mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nie będzie autostradowej porażki Wrocławia

Nie będzie autostradowej porażki Wrocławia

Jednym z drogowych priorytetów do 2012 roku i najważniejszą wrocławską inwestycją jest budowa Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Jeszcze do niedawna realizacja tego zadania stała pod znakiem zapytania ze względów finansowych. Udało się jednak rozwiązać ten problem. Droga będzie dużo droższa, ale przynajmniej ma zostać wybudowana na czas.

Nie będzie autostradowej porażki Wrocławia
Stolica Dolnego Śląska jest jednym z tych miast, gdzie korki tworzą się przez cały rok. Wrocławscy kierowcy narzekają szczególnie na okres letni, kiedy to drogowcy prowadzą największe remonty nawierzchni. Częste pojawianie się ekip remontowych na ulicach Wrocławia to efekt przede wszystkim ciężkiego ruchu tranzytowego, który odbywa się przez samo centrum miasta. Dzieje się tak dlatego, że Wrocław nie posiada w zasadzie żadnej „zewnętrznej” obwodnicy. Bliżej centrum budowane są fragmenty Obwodnicy Śródmiejskiej, natomiast funkcję „południowego obejścia” pełni w pewnym stopniu autostrada A4. Aby jednak było możliwe odkorkowanie miasta, potrzebna jest budowa ringu oddalonego od centrum Wrocławia. Jego częścią ma być Autostradowa Obwodnica Wrocławia.

Słynna trasa…
Mało kto w Polsce nie słyszał o Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, a to za sprawą jednego z największych absurdów polskiej motoryzacji – przetargu na budowę mostu w ciągu AOW. Nie wszyscy jednak wiedzą jak będzie wyglądać ta droga. Zgodnie z projektem, nowa obwodnica Wrocławia ma zostać oznaczona jako autostrada A8, zatem będzie spełniać wszystkie wymogi drogi tej klasy. 35,4 km odcinek AOW zostanie poprowadzony nowym śladem po północno-zachodnim obrzeżu miasta.  Ma to pomóc w zrealizowaniu głównego celu inwestycji, czyli skierowaniu ruchu tranzytowego poza istniejący układ ulic Wrocławia. Autostradowa Obwodnica będzie przejmowała część ruchu o dalekim zasięgu, co ma znacznie zmniejszyć obciążenie pozostałych dróg. Realizacja tego zadanie wpłynie także na poziom bezpieczeństwa. Pośrednio zmniejszy się zagrożenie na całej sieci drogowej w okolicach Wrocławia, a bezpośrednio  poprawi się poziom bezpieczeństwa na najbardziej zagrożonych obecnie odcinkach dróg krajowych nr 8 i nr 5, przebiegających przez miasto.

AOW ma być drogą o parametrach autostrady, o nośności 115 kN na oś i prędkości projektowej 120 km/h. Kierowcy otrzymają do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, a docelowo po trzy pasy ruchu. W ciągu trasy będzie sześć węzłów: Kobierzyce, Cesarzowice, Lotnisko, Kosmonautów, Widawa i Nowa Wieś.

„Zagubiona w czasie”
O budowie autostrady A8 mówi się od kilkunastu lat. Pierwotnie zadanie to było przewidziane do realizacji w latach 2005-2009. W 2003 roku wydana została decyzja lokalizacyjna, a w 2005 roku rozpoczęto proces wykupywania gruntów pod drogę, oraz rozstrzygnięto przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej. Niestety przygotowania do budowy trasy przeciągnęły się. Prace projektowe wydłużyły się, co oddaliło w czasie przetarg na wybór wykonawców (pierwotnie miał zostać ogłoszony jeszcze w 2006 roku). W ubiegłym roku udało się uzyskać pozwolenie na budowę pierwszego odcinka obwodnicy – mostu przez Odrę i estakad dojazdowych. Umożliwiło to w końcu ogłoszenie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przetargu na budowę tego odcinka.  Rozpoczęcie budowy AOW planowane było na drugi kwartał 2007 roku, jednak jak się okazało, trzeba było czekać aż rok na wybór wykonawcy. Powodem były protesty firm biorących udział w przetargu. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum firm Dywidag Bau GMBH i Strabag Sp z o.o., które zgodziło się wykonać najdłuższy betonowy, podwieszany most w Polsce za kwotę 452,7 mln zł. Okazało się jednak, że konsorcjum popełniło błąd w kosztorysie (na kwotę zaledwie 47 zł), którego w świetle obowiązujących przepisów nie można było poprawić. Pozostali uczestnicy przetargu złożyli protest. Wrocławski oddział GDDKiA postanowił jednak nie unieważniać przetargu, co wiązałoby się ze znaczną stratą czasu i wybrał kolejną ofertę, złożoną przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A. i Acciona Infraestructura S.A. W tym przypadku także nie obyło się bez błędów i protestu, z którym wystąpił trzeci zainteresowany – firma Skanska. Jednak ostatecznie firma ta wycofała protest, co umożliwiło podpisanie umowy z Mostostalem w maju bieżącego roku. Efektem całego zamieszania jest ogromna strata czasu i pieniędzy. Konsorcjum ma wybudować most za kwotę 576,7 mln zł, czyli o 124 mln więcej niż wcześniej zakładano.

Most to nie wszystko
Teren budowy mostu w ciągu AOW przekazany został wykonawcy w czerwcu, a według harmonogramu prace mają potrwać do końca 2010 roku. Niestety to nie był jedyny problem drogowców. Do wybudowania pozostają jeszcze dwa odcinki drogi. W obu przypadkach również pojawiły się protesty. W pierwszym etapie przetargów na dwa odcinki obwodnicy, protesty złożyła firma Hermann Kirchner. Sąd okręgowy oddalił je, co umożliwiło rozpoczęcie drugiego etapu przetargów. Tutaj jednak pojawił się kolejny problem, a mianowicie brak funduszy. GDDKiA oszacowała budowę pozostałych odcinków na około 2 mld zł, natomiast każda z ofert złożonych w przetargu mocno przekroczyła tę kwotę. Zatem aby nie tracić więcej czasu i rozstrzygnąć to postępowanie, GDDKiA musi dołożyć ponad 800 mln zł. Do niedawna nie wiadomo było jednak, czy uda się uzyskać tak dużą kwotę, ponieważ środki na inwestycje infrastrukturalne są już rozdysponowane. Na szczęście GDDKiA otrzymała akceptację Ministerstwa Infrastruktury i przetarg został rozstrzygnięty. Kilka dni temu ogłoszono wybór wykonawców na zaprojektowanie i zbudowanie dwóch fragmentów Autostradowej  Obwodnicy Wrocławia. Najkorzystniejszą  ofertę na część I zamówienia, czyli blisko 2,5 km łącznik Kobierzyce oraz prawie 12 km fragment autostrady A8 złożyła firma Budimex Dromex. Wykonawca wycenił inwestycję  na około 780 mln zł. Czas jej realizacji wynosi 26 miesięcy. Z kolei najkorzystniejszą ofertę na II część zamówienia czyli 13 km odcinek  A8, odcinek drogi ekspresowej S8 w węźle Pawłowice oraz łącznik Długołęka o długości 5,7 km, złożyło konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o., Heilit + Woerner Budowlana Sp. z o.o., Dywidag Bau GmbH i Mostostal Warszawa S.A. To zadanie ma kosztować ponad 2 mld zł, a czas jego realizacji to 30 miesięcy.

Coraz drożej
Plan budowy dróg był bardzo ambitny, jednak już dziś widać, że jest raczej niewykonalny. Wciąż pojawiają się problemy, co przedłuża realizację zadań. Czas niestety działa na niekorzyść drogowców. Rosną ceny materiałów budowlanych, usług, transportu, a pieniędzy nie przybywa. Okazuje się, że za tę samą cenę można wybudować coraz mniej kilometrów dróg. Tak jak w przypadku Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, konieczne jest przeznaczenie na ten cel większej kwoty pieniędzy. Autostrada A8 to sztandarowa inwestycja we Wrocławiu, a mogła się okazać kompletną klapą. Gdyby nie udało się zgromadzić odpowiednich funduszy na pozostałe odcinki AOW, to w szczerym polu powstałby ogromny most, do którego nie można byłoby dojechać. Na szczęście pieniądze się znalazły, a według zapowiedzi drogowcy zdążą wybudować trasę na czas. Miejmy nadzieję, że nic nie stanie już na przeszkodzie, aby na Euro 2012 Wrocław dysponował prawdziwą obwodnicą.

Sprawdź dostępne konfiguracje:

Audi A8
Audi A8
Cena podstawowa już od: 376 500 PLN brutto
Dostępne nadwozia: sedan-4dr.

Podobne wiadomości:

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Autostrada A4 na Podkarpaciu bez utrudnień

Polskie drogi 2016-09-15

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Autostrada A4 w Katowicach: ruszyły prace

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

~mil1231@gazeta.pl 2008-08-31

buahahaha!!marian ty to jesteś dobry- pomiędzy Polską a krajami zachodnimi nie ma żadnej różnicy! -Polska już jest zachodem!wiadomo że mamy mniej autostrad ale je budujemy! a te brednie o gorszym paliwie...szkoda gadać!!skąd masz takie dane?? przaśne to są wypowiedzi takich zakompleksionych polaczków-emigrantów

~marian 2008-08-30

Do poniższych kwestii należy jeszcze dodać aspekt środowiska w naszym kraju, jest ono zanieczyszczone. W zachodnich krajach nie czuć tak spalin w powietrzu jak u nas. U nas benzyna jest gorszej jakości, gorsze jest spalanie, przez co normy są przekroczone. Ponadto do Euro 2012 powinno się też rozwiązać problem korków.

~marian 2008-08-29

Owszem priorytetów jest dużo na 2012r, jednakże plany trwają już od lat a stan sieci drogowej na dzień dzisiejszy jest nadal niepokojący. Kolosalne różnice widać zwłaszcza gdy wraca się do Polski z zachodnich krajów Europy! Najbardziej w Polsce szokują: oczywiście ciągły jeszcze brak autostrad i dróg ekspresowych, rzadkością są funkcjonalne, duże parkingi (takie jak np w Niemczech), brud, często niedokładne oznaczenia na drogach, a ponadto: przaśność, brak kultury i coraz większa drożyzna . Z pewnością jednak kraje postkomunistyczne trudno jest reformować.

~Piotrek 2008-08-23

gumis - purysta dobrze mówi, a tak się składa, że ten niemiecki "Ring" ma wiele polskich odpowiedników - to tak dla pismaków _ pierścień, krąg, okrąg, obręcz, jak jeszcze coś wymyślą to mi zaimponują ;)

~Pitum 2008-08-21

zeby mowic o Ringu 3baby wybudowac tez jakis wschodni odcinek... poki co zadne miasto w PL nie ma ringu autostradowego, pseudo ring szykuje Lodz i Krakow...moze Poznan tez sie kiedys za to wezmie

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport