mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Niebezpieczne osuwiska przy DW nr 163

Niebezpieczne osuwiska przy DW nr 163

Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich podjął działania mające na celu zabezpieczenie osuwisk, jakie zagrażają drodze wojewódzkiej nr 163.

Niebezpieczne osuwiska przy DW nr 163
Według geologów na 4-kilometrowym odcinku znajduje się aż 26 osuwisk, z których 19 stanowi realne zagrożenie dla drogi. Sprawa jest pilna, dlatego w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska odbyły się pierwsze rozmowy na temat możliwości dofinansowania inwestycji.

Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 163 na ponad 30-kilometrowym odcinku Połczyn-Zdrój-Czaplinek, znajduje się bowiem wśród 11 projektów drogowych, które zostały zapisane w Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2014-2020. Z projektu wyłączono jednak najtrudniejszy, blisko 4-kilometrowy odcinek przebiegający wzdłuż Doliny Pięciu Jezior. Droga nr 163 prowadzi tu pomiędzy podstawą wysokiego i stromego zbocza doliny a wodami jezior i podmokłościami. Odcinek ten będzie wymagał sporych nakładów finansowych i oddzielnego projektu, uwzględniającego zabezpieczenia drogi przed występującymi w tym miejscu osuwiskami.

Droga nr 163 to ważny szlak komunikacyjny, stanowiący alternatywę dla drogi krajowej nr 11 Poznań-Kołobrzeg. Na terenie województwa zachodniopomorskiego prowadzi przez tereny Pojezierza Drawskiego. Znajduje się to sporo wzniesień i liczne jeziora polodowcowe. Osuwiska powstają zwykle w miejscach, w których teren jest mocno nachylony a grunty mają specyficzną budowę, w której warstwy przepuszczalne i nieprzepuszczalne występują naprzemiennie. Przy większych opadach, warstwa przepuszczalna nasiąka wodą, która nie mając innego odpływu, zaczyna razem z wilgotnym gruntem spływać po warstwie nieprzepuszczalnej w kierunku jezior.

Występujące przy drodze nr 163 osuwiska mają różną genezę. Nie bez znaczenia jest podcięcie stoku w wyniku działalności ludzi, którzy przed wiekami wytyczyli w tym miejscu drogę. Istotne są również wibracje związane z ruchem samochodowym, które mogą być jeszcze większe podczas przebudowy drogi i pracy ciężkiego sprzętu. Według opinii geologicznej najbardziej zagrożone odcinki drogi biegną wzdłuż brzegów jezior Krzywego, Długiego i Głębokiego.

Warto wspomnieć, że w połowie lat 90. w miejscu tym doszło do zerwania drogi na 50-metrowym odcinku. Droga została odbudowana, ale po dwóch latach od tego zdarzenia zaobserwowano postępujące procesy degradacyjne. Stosunkowo nowa, 10-letnia nawierzchnia jest w wielu miejscach spękana. Trudno też wykluczyć kolejne tego typu zdarzenie.

Podobne wiadomości:

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

S3 i S6 - kolejne płatne odcinki dróg

Polskie drogi 2016-09-21

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu projektowego

S6 Goleniów – Nowogard: koniec etapu...

Polskie drogi 2016-08-08

Komentuj:

Brak komentarzy! Wypowiedz się, jako pierwszy!

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport