mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Najdroższy odcinek A4

Najdroższy odcinek A4

Pod koniec stycznia 2005 r zakończony został jeden z najtrudniejszych i najdroższych etapów w budowie autostrady A-4. Oddany do użytkowania odcinek A-4 Chorzów Batory - Gliwice Sośnica liczy około 16 km.

Najdroższy odcinek A4

25 stycznia 2005 roku oddany został nowy odcinek autostrady A-4 Chorzów Batory - Gliwice Sośnica.  Odcinek liczy dokładnie 15,7 km a jego budowa pochłonęła 134,5 mln euro - co daje ponad 34 mln zł za kilometr. Jak wynika z opinii Śląskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach  jest to najdroższy, jak dotychczas, odcinek autostradowy w skali kraju.

Wysokie koszty spowodowane były istnieniem szkód wynikających z eksploatacji górniczej na terenie wyznaczonej trasy. Istniejące szkody wymagały dokładnego zabezpieczenia lub usunięcia, przykładem jest chociażby zdarzenie z końca ubiegłego roku, gdy nagłe opadnięcie gruntu spowodowało uszkodzenia na 800 metrowym fragmencie nasypu, niszcząc tym samym geometrię jezdni. W sumie wyłożenie ostatniej warstwy nawierzchni przesunięte zostało na wiosnę tego roku.

Czas trwania przedsięwzięcia wyniósł około 2,5 roku i obejmował dwa kontrakty. Wykonawcą odcinka węzeł Batorego - węzeł Wirek, o długości 6,2 km, była Spółka JV PRInż S.A. - Holding SKANSKA WPRD. Natomiast budową węzła Wirek - Sośnica, mierzącego 9,5 km zajmowała się Spółka JV STRABAG KIRCHNER.

W ramach podpisanej umowy wykonane zostały m.in. dwie jezdnie po trzy pasy ruchu z pasami awaryjnymi w każdym kierunku, zbudowano dwa węzły drogowe WIREK w Rudzie Śląskiej i WSPÓLNA w Zabrzu, w obrębie którego powstał także Obwód Utrzymania Autostrady "Kończyce". Wybudowanych zostało również 17 obiektów mostowych o łącznej długości 1320 m bieżących. Dla ochrony terenów zabudowy mieszkaniowej postawiono 8,4 km ekranów akustycznych. Ponadto dla odprowadzenia wód odpadowych z autostrady wybudowano 26 separatorów oraz 8 przepompowni z rurociągami tłocznymi i zbiornikami retencyjnymi oraz przebudowano urządzenia infrastruktury w zakresie kanalizacji, gazociągów, magistrali wodociągowej, linii energetycznych i telekomunikacyjnych o łącznej długości 150 km.

Budowa tego odcinka rozpoczęła się w kwietniu 2002 roku na terenie wielkich aglomeracji katowickich: Rudy Śląskiej, Zabrza i Gliwic. Oddany odcinek A-4 to olbrzymia szansa dla województwa śląskiego na przyciągnięcie nowych inwestorów oraz poprawę sytuacji gospodarczej regionu! Na dzień dzisiejszy łączna długość autostrady na trasie Kraków - Gliwice Sośnica wynosi 90 km. Aby móc swobodnie przejechać z Wrocławia do Krakowa musimy jeszcze poczekać do października 2005 r., kiedy to zakończona zostanie budowa 19 km fragmentu drogi na odcinku Sośnica - Kleszczów.

 

Tematy w artykule: autostrady slaskie autostrada A4

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport