miało miejsce pierwsze zastosowanie w Polsce betonu o zwiększonej wytrzymałości B-80. Cały ustrój nośny mostu został wykonany z tego materiału. Na moście zastosowano 54 wanty, każda z nich ma 75 cięgien, a jedno cięgno składa się 7 drutów. Najdłuższe z want mają po ok. 100 m długości.
 
Jak informuje GDDKiA (na podstawie dostepnych zestawień) most w Kwidzynie ma piąte miejsce na świecie i pierwsze w Europie, jeśli chodzi o długość przęsła a to jest najistotniejszy parametr.

Most w zgodzie  z naturą

Most jest przykładem harmonijnego wkomponowania obiektu infrastruktury drogowej w chronione obszary, w tym przypadku Doliny Dolnej Wisły, niezwykle cenne przyrodniczo.

Podczas realizacji tego projektu miała miejsce jedna z pierwszych udanych kompensacji przyrodniczych, realizowanych dla obszarów Natura 2000 w Polsce. Jest przywoływana jako przykład zakończonej sukcesem realizacji. Od kwietnia do września na Wiśle poniżej inwestycji stają dwie barki wypełnione piaskiem, urozmaicone fragmentami konarów drzew, jako miejsce lęgowe rybitw: białoczelnej i rzecznej. W 2010 r. jeszcze przed rozpoczęciem budowy, w czasie powodzi, te barki stanowiły jedyne miejsce lęgowe tych gatunków ptaków w Dolinie Dolnej Wisły. Można powiedzieć, że w tym trudnym czasie dla rybitw były „barkami Noego”.
 
Długa historia przepraw pod Kwidzynem
Pierwszym mostem był most kolejowo-drogowy w Opaleniu wybudowany w latach 1905-1909 na linii Myślice-Szlachta. Ze względu na zmianę granic po 1918 r. stracił kompletnie znaczenie, ponieważ Wisła stanowiła granicę między Polską a Niemcami (Prusami Wschodnimi). Po roku 1925 most został rozebrany, jego dwa przęsła zostały wykorzystane jako most w Koninie a pozostałe zostały przeniesione do Torunia (w ciągu obecnej drogi krajowej nr 91). W czasie II wojny światowej Niemcy odbudowali most w konstrukcji drewnianej. Przez długi czas filary mostu opaleńskiego miały być wykorzystane w przypadku wojny do budowy tymczasowej przeprawy kolejowej.

Most próbował zbudować samorząd województwa pomorskiego, ale ze względów finansowych został wykupiony grunt i sporządzony projekt. Prace nabrały przyspieszenia po przekwalifikowaniu dotychczasowej drogi wojewódzkiej na drogę krajową nr 90 w dniu 01.01.2006 r. Ze względu na zmienione przepisy i parametry drogi krajowej został sporządzony nowy projekt mostu a jego budowa rozpoczęła się we wrześniu 2010 roku.
Tematy w artykule: pomorskie most

Podobne wiadomości:

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy. Kiedy pojadą nim kierowcy?

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku gotowy....

Polskie drogi 2015-12-22

S6 z Ustronia sięgnie po Koszalin

S6 z Ustronia sięgnie po Koszalin

Polskie drogi 2015-11-04

Komentuj:

~romek 2013-08-05

Autor artykuliku wyraznie unika pokazania kosztu budowy mostu .Dziwnie to brzmi kiedy mówi sie o oszczednosciach w ustroju zelbetowym przez pocienienie jego przekroju ale jednoczesnie zastosowano beton B80 tworządcy głowna belke nośną.Zastanawiający jest sposób montazu mostu nad głownym nurtem rzeki oraz montaz słupów nosnych do których podczepino głowne liny nośne. Kształt tej konstrukcji stalowej z rozchyleniem słupów na zewnatrz powoduje znaczne siły gnace w dolnej czesci słupów prawdopodobnie zastosowano znaczna ilość stali o wyskiej wytrzymałosci .Fundament w postaci betonowego filara jak i połaczenie czesci stalowej z betonową wymagało sporo zachodu.Ponadto marka betonu B80 swadczy o bardzo wysokich napręzeniach przyjetych w obliczeniach cio zle wrózy stabilnosci tej konstrukcji w perspektywie 50 letniej eksploatacji .Most w Mszanie jest przykładem przerostu formy mostu nad jego trwałoscia i prostotą.Działanie to powoduje powstanie nadmiernych kosztów budowy aksceptowanych przez urzędników państwowych w GDDKiA.Podobna konstrukcje próbowano ozenic GTC przy budowie mostu w Nowych Marzach przez Wisłę .Jednak przytomnosc grupy biznesowej w tej firmie wyeliminowała powstały juz projekt mostu wantowego którego koszt wynosił ok 2x klasycznej konstrukcji zelbetowej

~tomi 2013-08-04

Most otwarty a zdjęcie z komputera!

~Victor 2013-07-31

coś podobnego jak w Mszanej ?

~lekki 2013-07-31

czyli most połączył czy połączy.....?nkierowcy mogą czy będą mogli........?ndziwnie się czyta ten tekst

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport