mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Największa budowa Europy

Największa budowa Europy

Na 103 km odcinku pomiędzy Koninem a Łodzią trwa budowa autostrady A2. To największy w tej chwili plac budowy na Starym Kontynencie. Zakończenie prac budowlanych przewidziano na koniec 2005 r.

Największa budowa Europy

Wielka inwestycja

Przez okres piętnastu miesięcy dwa konsorcja wykonawcze muszą łącznie wybudować 45,6 km autostrady oraz wykonać 67,15 km dróg zbiorczych i 16,37 km dróg poprzecznych. Harmonogram obejmuje także 3 wiadukty autostradowe, 6 mostów autostradowych, 25 wiaduktów drogowych, 4 mosty drogowe, 4 przejazdy gospodarcze, 2 wiadukty ekologiczne (przejścia dla zwierząt), 1 kładkę dla pieszych, 6 miejsc obsługi podróżnych oraz 1 obwód utrzymania autostrady. Na całej długości wielkopolskiego odcinka trwają bardzo zaawansowane prace budowlane.

TU znajdziesz pełną galerię: A2 - Największa budowa Europy

Dwa odcinki

Budowa "poznańskiej" A2 została podzielona na dwa odcinki: Konin-Koło i Koło-Dąbie.

Pierwszy z nich, o długości 27,5 km jest wykonywany przez Konsorcjum Strabag AG / Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A. na podstawie kontraktu zawartego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wartości prawie 83 mln Euro. Kontraktowy termin realizacji wyznaczono na 26 listopada 2005 roku. Autorem projektu jest konsorcjum Transprojekt Gdański sp. z o.o. / Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o.

Odcinek ten biegnie przez zalesione, pagórkowate treny gmin Stare Miasto, Krzymów, Władysławów i Kościelec położonych wzdłuż dotychczasowej DK2, od jej południowej strony. Autostrada dostępna będzie poprzez dwa węzły: Modła i Żdżary.  Jadąc autostradą podróżni będą mogli korzystać z miejsc postoju i wypoczynku (tzw. MOP - miejsce obsługi podróżnych) usytuowanych niedaleko wsi Kuny i Leonia.

Ponadto przewidziano budowę ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 6 km. Wzdłuż autostrady istniejące drzewostany zostaną dogęszczone poprzez nasadzenie ponad 58 tysięcy drzew i krzewów, natomiast w samym pasie autostradowym i na MOP-ach posadzonych zostanie ponad 180 tysięcy nowych drzew i krzewów.

TU zobacz pełną galerię: A2 - Odcinek Konin-Koło

Projekt autostrady uwzględnia odpowiednie zabezpieczenia, które powinny zminimalizować negatywny wpływ autostrady na środowisko naturalne. Trzy z zaprojektowanych obiektów mostowych (dwa wiadukty ekologiczne i jeden wiadukt w ciągu autostrady) będą umożliwiały dzikim zwierzętom przechodzenie nad lub pod autostradą.
Nowatorskim rozwiązaniem jest wykorzystanie konstrukcji z odpowiednio wzmocnionej blachy falistej (widoczne na zdjęciach). Tak przygotowane "rury" (dwie główne na każdą z nitek autostrady i dwie boczne, na drogi pomocnicze) zostaną zasypane i następnie zabezpieczone i zalesione.
Na odcinku Konin-Koło wykonanych zostanie 16 przepustów dla drobnych zwierząt.

TU zobacz pełną galerię: A2 - Nowatorskie konstrukcje

Drugi odcinek, Koło-Dąbie, o długości 18,2 km jest realizowany przez Konsorcjum Strabag AG/ Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A. / Hermann Kirchner GmbH & Co.KG Bauunternehmung na podstawie kontraktu zawartego z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad o wartości prawie 88 mln Euro. Kontraktowy termin realizacji wyznaczono na 26 listopada 2005 roku. Trasa tego odcinka została poprowadzona przez podmokłe obszary doliny Warty i Neru na terenie gmin Kościelec, Brudzew, Dąbie nad Nerem i Uniejów. Bardzo wysoki poziom wód gruntowych oraz występowanie gruntów słabonośnych wymusiły zaprojetowanie autostrady na nasypie. Wykonawca zamiast zaproponowanej w dokumentacji projektowej tradycyjnej wymiany gruntu zaproponował metodę tzw. mikrowybuchów. Jest to nowatorska metoda wzmacniania gruntów poprzez podziemne wybuchy, którą stosuje się po raz pierwszy w kraju na tak wielką skalę. Na słabonośnym terenie wwierca się otwory do poziomu gruntu nośnego - czasem nawet do 10 m. głębokości. Do tak przygotowanych otworów wprowadzane są ładunki wybuchowe. Eksplozja powoduje, że słabe grunty zostają utwardzone, a powstały lej uzupełniany jest już właściwym podkładem. Wwierty prowadzone są na siatce w odstępach 5 m.

W kilku przypadkach, ażeby ułatwić prace inżynieryjne, zmienione zostały pierwotne koryta rzek - dopływów Warty i Neru.

Na omawianym odcinku przewidziano budowę 18 przepustów dla drobnych zwierząt i nasadzenie ponad 47 tysięcy drzew i krzewów. Dodatkowo zaprojektowano budowę 4 km ekranów akustycznych oraz wymianę stolarki okiennej w niektórych, wcześniej zakwalifikowanych - budynkach.

TU zobacz pełna galerię: A2 - Odcinek Koło-Dąbie

Mosty i wiadukty

Łącznie na wielkopolskim odcinku A2 przewidziano 45 obiektów mostowych. Na wszystkich trwają prace budowlane, wiele konstrukcji jest już na etapie ok. 60% realizacji

Na zdjęciach widać przygotowania do wylewki betonu na jednym z wiaduktów autostradowych w ciągu drogi gminnej. Po wylewce pozostaną jedynie prace wykończeniowe. Ponadto, do istniejącego obiektu podprowadzone zostaną nasypy i doprowadzone zostaną połączenia z drogą gminną.

Niedaleko wsi Łęka i Police zlokalizowano miejsca obsługi podróżnych (tzw. MOP-y), które połączone będą kładką dla pieszych nad autostradą o ciekawej stalowej konstrukcji łukowej z podwieszanym żelbetowym pomostem. Kolejne MOP-y (jadąc w kierunku wschodnim) będą znajdowały się w okolicy wsi Sobótka i Cichmiana.  Dla miejscowych użytkowników gruntów przewidziano przejazdy gospodarcze.

Obiekty mostowe nad rzekami i ciekami wodnymi zaprojektowano w taki sposób, aby umożliwić zwierzętom swobodne przemieszczanie się pod obiektami wzdłuż dolin rzecznych.

TU zobacz galerię: A2 - Mosty i wiadukty

Jednym z większych obiektów mostowych jest przeprawa przez Wartę. Na zdjęciach widoczne są podpory, na których umieszczone zostaną konstrukcje stalowe. Dolinę Warty z obu stron ograniczają wały przeciwpowodziowe. Warta jest tu częściowo uregulowana, a jej koryto ma zmienną szerokość. W celu poprawienia warunków przepływu rzeki (szczególnie w okresie wysokiego stanu wody) przewiduje się oczyszczenie i uporządkowanie koryta i terenów zalewowych oraz umocnienie dna i brzegów rzeki.

Tu zobacz pełną galerię: A2 - Most na Warcie

Nawierzchnia

Pierwszym etapem budowy nawierzchni autostrady jest odpowiednie przygotowanie nasypów i umocnień podstawy korpusu drogowego. Łącznie zaplanowano wykonanie 2,3 mln3 wykopów i 4,9 mln3 nasypów. W kolejnym etapie przygotowane zostają warstwa mrozoodporna i podbudowy z gruntu stabilizowanego cementem oraz z kruszywa stabilizowanego mechanicznie. Na tak przygotowane podłoża wstępne nakładana jest trójwarstwowa właściwa nawierzchnia bitumiczna (przewidziano zużycie niemal 900 tys. Mg mieszanek mineralno-bitumicznych). Na 500 metrowym odcinku wielkopolskiej A2 wykonana została nawierzchnia próbna. Na zamieszczonych zdjęciach widoczne są nawierty testowe. Badania laboratoryjne pozwolą oszacować, czy zastosowane zostały odpowiednie mieszanki bitumiczne i czy spełnione zostały wymogi kontraktu. W przypadku oceny negatywnej, nawierzchnia próbna zostanie zamieszczona ponownie i testy zostaną powtórzone.

TU zobacz pełną galerię: A2 - Nawierzchnia

Sprzęt

To, co przykuło naszą szczególną uwagę to rozmach inwestycji. Na całym realizowanym odcinku nie sposób znaleźć miejsce, w którym nic się nie dzieje. Wszędzie pracują ekipy budowlane (łączne zatrudnienie to kilka tysięcy osób), wszędzie widać setki pojazdów i urządzeń. Największe wrażenie zrobiła na nas wywrotka Volvo A35 D, nazywana pieszczotliwie przez pracujących na A2 "krokodylkiem". Tylko użycie pojazdów specjalnych umożliwia realizację inwestycji - w przeciwieństwie do przebudowywanych aktualnie A4 czy A18, budowa wielkopolskiego odcinka A2 realizowana jest po zupełnie nowym śladzie, niemal w szczerym polu, bez istniejącej infrastruktury.

TU zobacz pełną galerię: A2 - Pojazdy budowlane

Już wkrótce zapraszamy na sprawozdanie z budowy A2 na odcinku Dąbie - Stryków.

Specjalne podziękowania za udzieloną pomoc dla Pani Katarzyny Wieczorek i  Pana Adama Chmielewskiego z poznańskiego oddziału GDDKiA.


Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Rząd ma nowy plan na drogi ekspresowe

Rząd ma nowy plan na drogi ekspresowe

Polskie drogi 2016-05-20

Komentuj:

~Jacek 2006-07-27

Co to jest za jednostka miary mln3 w akapicie "Nawierzchnia"?

~wolf 2006-07-04

no to powodzenia bo dlugie bedziesz mial te praktyki-103 kilometry:)

~Mariusz - WAT 2006-05-28

A pomyslec ze od 10 lipca bede uczestniczyl w najwiekszej budowie Europy - praktyki 2006

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport