mojeauto.pl > motogazeta > Polskie drogi > Nowa Zakopianka

Nowa Zakopianka

Nowa Zakopianka od Rdzawki do Nowego Targu będzie poprowadzona w większości po zupełnie nowym śladzie. 30 września GDDKiA O/Kraków przedstawił stan zaawansowania prac oraz przebieg planowanej trasy.

Po modernizacji trasy łączącej Kraków z Podhalem, na odcinku od Krakowa do Rabki będzie ona drogą ekspresową, natomiast od Rabki do Zakopanego będzie mieć parametry drogi GP, czyli "głównej przyspieszonej". Drogę GP od ekspresowej odróżnia to, że normatywy dopuszczają na niej ostrzejsze zakręty, wyższe wzniesienia oraz płaskie skrzyżowania, czyli charakteryzuje się ona mniejszą "zajętością" terenu oraz większą dostępnością.

 
W lipcu br. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad zatwierdził koncepcję przebiegu 17-kilometrowego odcinka pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Było to możliwe, gdyż wcześniej trasa uzyskała akceptację wszystkich lokalnych samorządów, które z wielkim zaangażowaniem włączyły się w proces przygotowania inwestycji. Do końca 2005 roku powinny być gotowe materiały niezbędne do ogłoszenia przetargu na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i z pozwoleniem na budowę.

"Przetarg zamierzamy ogłosić na początku 2006 roku. W I kwartale 2007 roku chcielibyśmy uzyskać decyzję o ULD (ustaleniu lokalizacji drogi), co otworzy drogę do wykupu nieruchomości. Gdy będziemy mieć prawo dysponowania gruntem ca całym odcinku, wówczas można ogłosić przetarg na wykonawstwo. Planujemy rozpocząć prace budowlane w 2008 roku" - informuje GDDKiA.

Zakopianka od Rdzawki do Nowego Targu poprowadzi całkiem nowym śladem. Dobudowa drugiej jezdni do istniejącej drogi, którą zresztą trzeba by zbudować od podstaw, wymagałaby wyburzenia kilkuset domów, podczas gdy z nową trasą kolidują zaledwie 3 budynki. Powstanie 17 kilometrów dwujezdniowej drogi klasy GP pomiędzy 7 - metrowymi jezdniami będzie znajdować się 4 - metrowy pas dzielący z barierą i opaskami.

Na trasie zbudowanych zostanie 26 obiektów mostowych, spośród których najdłuższym będzie estakada nad potokiem Czarny Dunajec, terenem zalewowym, betoniarnią oraz ul. Ludźmierską. Wjazdy i zjazdy będą odbywać się na węzłach: "Obidowa", "Klikuszowa", "Ludźmierska" i "Szaflarska"; poza węzłami zaplanowano kilka prawoskrętów z drogi głównej.

Razem powstanie aż 47 km nowych dróg, gdyż oprócz samej Zakopianki zostaną wybudowane także łącznice na węzłach oraz drogi dojazdowe. Koszt realizacji inwestycji szacuje się na około 500 mln złotych. Istnieją duże szanse, by pozyskać na ten cel fundusze unijne.

Należy pamiętać, że przebieg korytarzy drogowych na danym terenie uchwala samorząd, czyli demokratycznie wybrani przedstawiciele miejscowej społeczności, a inwestor (w tym przypadku GDDKiA) buduje drogę we wskazanym miejscu.

 


Podobne wiadomości:

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie budową

Droga ekspresowa S61 – duże zainteresowanie...

Polskie drogi 2016-07-15

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat A4Go

Autostrada A4 - Elektroniczny pobór opłat...

Polskie drogi 2016-07-01

Komentuj:

~Bonus 2006-07-24

Acha, fajnie. Mieliby rozpocząć równocześnie z budową odcinka Lubień- Rabka? Nieźle. Tylko ciekawe, kiedy skończą, skoro zaczynają pod kon 2008 lub na pocz 2009 a przykładowo odcinek drogi o tych parametrach o podobnej długości będący obwodnicą Garwolina i nie narażony na takie specyficzne ukształtowanie terenu nasi drogowcy zamierzają budować przez okres 3 lat?

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Prześlij zdjęcie i zagraj o jedną z 30 nagród
Konkurs na 25-lecie magazynu "auto motor i sport". Zrób sobie zdjęcie z jubileuszowym wydaniem magazynu i prześlij je do nas koszystając z formularza na stronie. Masz szansę na wygranie jednej z 30 nagród. Weź udział!
Wydania cyfrowe auto motor i sport Wydania cyfrowe auto motor i sport