mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Największa estakada już na swoim miejscu

Największa estakada już na swoim miejscu

Z początkiem kwietnia br. zakończono nasuwanie estakady (lewej nitki) w ciągu nowobudowanej autostrady A1 na odcinku Maciejów – Sośnica. To największa estakada na Śląsku - prawie 900-metrowy odcinek o całkowitej wadze 35 000 ton. Odcinek autostrady A1 Maciejów-Sośnica ma być gotowy w drugiej połowie 2011 roku.

Największa estakada już na swoim miejscu
Estakada ta o długości 1662 m, przekracza drogę krajową nr 88, rzekę Bytomkę, ulicę Chorzowską oraz tory kolejowe (w sumie 14 torów) oraz dwutorową linię tramwajową w Gliwicach. Estakada składa się z dwóch równoległych obiektów, każdy zaprojektowany jako trzypasowy z pasem awaryjnym. Wzdłuż dzieli się na 4 odcinki dylatacyjne oznaczone numerami E1, E2, E3 i E4.  Środkowe odcinki, tj. E2 i E3, na czas wysuwania, ze względów technologicznych, połączono w jeden odcinek o długości 870 m (połączenie za pomocą prętów sprężających). Godne uwagi jest techniczne rozwiązanie dla prawie 900-metrowego odcinka o całkowitej wadze 35 000 ton. Jest to drugi, najdłuższy nasuwany odcinek w Polsce, ale wagowo i objętościowo pierwszy, a czwarty w Europie, m.in. za znanym wiaduktem Millau we Francji. Nasuwanie konstrukcji nad torami PKP przebiegało bez ograniczeń w ruchu kolejowym, bez wyłączeń sieci trakcyjnej, tak samo jak w przypadku nasuwania nad trasą komunikacji miejskiej, nie występowała konieczność wprowadzania ograniczeń w ruchu.



Pierwszy segment estakady zabetonowano w marcu 2010 roku, 7 kwietnia 2011 roku nasunięto gotowe części estakady na miejsce. Budowę prowadzono w systemie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu.

Konstrukcję nośną obiektu tworzy sprężona żelbetowa skrzynka o wysokości 2,40 m, standardowa rozpiętość przęseł wynosi 45 m, obiekt został wzniesiony przy wykorzystaniu mieszanki betonowej B-60, nasuwania odbywały się po tymczasowych łożyskach ślizgowych. W operacji nasuwania użyto 400 i 600 – tonowych siłowników.

Odcinek autostrady A-1 Maciejów-Sośnica budowany jest przez konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav, Eurovia i PRDiM Kędzierzyn Koźle kosztem 1 097 mln zł. Inwestycja ta współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakończenie robót planowane jest na drugą połowę 2011 roku.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A1
Audi A1
Cena podstawowa już od: 78 300 PLN brutto
Dostępne nadwozia: hatchback-5dr.

Podobne wiadomości:

Rusza wymiana nawierzchni na A4 - będą korki

Rusza wymiana nawierzchni na A4 - będą korki

Polskie drogi 2017-09-07

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Nowe stacje ładowania na autostradach A1 i A2

Polskie drogi 2017-09-06

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Porsche, Genesis i BMW to najlepsze marki
Amerykański oddział firmy J. D.  Power przygotował kolejny raport dotyczący postrzegania poszczególnych producentów samochodów przez lokalnych nabywców. Wyniki badania przeprowadzonego na terenie USA mocno zaskakują.
Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic Sky is the limit – Nowa Mazda CX-5 nie zna granic